-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Drambuie

#41
Als je met 'overtempswitches' de 2 clixons bedoelt die in serie staan met het element: Deze zitten deze daar ter beveiliging tegen het te heet worden van het element en de boilerbodem. (Dit gebeurt eigenlijk alleen bij droogkoken en niet structureel in het kader van de temperatuurregeling!) Het kan zijn dat een van deze clixons defect is en te vroeg (bij een te lage temp al uitschakelt. Dit zou je in bedrijf kunnen meten mits in een veilige setting! of door de losse boiler leeg en open gelijkmatig op te warmen (bijv. in een goede oven met thermostaat).
Vervanging door een zelfde type (openings-temp staat er (in code?) op) sluit deze oorzaak ook uit en is wat eenvoudiger uit te voeren.

De temperatuur en daarmee de stoomdruk(=hoeveelheid stoom) wordt geregeld door de elektronica die als sensor de NTC heeft en de stoomhoeveelheid instelling om de max. temp te regelen. Mogelijk is er iets mis met de instelling van deze max temp (stoomhoeveelheid) en staat hij te hoog waardoor de clixon(s) geactiveerd worden.

Een te kleine hysteresis kan (ook) veroorzaakt worden door een te laag water niveau (te kleine buffer; temp schiet door bij opwarmen) of een te dicht bij het element geplaatste NTC (in plaats van de temperatuur van het water te regelen regel je de temperatuur van het element dat veel sneller de max bereikt!)

Dat het 'systeem niets meer doet als je de boiler handmatig (deels?) met water vult' verbaast mij (lijkt mij eerder een losse aansluiting bij het testen)

Zo op afstand zijn mijn ideeën uitgeput; gezien de leeftijd van het apparaat zou ik(!) het ook om veiligheidsredenen (verwarmen, stoom onder druk, etc.) er bij laten en zeker geen modificaties aanbrengen.

#42
De boiler raakt normaal nooit helemaal leeg omdat er minimaal een bodempje water nodig is om de warmte van het element op de bodem van de boiler gelijkmatig te verdelen. (Bij 'droogkoken' brandt het element vrij snel door omdat het lokaal te heet wordt.)
Zolang er voldoende water in de boilers zit zal de (boiler/water-)temperatuur in evenwicht bij het (door de druk) verhoogde kookpunt blijven. Is er te weinig water dan schiet het opwarmen van met name van de metalen de boilerwand door. (de NTC zit vaak op die wand ter hoogte van het normale (hoge) waterniveau.)

Reden voor afslaan: te hoge temperatuur of niet dalen van de te hoge temperatuur bij koud water bijpompen.

Azijn kan, maar tast als het er lang mee in contact is de rubbers van ventielen en pompen aan. Citroenzuur en andere 'koffiemachine-ontkalker-zuren' zijn wat vriendelijker voor deze rubbers zeker als 'laten inwerken' op veel kalk noodzakelijk is.

Check nu eerst eens of er makkelijk water van de pomp in de open boiler komt.
naast de genoemde oorzaak van de dicht geslibde leiding naar de boiler zijn er nog ander oorzaken waardoor de pomp niet meer voldoende druk kan leveren om water tegen de stoomdruk in in de boiler te pompen: (Deze zijn moeilijk te beoordelen als je de pomp los test zonder die tegendruk.)

Oorzaken:
1) versleten (of door kalk vervuilde) 0-ringen in de plunjerpomp
2) Defecte diode die er voor zorgt dat de pomp normaal maar 50 slagen/ min maakt en genoeg tijd krijgt op zich na elke slag te vullen (Bij onderbroken diode doet de pomp niets? bij doorgeslagen (in beide richting geleidende) diode gaat de pomp te snel (100/min.) om effectief te pompen) (Deze diode zit of in het pomphuis of in de stuurschakeling)
3) het open blijven hangen van het overdrukventiel dat het teveel aan water dat de pomp naar de boiler probeert te pompen, waardoor de pompdruk te hoog oploopt, afvoert naar de watertank. (Dit ventiel zit aan de druk kant van de pomp en is op het terugvoerslangetje naar de watertank na, niet zichtbaar in de afbeeldingen van het Service manual.)
#43
Vaak is de slang vanaf de pomp naar de stoomboiler (bijna geheel) met kalk verstopt, meestal (onzichtbaar) in het nippeltje waar hij op de boiler aangesloten zit (hoogste temperatuur, metalen oppervlak > meeste kalkaanslag!)

