-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Henk 2 leerdam

#1
Beste collega's,

Het seizoen van de elektrische bijzetkacheltjes is weer in volle gang.
De verkrijgbaarheid van regelbare thermostaten blijkt echter lastig.
Voor strijkbouten e.d. geld overigens hetzelfde.
In eigen land vond ik iets wat er op lijkt, maar net niet helemaal goed:
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/universele-regelbare-thermostaat-kst021-2-0-70gr.html

Het assortiment bij een bekende fabrikant blijkt ook enorm:
https://www.thermistor-sensor.com/sale-40278156-kst-adjustable-thermal-switch-bimetal-thermostat-10a-16a-for-electric-stove-oven.html

Wie weet een oplossing?

Henk2
#2

De consument heeft nu ook na de wettelijke periode van 2 jaar nog heel wat van het actuele consumenten recht te verwachten.
In de Consumentengids van november 2024 staat op pagina 29 e.v., een boeiend artikel daarover.
Op de leestafel van ons Repair Cafe ligt sinds kort een A4'tje met een samenvatting daarover.
Helaas bewijst een rondgang langs de verschillende grote leveranciers dat veel personeel nog niet goed is geïnformeerd, of het niet laat merken dat ze beter weten.
Dan wordt wel een beroep gedaan op de assertiviteit van de consument.

Dat gelezen hebbende sta je versteld over wat je rechten nog zijn na de periode van 2 jaar
Mijn Gazelle dealer had een paar jaar geleden al netjes gereageerd toen de 3 jaar oude accu van de eBike het begaf. Hij stelde dat die zes jaar hoorde mee te gaan en bood voor half geld de nieuwe. Ik vond dat met de kennis van toen zeer correct en ging er mee akkoord. Intussen weten we wel beter. De accu's behoren 10 jaar mee gaan.
En als consument hoef je helemaal niets te betalen. Je hebt recht op kosteloze reparatie of vervanging. Met je betaling had je namelijk recht op een deugdelijk product. 7/10 van de nieuwprijs terugbetalen is nu een betere overeenkomst.

De consumentenbond gebruikt het voorbeeld van een wasmachine. Daarvan wordt het probleemloze levensduur op 11,5 jaar gesteld.

Laatst werd bij ons RC een radio aangeboden. Het bleek één van de twee Bluetooth versterkers te zijn. Een paar jaar gebruikt en nu al kapot.
Ging tot voor kort een radio probleemloos meer dan 20 jaar mee....

Schadeverzekeraars hanteren een afschrijvings periode voor verschillende inboedel stukken. Zo kunnen zij zich bij een woning brand onttrekken aan de vergoeding van het deel van de inboedel die zij te oud vinden om nog wat voor te geven. Je koelkast van drie jaar en je wasmachine van vijf wordt dan een afschrijvings fixie op losgelaten.
Voor een radio van 50 jaar krijg je echt niks terug als je die niet voor antiek of retro hebt bijverzekerd.

,,Doe mensen", zoals de meeste van onze reparateurs zijn, doen er goed aan wat terughoudend te reageren, ook als de garantieperiode al lang achter de rug is.
Hoe lang dat hangt af van bij bijvoorbeeld die lijst die de verzekeraars hanteren. Daar had ik graag de actuele opgave over.
Of moeten we zelf een lijst maken?
En dan nog zullen we het gesprek met de klant erover aan moeten gaan.
Immers in geval van aanspraken van de consument heeft de leverancier het recht om een onderzoek in te stellen of het defect is toe te schrijven aan een bij aankoop aanwezig gebrek. Verkeerd gebruikt door de consument zou een verweer op kunnen leveren.
Dit is op voorhand geen reden om de consument te dreigen voorrijkosten en of onderzoekskosten in rekening te brengen.

