Opschuim probleem Philips Espresso EP3221

Gestart door Veng, 25 oktober, 2022, 14:34:39

Vorige topic - Volgende topic

Veng

Van de Espresso EP3221 van een kennis werkt het opschuimen niet meer. Ik weet niet of dit plotseling ontstaan is want door een ander defect (lekkende O-ring) heeft hij een poosje  stilgestaan of dat ik bij het zoeken naar die andere fout (lekkende O-ring) iets verkeerds heb gedaan.
Het apparaat lijkt in zijn geheel goed te werken maar wil toch niet opschuimen. Ik heb de gehele ontkalk procedure gevolgd, nieuw waterfilter geplaatst en schuimpijpje goed schoongemaakt.
Er komt ook een dun maar stevig heet straaltje en stoom uit het pijpje. Toch schuimt hij niet op.
Ik heb echter weinig animo om het gehele apparaat te demonteren als ik niet weet hoe e.e.a. werkt en in welke richting ik de oorzaak moet zoeken want dan maak ik mss. meer defect dan dat ik repareer.
Als meest mogelijke oorzaak wordt kalk- en melkaanslag, verkeerde melk of verkeerd handelen genoemd.
De gebruiker zelf zegt echter dat de juiste melk (uit koelkast) wordt gebruikt en juist gehandeld wordt want voorheen schuimde hij wel goed op.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Henk 2 leerdam

Beste,

Heldere probleem beschrijving, alles dat Philips in de gebruiksaanwijzing heeft vermeld goed nagelopen, maar hier sla ik op aan.
Citaat van: Veng op 25 oktober, 2022, 14:34:39Er komt ook een dun maar stevig heet straaltje en stoom uit het pijpje. Toch schuimt hij niet op.
Een beetje water kan door de vingers gezien worden, maar de stoom mag er wel zeer krachtig uitspuiten.
De pomp is verdacht, tenzij er elders stoom ontsnapt.
Dit voorjaar had ik een Philips SM5573 met Latte Go onderhanden die met nieuwe o-ringen te redden was. Gelukkig want voor het vervangen van de pomp moet wel heel veel los.
Voor het vinden van lekkage maakte ik een "deur dicht simulator", zodat de machine wel werkt met de deur van de zetgroep open.

Succes en laat tzt graag even weten hoe het ging.
Henk 2 Leerdam

Veng

Dank voor de reactie.
Is het dan zo dat er twee pompen in zitten? Eén voor het koffiezetten en één voor het stomen. De pomp voor de koffie lijkt nl. in orde. In elk geval zet hij goede koffie.
"want voor het vervangen van de pomp moet wel heel veel los." Daar zie ik idd. ook flink tegenop. Los nog even van de kosten.
Ik zal nog eens gaan kijken hoe dat zit met die uitstroom uit de opschuimer.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Henk 2 leerdam

beste

Bij de betere apparaten kun je inderdaad twee pompen aantreffen maar dit heb ik bij Philips nog nooit gezien.

https://www.manualslib.com/manual/748883/Philips-Saeco-Intelia.html?page=75#manual

En op pagina 76 nog een vloeistof schema.

De pomp kan zo'n 16 bar leveren als het goed is, hetgeen meestal tot ca 9 wordt beperkt.
In het schema duidelijk te zien dat als er lekkage op de afslag naar de brouwunit plaatsvindt er geen of niet voldoende stoom uit de stoompijp zal komen. Ook de o-ringen tussen "4 bar valve" en "boiler pin" moeten in orde zijn. Het zij er twee doorsnede 6mm (zie de ouderste op de foto). Het type op het schema heeft ook twee o-ringen maar veel groter en meer lek kansen (ca 16mm).

Henk 2 leerdam


Henk 2 leerdam

sorry foto bij deze.IMG_5921 2.JPG

Veng

Erg verhelderend zo'n vloeistof schema. Ook een logisch schema maar je moet het een keer gezien hebben.
Is het niet logisch te veronderstellen dat als er lekkage op de O-ringen zit, dit te merken moet zijn doordat er in het apparaat op de verkeerde plaats stoom ontsnapt?
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Henk 2 leerdam

Ja. Soms is het te zien als er een lekkage optreedt in de vorm van uittredende stoom. Omdat dit vaak achter de deur en achter de zetgroep en achter het tussenschot zich afspeelt kan het ook al gecondenseerd zijn en in de lekbak terecht zijn gekomen, zonder dat je iets van de stoom ziet.
Ga na welke pakkingen je nog niet vervangen hebt. Draai b.v. de twee schroefjes van de zgn. Auslaufstutze los. Sommige modellen moet je vervolgens die Auslaufstutze schuin naar beneden trekken (het model met de grote o-ringen), bij andere naar je toe (het model op mijn foto). Gebruik voor montage van de o-ringen het voorgeschreven siliconen vet! Inspecteer de ingang van de zetgroep op haarscheurtjes of verruwing op de plek waar de o-ringen van de Auslaufstutze horen af te dichten.

Hopelijk is dit het goede spoor. Te veel water bij de stoom kan het opschuimen verstoren. Probeer eerst eens de "voorloop" (het water) apart op te vangen.

Henk 2 leerdam