Als tijdens het stoomstrijken de temperatuur in de boiler te hoog wordt (door een lage waterstand) slaat de pomp aan om de boiler bij te vullen. Door de verstopping wordt TE LANGZAAM of geen koud water aangevoerd waardoor de boiler niet snel genoeg afkoelt en de de elektronica (dit met de NTC metend) ten onrechte denkt dat het water reservoir leeg is en dit eerst gevuld moet worden waarna het apparaat door op de resetknop te drukken weer ingeschakeld wordt.  Bij een al hete boiler gebeurt dit natuurlijk al veel sneller dan de genoemde 15 min.

Oplossing:
1) Snel: nippeltje inwendig met ijzerdraadje of ragertje mechanisch van de kalk ontdoen. (let op hiervoor moeten meestal de drukbestendige slangenklemmen losgemaakt en vervangen worden) Echter met een beetje geluk kan men soms met een ijzerdraadje via de boilerdop in het nippeltje komen.
2) Langzaam: citroenzuuroplossing (50 gr./L) of andere ontkalker vanuit reservoir beetje bij door het slangetje pompen en ook steeds er even in stil laten staan. (kan zonder de slang los te maken) Hoe? :met boilerdop open, kan het vaak al door blazen op de vulopening van het reservoir of door zuigen aan de (koude!) boileropening. anders (bij nog slechts een zeer nauwe opening in de nippel) moet men de pomp steeds even direct met 230 aansturen voor meer druk.

(De ideale 'oplossing' is eerst 1 en dan 2)

Succes!
#44
Ga je nog op zoek naar een vervangende boiler?

Service Manual: https://www.manualslib.com/download/1235720/Philips-Hd7892-60.html

Naar ik meen zit in deze Senseo Switch een geheel metalen boiler, die ik overigens nog nooit lek heb gezien.

Philips part: 4222 2595 3272
EAN: 8713411199158 of 7439648455409
ca. 30,-€ excl. verzending

Maar mogelijk heeft men bij een van de Repair Cafés een donor liggen.
#45
Reparatievragen / Re: Autocassette speler KS-F1xx
07 december, 2021, 10:42:33
@ Dirk, mijn praktijkervaring wijst anders uit: doorgaans zijn dit soort veertjes niet van het harde, brosse verenstaal dat jij in gedachten hebt, maar een stuk flauwer!  ;D
#46
Reparatievragen / Re: Autocassette speler KS-F1xx
06 december, 2021, 18:10:03
JVC! (al contact gezocht met hun technische dienst?)

Heb je het oude (gebroken?) veertje nog?
Kan je een aanduiding van de maten geven? (soms te deduceren van de plek waar het hoort te zitten/ foto!)
Wellicht hebben mensen vergelijkbare veertjes liggen. De lengte en vorm van de 2 pootjes zijn meestal in de juiste vorm te knippen en te buigen als je maar een veertje van de juiste afmetingen (diameter, draaddikte) en voldoende 'wikkelingen' hebt.
De benodigde kracht is beperkt.

Groet, Alex
#47
Reparatievragen / Re: Eigen stroombeveiliging
16 november, 2021, 18:49:35
Citaat van: Bert op 16 november, 2021, 17:22:37
Citaat van: Drambuie op 15 november, 2021, 18:21:59

ik zou zeggen zoek het op of denk aan een VCA diploma  ;)

Ja, dat is een goede.

