Melita bistro solo

Gestart door Bob Dissel, 20 december, 2021, 13:10:50

Vorige topic - Volgende topic

Bob Dissel

Hallo Allemaal,

Ik ben werkzaam in zaandijk en koog aan de zaan als reperateur en zit met een probleem van een Melitta Caffeo Bistro.
Eers wist ik niet wat er mis mee was, al snel bleek de machine hangen met een knipperend lampje van de residubak.

Ik dacht eerst even schoonmaken , tandwieltjes invetten
Daarna op fabrieksinstellingen terug stellen.(hielp niet)
Toen op serviceprogramma gezet(ontkalking)
Het volgende gebeurde...het pompje pomp heel kort en dan niks na ongeveer dertig seconden hetzelfde en dat gaat zo door.
Ik dacht mmmm..vreemd misschien de condensator, de twee van 470uF heb ik vervangen maar helaas......geen solaas.
Ik heb net het pompje kortgesloten via de nul en een tijdje laten lopen , programma loopt nu verder en is klaar.
Nu blijft het residubak-lampje continu knipperen en verder niks.
Wanneer ik de stekker eruit trek en er weer in stop dan hoor je heel kort het motortje van de brouwunit en stopt. Dan blijft het residubak-lampje knipperen.
Verder heb ik het motortje van de zetgroep vervangen.

Het nieuwe motortje krijg echter maar een fractie van een seconde spanning.
Wat kan het probleem zijn, ik denk zelf dat het een probleem op de print is.

Zou iemand mij kunnen adviseren?

Groeten Bob Dissel

Henk 2 leerdam

Dag Bob,

mbt het lampje residu bak:
https://www.gebruikershandleiding.com/Melitta-Caffeo-Bistro/preview-handleiding-245734.html
Op deze site dit vind je achter de handleidingen per apparaat de storingen die men ondervindt, en soms ook bruikbare oplossingen.
Met ctrl+F lekbak blijkt dit al jaren lang bij deze en andere Melitta' s een sensor probleem. 24 hits en dan heb ik nog geen synoniemen als residu- of morsbak geprobeerd.

mbt. het pompje:
Deze pomjes mogen maar max. 60 sec draaien en moeten dan 60 sec rusten.
De flowmeter zal al naar gelang het gevraagde programma de hoeveelheid pomp activiteit bepalen. Als die flowmeter tenminste nog goed draait.....

mbt nieuwe motor
Het kort knorren als je hem aanzet lijkt niet vreemd, maar controleer of de 2 microswitches op het programmawiel in de ruststand staan en de as in die positie de zetgroep vlot in en uit  laat plaatsen.

Problemen in de print heb ik nog nooit gehad en zou in dat geval wegens kosten plaatje het maar opgeven.
PS. al op site van Komtra.de gekeken? merk type en TYPENUMMER bij de hand houden.

suc6
Henk 2 leerdam