In het recente verleden heb ik gelukkig al veel mensen beter geholpen door ze op hun rechten te wijzen in plaats van hun toestel open te schroeven, of erger open te breken. Tegenwerpingen als ,,aankoop via internet bij onbekende verkoper" blijken zelfs in het voordeel uit te pakken. Immers die zijn betaald bank of creditcard maar altijd bewijsbaar. Vage verkopers op platforms van Bol of Amazon zijn beducht van het platform af gegooid te worden als regelmatig slecht gedrag door consumenten wordt gerapporteerd.

Kortom ons werk lijkt belangrijke veranderingen te ondergaan, of althans graag wil ik discussie er over op gang helpen.

Henk
#3
Thermofuse vervangen / knijplasdoppen vervangen
Solderen is geen optie.

Elektrische bijzetkacheltjes populairder dan ooit te voren door zonnepanelen en gasprijzen....
steeds vaker in repair café aangeboden.

Het is zinvol eerst de oorzaak op te sporen en te verhelpen.
Te denken valt aan:
- een verkleving van de regel thermostaat
- een defecte thermokoppel of NTC
- een ventilator motor die niet draait
- een geblokkeerde lucht passage (handdoek over radiator)
- een warmtewisselaar die vol stof zit

Omdat fabrikanten de thermofuses machinaal monteren met klembusjes die lijken op ongeisoleerde fast-on  steker bevestig aan hun kabel, en elektronica handel niet beter weet dan aluminium hulsjes bij hun thermofuses  aan te bieden, zocht ik naar een meer betrouwbare verbinding. Vaak glijdt immers de thermofuse uit de aluminium hulsjes.

In bijgaande pdf een foto reportage.

Naar behoefte kan  eventueele siliconenslangetje worden teruggeplaatst of krimpkous worden aangelegd mits bij het krimpen de warmteoverdracht naar de thermofuse wordt vermeden.

De ondertitel  koos ik niet alleen omdat solderen voor  thermofuses dodelijk is, maar soldeer altijd een harde grens heeft tussen de bewegelijke koper adertjes en het harde soldeer. Op plaatsen waar beweeglijkheid of trillingen voorkomen ligt het risico van breuk op de loer.
Voor het monteren van kroonsteentjes, stekkers, schakelaars en dergelijke gebruik ik steeds adereind hulsjes.

Vooral plaatsen waar weinig ruimte is, is de verleiding groot om tot solderen over te gaan.
Nergens voor nodig, met adereind hulsjes en krimpkous zijn prima verbindingen te maken in beperkte ruimte.
Deze oplossing gebruik ik ook waar de eenmalige knijp lasdoppen gedemonteerd moesten worden en geen nieuwe voorhanden zijn.

suc6
Henk2




#4
Beste reparateurs/reparatie begeleiders,

Ons provinciestadje had tot een paar jaar geleden nog een onderdelen winkel, een vestiging van Parts.nl

Toen die winkel verdween heb ik aan een lokale wit- en bruingoedhandelaar gevraagd of hij in dat gat wou springen.
Hierop kreeg ik een positieve reactie.

In de praktijk komt het erop neer dat ik op zijn website naar het tabblad "onderdelen en accessoires" ga.
Dan opent in een nieuw tabblad de website van hun onderdelen bron Euras. https://shop.euras.com/eshopmvc/default?g7=3092168N

Daar zoek ik de nummers van de benodigde onderdelen en geef die aan hen door onder vermelding van "geen haast".
In de praktijk betekent het dat ik zonder verzendkosten, toch binnen een week een telefonische melding krijg en in de winkel kan afhalen wat ik nodig heb. Zij laten de onderdelen gewoon meekomen met de bestellingen die ze voor de eigen technische dienst doen.
Die zendingen komen vaak meer dan eens per week binnen.

Let op:
Sommige onderdelen worden elders goedkoper aangeboden. In dat geval kan ik telefonisch contact opnemen met de vraag wat ze mij daarvoor gaan berekenen. De winkelier heeft een andere prijslijst dan op de website zichtbaar is. En dan is het veelal toch aantrekkelijker om hier de bestelling te plaatsen zelfs als blijkt dat er een kleine meerprijs blijft bestaan, maar geen verzendkosten verschuldigd zijn.