Maar wie betaalt dat?

Een basiscursus kost al 278 euro ex. BTW voor één dag.

Het 'VCA-diploma' was ironisch bedoeld (zie het topic over 'Nieuwe vrijwilligers, hoe ga je daar mee om?').
Alle kennis over elektrische veiligheid en ook proefexamens VCA zijn op het internet te vinden!

Wellicht moet er weer eens een landelijke Repair Café dag komen met de workshop 'Veiligheid in het Repair Café'!

(Ondergetekende heeft die meerdere malen samen met een zeer deskundige collega gegeven .
De checklist in de bijlage was er een onderdeel van. Doe er je voordeel mee, maar wel even aanvullen met 'Corona-items'!)
#48
Reparatievragen / Re: Eigen stroombeveiliging
15 november, 2021, 18:21:59
1) Als er op een groep al een aantal apparaten of bedradingen met een geringe (veilige) isolatielek zitten met bij elkaar opgeteld zo'n 25 mA, dan vliegt de aardlekschakelaar in de meterkast er uit als er bij de reparateur nog 8 mA lekstroom bij komt terwijl de snellere 10mA aardlekschakelaar in de aanvoer van de reparateur niet afschakelt. Winnen is dus allerminst gegarandeerd.
2) Dit hadden jullie allang met de beheerder moeten uitzoeken! (veiligheidsdenken!)
3) Is afhankelijk van de uitvoering. maar minimaal de isolatieweerstand (en lekstroom) tussen de 2/3 aders onderling en metalen delen van het apparaat bij 250 en/0f 500V(!) en terwijl het ingeschakeld is.
Bij voorkeur ook terwijl het in gebruik is (omdat je vaak door de (stand-by)-elektronica zonder aanwezige netspanning een apparaat niet fysiek volledig kan inschakelen. (triac, relais etc.)
En ook de weerstand van de aard verbinding van de geaarde stekker naar metalen delen/omhulsel van het apparaat, moet bijna nul zijn ander heeft aarding (het afvloeien voor de mens gevaarlijke lekspanningen/-stroom naar de aarde) geen zin!

(ik zou zeggen zoek het op of denk aan een VCA diploma  ;)) 
#49
- 'Onverantwoord' is ook mijn mening, wellicht had ik ook moeten vermelden dat ik ingegrepen heb bij deze reparateur van een ander Repair Café waar ik op bezoek was.
- PAT/Apparatentester (zie anders topics), maar ook met een goede multimeter en weten wat je doet kom je een heel eind.
Diploma's zijn van papier en brandgevaarlijk :) In de arbeidssituatie en de bedrijfswereld probeert men er de 'veiligheid' mee te reguleren en borgen, terwijl veiligheidsbewustzijn en -denken veel effectiever blijken te zijn.
- samenwerken, overleg, je eigen grenzen kennen en bewaken, maar ook die van je collega's; ook daar zitten we op dezelfde lijn.
- De een demonteert een espresso machine tot op onderdeelniveau de ander stopt! bij het nagaan of er bonen inzitten. Jouw grenzen, soms de beschikbare tijd en apparatuur en de hulp van collega's bepalen hoe ver je met repareren gaat.
- Een medische bloedrukmeter die niet de juiste waarde aangeeft is minder dodelijk dan een werkende waterkoker of lamp met een isolatiefout, ik maak geen onderscheid.
- Ik heb geen kniptang nodig om een eigenaar er van te overtuigen een apparaat naar de Wecycle bak te brengen, soms krijgen we apparaten met een afgeknipt snoer 'ter reparatie' aangeboden.

