Vaatwasser AEG FAVORIT PNC 911 424 072 Foutcode iC0

Gestart door Bertrand, 26 augustus, 2022, 17:55:43

Vorige topic - Volgende topic

Bertrand

Heeft iemand ervaring met fout iC0 bij een vaatwasser AEG FAVORIT PNC 911 424 072 ?
Machine heeft steeds goed gewerkt, mensen komen terug uit vakantie en machine doet het niet meer.
Resetten helpt niet, foutmelding verschijnt kort na de start.
Is blijkbaar een algemene foutmelding.
Ik lees ook dat het zou wijzen op een communicatiestoring tussen bedieningskaart en de stuurkaart.
Is dit dan een bus? Was kan daar mee misgaan.

Bert

Het eerste wat bij me opkomt is dat een van de printen geen voeding heeft, door een defecte LNK.

Want als een van de printen geen voeding heeft wordt er niet gecommuniceerd.
Het is een vlakkabel waar ook iets met de stekkers kan zijn.
De kabel loopt vanuit de deur naar het vaste deel, dus een kabelbreuk in de deur gebeurt ook nog al eens.
Groetjes,


Bert

Bertrand

Deze machine is ongeveer 10 jaar oud. Volgens mij loopt enkel een "data"kabel van de bedieningseenheid naar één grote vermogenskaart die eveneens op de deur bevestigd is . Vandaar vertrekken alle draden naar motoren, ventielen en sensoren. Onderbroken draden zou eventueel kunnen maar dan enkel naar een aangestuurde component.
 Je kan een soort testprogramma oproepen via een drukknoppencombinatie en dat werkt dan wel dus dan zou je denken dat de communicatie toch werkt. Ik ben er nog niet uit.

Bertrand

Intussen heb ik de oorzaak gevonden : er zat in de machine beneden toch een tweede stuurkaart. Op die kaart was o.a. een chip "ontploft" en ook enkele andere (smd) componenten. Dus het klopt dan toch dat die foutmelding iC0 verwijst naar een communicatiefout tussen bedieningskaarten en stuurkaart. Aangezien de prijs van een nieuwe kaart te hoog was t.o.v de aankoopprijs van een nieuwe machine heeft de eigenaar verkozen om een nieuwe machine aan te schaffen. De kaart herstellen op componentenniveau was voor mij niet haalbaar o.a. niet meer te achterhalen over welke ic het ging.
Maar ....toch weer een ervaring rijker.

Bert

Als je een foto van de printkaart had geplaatst had het mogelijk geweest om deze data op andere foto's in mijn archief te achterhalen.

Want het zijn toch vaak de standaard componenten, die het af laten weten en die kosten haast niets.
Groetjes,


Bert

Bertrand

Bert, hoe krijg ik hier een foto bijgevoegd? Of gaat dit enkel via de repair-cafe-beeldbank?
Het Icoontje " voeg een afbeelding toe"  laat enkel een url toe, je kan hiermee geen foto invoegen of bijvoegen?

Bert

Dat kun je door op de knop reageer te tikken. En niet de onderliggende snelle reactie te kiezen.
En in de procedure een plaatje uit jouw archief te kiezen.
Groetjes,


Bert

Bertrand


Bertrand

IMG_20220916_170728.jpg
Dit is de behuizing met de referentie.

Bert

Helaas heb ik geen foto van deze specifieke print, wel heb ik gegevens van een AEG 65000, daar gebruikt AEG de gebruikelijke LNK 364 GN met een drain weerstand va 47 ohm, die verhoogd moet worden naar 100 ohm.
Groetjes,


Bert