Bovendien is deze winkelier zeer behulpzaam als ik een onderdeel niet kan vinden. Ik krijg dan ter plekke inzage in Exploded Views en onderdelen lijsten, die ik op het wereldwijde web nog niet had aangetroffen.

Na rechtstreeks googelen naar de Euras website, kan ik me niet aan de indruk ontrekken, dat overal in binnen- en buitenland winkels gevonden kunnen worden, die deze service kunnen verlenen.


Henk 2 Leerdam
#5
Wie kan mij helpen aan een gazelle E-Bike accu?

Het gaat in het bijzonder om BMZ 31001V4 L1 voor de accu:
Gazelle Ennergy GOLD 36 volt, 11,4 Ah, artikel nummer # 998002309
Of iedere versleten E-Bike accu waar deze print in zou kunnen worden aangetroffen.

Henk2
repair cafe Leerdam
 
#6

Zie mijn eerdere bijdrage
Voor degenen die geen administratie hadden bijgehouden van de verschillende schroefjes.

Suc6
henk 2 Leerdam
#7
Reparatiehandleidingen / Dremel 300
03 mei, 2023, 12:55:49
Gisteren kregen we bij het Repair café Leerdam een Dremel 300 aangeboden, zo dood als een pier.
Geen snoer breuken aangetroffen.
Torx schroefjes los draaien en beide etiketten links en rechts met een scherp breekmesje op de naad van de behuizing in snijden. De beide delen van de behuizing boven en onder laten zich splitsen.
Rond de koolborstels zitten nog twee kleine behuizingsdelen die apart los genomen kunnen worden.

Het printje waarop de netkabel binnenkomt zit met 2 pinnetjes in de toerenregelingsmodule die op zijn beurt weer met 4 pinnetjes in de veld wikkelingen steekt.
Een voorbeeld van een constructie die helemaal klaar is voor de R2R eeuw!
Het printje kan zo eenvoudig los geschoven worden van de toerenregeling en de toerenregeling van de veldwikkelingen.
Als de koolborstels eruit zijn, kan ook het anker uit het veld geschoven worden. (lager hoeft er niet af)

Het anker en koolborstels zagen er nog fris uit.

Veldwikkelingen doormeten, leverde al gauw de boosdoener op. Eén van de wikkelingen gaf een oneindige weerstand aan.

Op de foto is in de cirkel te zien, dat het ragfijne draadje van het contra stekkertje is losgebroken.
Onder de pijl is nog net het restje draad in de contra stekker te zien en twee mislukte snij pogingen.
In de linker onder hoek van de foto is te zien hoe het draadje hoort te zitten.
Het voornemen om een soldeerpoging te wagen begon met een poging ruimte tussen de witte isolatie te snijden. Dat mislukte dus een andere Dremel ter hand genomen om ruimte te frezen.
Daarbij kwam het contra stekkertje iets naar buiten en was goed te zien hoe de fabrikant de draad van de wikkeling in een gleufje van dit contra stekkertje gehad geperst. Kennelijk zonder zich te bekommeren over de isolatie van de koperdraad.
Ik besloot diezelfde truc uit te halen. Rolde voorzichtig één wikkeling van de spoel af, vouwde deze in de juiste richting en drukte het contrastekkertje met het minuscule gleufje over het koperdraadje.
Na het afknippen van de overtollige lengte van het koperdraad, werd het samen bouwen van de modules en het sluiten van de behuizing ter hand genomen. En draaide deze Dremel weer als een zonnetje.

Henk 2 Leerdam
#8
Hoe open je deze behuizing?
heeft iemand hiermee ervaring?
Zoeken met trefwoorden  demontage, öffnen, ausbauen, teardown, dismantle...
leverde me nog niets op.

Henk 2 leerdam
#9
Saeco/Philips printplaat gevraagd nr: 1.9.30.278.00_V03

zit o.a. in HD 8916, maar ook in vele andere espresso volautomaten.

Ook afgeschreven complete machine is welkom.