#50
Reparatievragen / Re: Eigen stroombeveiliging
15 november, 2021, 17:06:30
Wij werken in Breda al sinds 2014 met snoer/stekker aardlekschakelaars in locaties waar de gebruikte groepen niet uitgerust zijn met aardlekschakelaars/automaten in de meterkast. (veelal in de oudere gebouwen, maar een nieuwe gebouw dat er wettelijk bij de bouw mee uitgerust had moeten worden, bleek ze niet te hebben!)
De 30 mA is de stroomsterkte die het menselijk lichaam doorgaans kan overleven zonder hartstilstand of ritmestoornissen.
Het maakt daarvoor niet veel uit of het 10 of 30 mA is terwijl een ander, nooit genoemd, verschil gemaakt kan worden door hun afschakeltijd die binnen de norm ook nog van snel tot net op tijd kan variëren.
Een voordeel van deze losse aardlekschakelaars is dat ze zonder netspanning afschakelen, waardoor je ze bij aansluiten steeds bewust moet activeren wat ook een goed moment om even de testknop in te drukken.
Of een lichtere (10mA) in serie met een zwaardere (30mA) in de meterkast er eerder uitvliegt dan die van 30mA blijft, zoals eerder al besproken, een wild guess.
Of te kosten (20-100€) opwegen tegen een mensenleven mag je zelf beoordelen. (Net zoals de 'waarde' van iemand die kan reanimeren binnen een groep vrijwilligers met bezoekers op leeftijd).
Het is een enkele maal voorgekomen dat ze afschakelden; meestal door een isolatiefout in een apparaat snoerhaspel, verlengsnoer of lamparmatuur en slechts zelden door een onvoorzichtige actie van een reparateur.

Daarnaast werken sommige reparateurs achter een scheidingstransformator (het is het een of het ander) en hebben wij een PAT(personal Appliances Tester)/ apparatentester (vanaf ca. 300€) kunnen ritselen, waarmee we in ieder geval verdachte (op basis van het verhaal van de eigenaar) apparaten voor ze aan te sluiten en na reparatie kunnen testen op elektrische veiligheid.
Maar bij al deze veiligheidsvoorzieningen geldt dat je moet weten wat je doet en ook wat ze wel of niet kunnen (voorkomen). 
#51
Citaat van: Bert op 11 november, 2021, 14:56:21
Dus vandaar dat ik benieuwd ben, hoe dat op andere klein locaties er aan toe gaat.
Bij jouw repaircafe, verkeer je in een luxe positie, waar meerdere disciplines vertegenwoordigd zijn.
Dan is kruisbestuiving mogelijk.
Maar hoe op locaties met 1 of 2 vrijwilligers?
De "luxe positie" die jij verondersteld wordt gevormd door een Repair Café dat op volle sterkte bestaat uit 1 autodidactische (elektro)technische reparateur, één op elektrotechnisch gebied meewerkende organisator (met een muur vol diploma's op een gebied dat niets met het Repair Café van doen heeft :)), 1 beroeps en 1 hobby ict-er, 2 textiel reparateurs, één door fysieke beperkingen een alleen nog maar adviserende edelsmid en 2 gastmensen, waarvan er een kan helpen met technische reparaties. In praktijk zijn deze 9 vrijwilligers nooit allemaal tegelijk beschikbaar bij een bijeenkomst.

Een reparateur kan ook zicht op de eigen mogelijkheden (en beperkingen!) krijgen door mee te werken aan of te gaan kijken bij andere Repair Cafés in de regio.

Een locatie met 1of 2 vrijwilligers zonder andere 'talenten' mist de essentie van het Repair Café; Het van elkaar leren en heeft in mijn ogen meer iets van een 'Handige Harrie(tte)' die, al of niet met een maatje, mensen help met hun klussen. Hun eerste 'reparatie' zou moeten zijn 'uitbreiding of samenwerking zoeken'!
Ik heb hier in de regio ook één-mans 'Repair Cafés' gezien die meeliften op de populaire term Repair Café. Helaas betreft dit nogal eens zelfingenomen eigenwijze solisten aan wie de termen samenwerken en kennis delen vreemd zijn en die graag in het land der blinden één-oog-koning zijn.
Niets ten nadele van hun activiteiten, maar noem je dan geen 'Repair Café'. 

hvm: Opvang, leren van elkaar en het onderling in beeld krijgen van elkaars mogelijkheden en beperkingen vormen inderdaad met de aardlekschakelaar en het juist gebruik van gereedschap de basis voor veilig werken in een Repair Café.
#52
Nee Bert, de vakbekwaamheid van mensen is vaak erg/te specifiek, terwijl multidisciplinair kunnen denken en oplossen vaak van veel meer nut is in het Repair Café.
Belangrijkste is dat men de eigen grenzen kent en tijdig de collega's raadpleegt. Wij stimuleren, zeker als de drukte het toelaat, om mee te kijken bij elkaar of samen te repareren. Ook de gastheren/vrouwen zorgen er in overleg voor dat de reparaties bij de juiste 'deskundige' terecht komen.
Daarnaast moet men wel bereid zijn ter plekke of door zelfstudie iets bij te leren of (bij de echte vaktechneuten !) af te leren.

Een van onze doelstellingen is immers ook de bezoekers te leren zelf eenvoudige reparaties te doen of defecten in de toekomst te voorkomen.

Natuurlijk maken we er wel dankbaar gebruik van als een vrijwilliger ICT, (elektro)technische of veiligheidskundige vakbekwaamheid en/of ervaring heeft.

Eigenschappen als analytisch en in processen kunnen denken, sociale vaardigheden, het vermogen om samen te werken en technisch/materiaalkundig inzicht blijken belangrijker dan diploma's uit het beroepsleven.

Het oorspronkelijke idee van het Repair Café was een inloop! bijeenkomst van zowel bezoekers met reparaties als handige vrijwilligers die samen aan de slag gingen.
De drang tot regulering, certificering, kwaliteit borging, en alles in een organisatie te willen stoppen wringt nog wel eens met het hobby en plezier karakter van het Repair Café.

Groet, Alex
#53
Wellicht heb je hier iets aan? Het belangrijkste is de dikgedrukte zin, en daarin weer het cursieve gedeelte  ;)

'Vacature tekst':

(Electro) reparateur bij een Repair Café in Breda

Heb jij twee rechter handen en verstand van elektrische apparaten en vind jij het leuk om van alles te repareren, denk dan eens aan de functie van reparateur bij (één van) de vier Repair Cafés in Breda.

Wie ben jij?
Je bent handig in het repareren van kleine elektrische apparaten, speelgoed, verlichting, en technische spullen en het oplossen van technische mankementen.
Je vindt het leuk daarbij advies en hulp te geven aan, en te krijgen van, de andere reparateurs om zo met beperkte middelen spullen / apparaten voor weggooien te behoeden.
Je vindt het een uitdaging om samen met het verhaal van de mensen het probleem uit te zoeken en dan te proberen hun zeer diverse spullen te repareren.
Je maakt daarbij gebruik je eigen en het al op locatie aanwezige gereedschap (of soms dat van de van de andere reparateurs) en van de beperkte hoeveelheid onderdelen die beschikbaar is.
Je kunt met je kennis en ervaring de mensen een afweging laten maken of repareren nog loont.
Je laat je niet opjagen en weet ook nee te verkopen als een reparatie te veel tijd gaat kosten of buiten het bestek van het Repair Café valt. Je vindt het leuk de mensen bij hun reparatie te betrekken, uitleg te geven en te vertellen hoe ze het probleem in de toekomst kunnen voorkomen.
Je kunt in eens soms drukke omgeving, waarbij je op de vingers wordt gekeken en soms ook met vragen wordt gestoord,  je hoofd bij een reparatie houden en je weet daarbij ook de veiligheid in het oog te houden.
Extra meegenomen maar niet noodzakelijk zijn kennis van elektronische schakelingen en/of computers.