Henk 2 leerdam
#10
Willie Wortel vertelt / alternatief storing zoeken
27 augustus, 2022, 13:16:37
Zwakste schakel bij iedere ketting op dezelfde plek .......

Bij storingen kijk eerst op:
https://www.gebruikershandleiding.com/
Niet voor de zoekgeraakte gebruiksaanwijzing maar vooral voor "gedeelde smart is halve smart". Immers als je door scrolt naar beneden vind je alle defecten van andere gebruikers.
Gebruik Ctrl + F en een geschikt trefwoord dat karakteristiek is voor de storing van jouw apparaat.

Als je dan teruggaat naar de leverancier, wordt je niet meer afgepoeierd met "nooit van gehoord, dat is een uniek probleem dat nog niet eerder is opgetreden". Onzin de Afval Breng Station's liggen er namelijk vol van. Je kunt de site ook raadplegen als je van plan bent een aanschaf te gaan doen, maar dan koop je misschien wel iets meer.

Met Control + F en het trefwoord "riem" krijg ik zo 65 hits, met een veelvoud aan adhesie betuigingen van het gehalte "dat heeft mijn machine ook".
Bovendien wordt deze machine, blijkens publicatie van ddenhamer elders op dit forum *), ook onder een kleine 50 andere merknamen verkocht met meestal nog diverse type nummers elk.

Moet ik verzuchten dat het goed is dat ze niet allemaal naar het ons Repair café zijn gebracht?

henk 2 leerdam

*) https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=394.msg825;topicseen#msg825









#11
Wie kan me de waarde van deze Clixon uitleggen?
Deze werd aangetroffen op de boiler van bovengenoemd koffie apparaat.

160 (zie foto 1), als het Celsius is kan je beter de brandweer bellen en als het Fahrenheit is (71 °C) dan heb je koude koffie. Andere temperatuur regelende- of beveiligende componenten heb ik vergeefs naar gezocht.

De resetknop is op de achterzijde van de Clixon aanwezig.
Deze moet worden bediend door een staafje (zie 2e foto) dat aan de buitenkant van de behuizing met de vinger te bereiken is.
De Repair Café bezoeker had het geprobeerd maar dat bracht de koffiemachine niet tot leven.

De slaglengte van het staafje bleek enkele mm te weinig. Foto 2 werd genomen nadat ik 4 mm verder op het staafje een 2e splitpen had aangebracht en voordat de originele eruit werd gehaald. Nu was de slaglengte wel voldoende voor een handmatige reset.

De koffie machine werk weer naar tevredenheid maar het mysterie van de 160 graden blijft me dwars zitten.

Wie helpt?



Henk 2 leerdam


#12
Toen een bevriende buurman in nog geen twee maanden tijd de tweede Saeco expresso machine ter reparatie aanbood met hetzelfde probleem heb ik hem ondervraagd over wel en wee van zijn  overige electrische installatie.
Ja in dat deel van de voormalige boerderij branden ook nogal vaak lampen door, was zijn antwoord.

Een geplofte Elco en doorgebrande zekering (zie bijlage) was wat ik aantrof in de eerste Saeco maar ook in de tweede op exact de zelfde plek op de printplaat. Vervanging van die componenten in de eerste Saeco had nog niet het gewenste resultaat. Er moeten nog meer onderdelen gesneuveld zijn die zich aan mijn aandacht hebben weten te onttrekken.

Welnu omdat het voorkomen beter is dan genezen, wil ik daar de netspanning registreren op een tijdas. Wellicht is dan na te gaan op welke momenten en waardoor vermeende pieken ontstaan.

Kan iemand mij laten weten hoe zo'n registratie opstelling is te realiseren?