Groet, Alex
#54
Sic erat scriptum of meer in 'doe-het-zelf-taal: 'Dat zeg ik toch! :)
#55
Ik zie niet in waarom deze gedachtegang alleen voor Medische apparaten zou gelden.
Bij het 'repareren' van een waterkoker door de gesmolten thermische zekering te overbruggen (dit heb ik letterlijk zien gebeuren bij een Repair Café) zijn ook (verbrande) mensen levens in het spel.
Bij elke reparatie wordt bij ons in Breda nagegaan of het apparaat nog wel veilig is en het na reparatie tenminste nog even veilig is en daarbij is ook het onveilige gebruik door de eigenaar inbegrepen ;)!
Voor reparateurs blijft het altijd uiterst belangrijk de eigen grenzen te kennen en die dan ook nog te laten te laten bewaken door collega's.

Met een T-stukje (van aquarium luchtslang) kan eenvoudig twee bloeddruk meters parallel schakelen en de DRUKKEN(!) tijdens een meting vergelijken.
Twee achtereenvolgende metingen bij dezelfde persoon kunnen ook bij gebruik van één bloeddruk meter best verschillen dus ze vergelijken tijdens dezelfde meting verdient aanbeveling. Wil je de elektronica van de bloedrukmeter die de druk golven van de manchet omzet in een BOVEN- en ONDERWAARDE vergelijken, dan is een serie van 3 metingen om en om met de ene dan weer met de andere bloedrukmeter terwijl de proefpersoon dan minimaal 5 min rustig zit waarbij je per bloedrukmeter de (2x) drie WAARDEN per bloedrukmeter middelt en dan vergelijkt, de beste methode.
#56
Reparatievragen / Re: Eigen stroombeveiliging
01 november, 2021, 13:14:26
Ten aanzien van 2 aardlekschakelaars achter elkaar geeft Bert al aan dat het kiezen van een snellere/lichtere (afschakeltijd/ afschakelstroom b.v. 10mA) in serie nog steeds niet de garantie geeft dat die als eerste of als enige afschakelt. Het geeft ook geen extra veiligheid.
Wel is het noodzakelijk, zeker als je in een ouder of hergebruikt industrieel gebouw zit, je er van te vergewissen dat alle stopcontacten die je gebruikt achter een aardlekschakelaar in de meterkast zitten van max 30mA. Zo niet dan is een losse-snoer of stekker aardlekschakelaar een noodzakelijke beveiliging voor de mens/de reparateurs. Een basisvereiste blijft dat jullie of een aanwezige beheerder tijdens het RC toegang hebben tot de betreffende(!)meterkast
De 16A zekering in de meterkast is ter bescherming van de elektrische installatie van het gebouw en ter voorkoming van brand door overbelasting of kortsluiting waardoor er op een plek te veel warmte kan ontstaan. Wil je voorkomen dat een hele groep door een defect of een teveel-stroomtrekkend-apparaat iedereen op die groep zonder stroom of soms ook in het donker zet dan kan je dat voorkomen door tussen stopcontact en apparaat een lichtere zekering te zetten van 6,8 of 10A. de snelheid  C of B maakt niet zoveel uit, de max stroom is meestal bepalend. (bij het voor een 16A in de meterkast plaatsen van een snelle 16A zekering geeft dat zeker geen garantie dat die er er als eerste uitvliegt.
Daarnaast hebben zwaardere motoren (oudere stofzuigers/ elektrisch gereedschap (en ook grote transformatoren) vaak een kortdurende aanloop stroom die groter is dan 16 (of 10A) die dan juist de snellere B zekeringen wel laten afschakelen terwijl dit probleem zich niet voordoet bij langzamere zekeringen met een C karakteristiek.