Bij voorbaat dank
Henk 2 Leerdam
#13
Beste Drambuie,

Wij hadden zaterdagmorgen in RC Vianen een Nespresso Magimix M105 Inissia ref: 11353 onderhanden met  helder water lekkend uit de onderste groef tussen aluminium en zwarte kunststof (zie pijl op foto 5439).
Geen idee hoe dit plastic deel verder van het aluminium demonteren is. Is dat verlijmd?
Op de 2e foto (5440) zie je de leksporen op de zwarte kunststof.
Hopelijk kan je ons met deze gegevens raad schaffen.

met vriendelijke groet
Henk 2


#14
Voor studie en/of onderdelen heb ik geregeld belang bij defecte en opgegeven spullen.

Op het moment denk ik in het bijzonder aan:
Acculader voor E-bike  Gazelle Innergy (i.v.m.  stekker aan accu kant)
Saeco Incanto koffie automaat (i.v.m. demontage demo en onderdelen)

Bij voorbaat dank
Henk 2 Leerdam


#15
Onlangs kreeg ik de derde lamp met een 3-traps touch dimmer ter reparatie aangeboden.
Deze sneuvelen vermoedelijk door het toepassen van LED lampen in plaats van gloeilampen.
Het waren alle drie lampen met een winkelprijs van tussen de 300 en 600€

Voor het eerste exemplaar Luceplan Constaza kon ik een nieuwe dimmer geschikt voor led lampen bestellen bij de fabrikant.

Het tweede exemplaar, ALCO 9047, had een op de print gesoldeerde zekering van 5 × 20 mm.
Na vervangen door een nieuw exemplaar (T1A) was deze in elk geval weer geschikt voor groeilampen.

De derde, een dubbele staande lamp, Paul Neuhaus 432-55, had helaas geen zekering. Op het printje kon ik geen verdachte componenten aanwijzen.

Op de website van Amazon.de is een keuze uit een groot aantal vervangende regelaars doch zo te zien alle ongeschikt voor LED lampen.
Over één exemplaar heb ik nog gecorrespondeerd met de fabrikant, maar ook deze gaf aan dat dit exemplaar niet voor LED lampen geschikt is, terwijl het toch in de omschrijving staat!

Bij Amazon.nl vond ik een 3-trap's touch dimmer die wel geschik zou moeten zijn voor LED lampen (zie link onderaan dit artikel). Hier van heb ik er 4 besteld à 11,42 € per stuk. En hoewel er op staat 15 - 80 Watt, heb ik 2 ervan met succes kunnen inbouwen in de Paul Neuhaus, waarmee dan twee led lampjes van 3 watt elk met succes onafhankelijk kunnen worden aangestuurd. 
Een derde exemplaar paste ik toe in een bureaulamp van Mexlite met R7s voet 75 Watt die nu een dimbare LED lamp van 9,5 watt heeft gekregen.

Omdat ik niet de beschikking had en ook in de wijde omtrek geen leverbare klemlasdoppen  CE2 en CE5 vond, heb ik de draden met adereind hulzen verbonden en met 2 lagen krimpkous geïsoleerd. Dit vereenvoudigde het inbouwen in de beperkte ruimte aanzienlijk.

suc6
Henk 2 leerdam
P.S. wellicht ten overvloede de LED lampen moeten wel van het dimbare type zijn.

https://www.amazon.nl/gp/product/B09JLW41FH/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
#16
Reparatievragen / Melitta Solo E 950-107
29 december, 2021, 18:20:55
Deze Melitta had wel erg veel problemen.
Geblokkeerde zet groep.
Vast gelopen motor.
Gebroken slangkoppeling aan boiler.
Waterschade
Na herstel van een en ander blijft nog een probleem over namelijk de aan/uitschakelaar blijft niet aan staan als je de knop los laat.
Op het forum van Komtra.de lijkt dit in verband met gebracht worden met een chip TNY280PN die werd op de print vergeefs gezocht.
Wel enkele verbrande componenten werden aangetroffen. Zie foto.
Wie van de collega's ziet oplossingen?

Henk 2 leerdam

#17
Koffiebonen molen van espresso apparaat.