Wat duurdere maar nog veiligere oplossingen zijn: werken en testen achter een secundair afgezekerde (6-10A) scheidingstransformator of met een apparaat tester het apparaat eerst (los van het net) testen op kortsluiting of isolatie fouten die tot een aardlek kunnen leiden)
Bij apparaten zonder slow start of vanuit standby inschakelende elektronica kan men vaak al door even de weerstand te meten tussen de 2 pennen van de stekker een kortsluiting of hoge belasting (start)wattage uitsluiten.
#57
Reparatievragen / Re: Koelkast
24 augustus, 2021, 14:40:57
Op zich kan "deze condensator" inderdaad problemen geven met de elektronische aansturing van apparaten.

het is i.t.t. wat Bert vermeldt geen 'elco' (Elektrolytische Condensator), maar een MKT Metaalfilm/kunststof(vaak polyesTer) condensator, die in deze 'serieschakeling' als een soort serieweerstand voor wisselstroom gebruikt wordt om van de 230Volt netspanning een lagere spanning te maken die dan gelijkgericht en gestabiliseerd wordt om de elektronica te voeden met een gelijkspanning van bijvoorbeeld 9,12 of volt. Deze condensatoren 'slaan door' bij korte spanningspieken op het net (hoger dan de (AC)waarde die er op vermeld staat) waarbij een deel van de metaalfilm wegbrand en opgevuld word met de kunststof. ('zelf herstellend')
Echter, elke keer als dit gebeurt neemt de oppervlakte van de metaalfilm wat af en word capaciteit iets kleiner en dus de 'wisselstroom weerstandweerstand' iets hoger. Als dit doorslaan te vaak is gebeurt wordt deze 'weerstand' zo hoog dat de stroom die nog doorgelaten wordt te klein om de gewenste voedingsspanning erna nog stabiel genoeg te hoeden om de elektronica er achter te voeden, zodat deze zo nu en dan uitvalt.
Deze condensatoren worden inderdaad ook puur gebruikt als ontstoringscondensator om ongewenste storingspiekjes die een schakelaar of elektromotor kan produceren uit de netspanning te filteren, maar dan staan ze parallel over de netspanning.

Deze condensatoren zijn doorgaans makkelijk te vervangen (kan bij bijna elk Repair Café, waar ze de capaciteit van de oude mogelijk ook even kunnen nameten) en niet kostbaar. De vervangende moet wel met een met dezelfde veiligheidsclassering zijn (vaak X2 of Y2), met dezelfde capaciteit en minimaal dezelfde max. werkspanning waarbij de grootte en de afstand tussen de pinnetjes natuurlijk ook moet passen op de printplaat.

De kracht van het Repair Café is juist dat we een welwillende loodgieter dit begeleid door een meer ervaren 'deskundige' wel leren! 
#58
Sommige Hall-sensoren zijn gevoelig voor polariteit! (omdraaien?)
Gezien de aard van de functie (controle of het deksel juist gesloten is) zal de Hall-sensor alleen reageren als de magneet precies in de juiste positie zit, anders zou hij ook bij een bijna gesloten deksel ten onrechte het signaal geven "deksel gesloten". (kortom de positie van sensor en magneet is kritisch!)
De nieuwe magneet kan te zwak zijn en/of de vervangende Hall-sensor minder gevoelig.

Jouw oplossing zou bij ons het Repair Café niet mogen verlaten. Je schakelt een beveiliging uit! Lekkend water/koffie en elektra gaan niet goed samen!
#59
Reparatievragen / Re: Saeco intuita HD8750
11 mei, 2021, 10:33:48
"Zou iemand mij aan een service manual kunnen helpen?"

Klik eens op de bijlage in mijn vorige bericht! ;)
#60
Reparatievragen / Re: Saeco intuita HD8750
10 mei, 2021, 18:28:38
 "waneer ik deze aanzet, dan knippert het rode driehoekledje." Op je foto branden er meer lampjes of is dat gezichtsbedrog (flits?)?

Mogelijk kan je met het Service Manual wat meer, ik heb geen ervaring met dit apparaat.