Als uw espressoautomaat een afgrijselijke herrie maakt alsof de tandwielen van al hun tanden worden ontdaan, dan zou zomaar de koffiemolen vastgelopen kunnen zijn.
De ingebouwde beveiliging doet dan zijn werk. Daarbij ontstaat een verschrikkelijke herrie.
DeLonghi en wellicht menig ander merk heeft bedacht dat dit  gemakkelijk opgelost moet kunnen worden.

Op de foto ziet u een gleufje waarin met een platte schroevendraaier het centrum van de vultrechter er uitgelicht kan worden. Het maal mechaniek wordt zo goed toegankelijk. Met een stofzuiger haal je vervolgens alle resterende bonen en kruimels eruit. Wat dan nog overblijft zit vast en moet ook weggepeuterd worden. Desnoods de links draaiende schroef los maken en het binnenste maal rad demonteren.
Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan:
https://www.youtube.com/watch?v=Dk8_id4x7E4
#18
Reparatie verslagen / Nintendo Wii
10 mei, 2021, 22:04:38
Omdat reacties op mijn vragen aan Repair café's in Nederland en Vlaanderen, respectievelijk Reparatie vragen, na ruim 600 en ruim 800 bezichtigingen van het topic uit bleven, ben ik maar in het diepe gesprongen.

De storing bleek in het aandrijfmechanisme van de DVD in- en uitwerper te zitten.
Eén tandwieltje bleek een klein barstje te hebben met het blote oog nauwelijks waarneembaar, maar erger was dat de verbinding met de as was verloren gegaan. Lijmen met cyanoacrylaat gel lijm bleek de oplossing te bieden. De overzichts foto geeft aan om welk tandwiel het gaat.

Zo'n crash heeft natuurijk een onderliggende oorzaak. Andere draaiende delen als tandwieltjes heb ik dan ook met horlogematers olie spaarzaam gesmeerd. Schuivende delen en drukplekken werden met siliconenvet dun ingesmeerd. en alles eerst met de hand voorzichtig ingewerkt totdat het voelbaar soepeler liep en de lijm 24 uur was uitgehard. Daarna alles weer gemonteerd en proef gedraaid.
Het indalen van de DVD moet tegen krachtige veer druk in gebeuren. Het is verbazingwekkend dat zo'n klein motortje het met behulp van een flinke overbrenging met snaar en tandwieltjes dit toch voor elkaar krijgt. Maar het is gelukt en de DVD werd weer naar behoren gelezen.

Wie de moed heeft een dergelijke Nintendo Wii open te maken raad ik aan een DEUGDELIJKE ADMINISTRATIE te maken van welke schroef waar vandaan komt. De doos moet aan drie zijden los geschroefd worden elke zijde heeft verschillende schroeven, zwart en blank, dik en dun, tri-wing en Philips koppen, in creative combinaties. Men is gewaarschuwd.

Voor de demontage instructies van de behuizing raadpleegde ik de volgende film:
https://www.youtube.com/watch?v=_7VzYHJkKhM
Voor het verder demonteren van de DVD drive:
https://www.youtube.com/watch?v=T0qDuCwLvMw

Suc6
Henk 2 Leerdam
#19
Reparatievragen / Nintendo Wii ATI
08 april, 2021, 14:16:54
Waarde  Collega's

Het probleem van deze Wii lijkt in de DVD ROM speler te zitten. Na demontage blijken geen munten en 2e DVD's aanwezig ;-)
zie https://www.youtube.com/watch?v=_7VzYHJkKhM

De klem zittende DVD kon ik analoog aan deze youtube film wel verwijderen.
De DVD wil na plaatsing niet dalen op de aandrijfas, het voorste deel blijft op een soort kunststof drempel hangen, terwijl het achterste deel van de DVD wel naar beneden kan. (De optie dat de aandrijf as moet stijgen lijkt hier niet van toepassing.)
Een vervangende drive kost 25-40$ maar omdat nog onzeker is of dit het enige probleem van deze Wii is zoek ik een nog bruikbare optische drive uit een sloop Wii.

? Kan iemand me daaraan helpen?
? Tips van collega's met ervaring ook welkom.

Mvg
Henk