Stofzuiger Nilfisk Select Superior

Gestart door Bertrand, 28 april, 2023, 10:30:01

Vorige topic - Volgende topic

Bertrand

Heeft iemand ervaring met een Stofzuiger Nilfisk Select Superior ( PN 107403231 )
Die is ons aangeboden tijdens laatste repaircafé.
Het probleem is het volgende: Knipperende rode LED op de bedieningsknop.
Bij duwen op START beweegt de motor heel even, niet altijd.
De motor op zich is OK, die heb ik apart even getest.
De stofzuiger is een model met draadloze bediening op de stofzuigerslang.
In de stofzuiger zit een print met de vermogenelektronica ( o.a. de voeding en de triacsturing voor de motor ) en eveneens een klein "processorkaartje" die de hele besturing moet verzorgen.
Een heel gedoe dus voor ( maar ) een stofzuiger vind ik ...
Iemand tips?

Henk 2 leerdam

Beste Bertrand,

Zelf helaas geen ervaring mee.

Ik ga er vanuit dat de afstand bediening zelf van vitale batterijen is voorzien.
Komt blijkbaar meer voor en een nieuwe type aanduiding lost niks op ;-)

zie:
https://www.gebruikershandleiding.com/Nilfisk-Select/preview-handleiding-676613.html

Ik lees dat er een thermische beveiliging in zit.
Heb je die gevonden en bekeken of die zenuwachtig geworden is.
 
Soms zie ik op dit forum dat medewerkers van de fabrikant helpen met oplossingen aandragen, maar dit schijnt nu niet het geval te zijn of het zou achter de schermen geweest moeten zijn.
Je zou de vraagstellers  via dit forum kunnen aanschrijven om te vernemen of daar bij hen intussen al een oplossing is gevonden. Zij krijgen, als ze zich nog niet heb afgemeld, daarvan een notificatie.

Groet
Henk 2 leerdam

Bertrand

Bedankt Henk voor de tips.
Batterijen zijn OK.
Die thermische beveiliging heb ik nog niet kunnen vinden, die ga ik nu eerst eens zoeken en controleren.
Groeten,
Bertrand

Bertrand

Dag Henk / Iedereen,
Ik vind niet zo direct een temperatuursensor. Ik vermoed dat er wel een temperatuurbeveiliging in de motor zit ( dien opent en weers sluit na afkoeling ) maar aangezien de motor op zich perfect draait moet ik het elders zoeken. In bijlage een foto van het stuurprintje met een PIC16LF723A microcontroller.Die bestuurt blijkbaar de hele zaak en alle LEDs staan te knipperen. We hebben al eens alle mogelijke resetpogingen geprobeerd via de drukknoppen ON/OFF, en de + en - knoppen ( snelheidsregeling ). Collega's denken dat de microcontroller mogelijks in de fout staat en zou moeten gereset worden. Verder komen er geen sensoren binnen op deze kaart, behalve twee druksensoren maar die heb ik al getest. ( 1 x absolute druk en 1 x verschildruk ) .
Wie heeft nog ideeën?
Bertrand

Bertrand

Dag Henk en iedereen,
Ik heb intussen de oorzaak van het probleem gevonden. Op de voedings- en stuurprint zitten 2 condensatoren (  1 µF ) in parallel, deel van het circuit om de voedingsspanning te maken.
De waarde was voor beide afgenomen tot ongeveer 0,5 µF. Na monteren van 2 nieuwe exemplaren werkte het toestel terug perfect. In bijlage een foto van de stuurkaart die je compleet op internet kunt vinden voor ongeveer 80 euro!! De 2 condensatoren samen hebben mij 4,9 euro gekost!
Dit maakt mijn ( regendag ) goed.
Bertrand

Bert

Dus ook hier weer, zoals ik het graag het Senseo syndroom mag noemen, van de beruchte condensator, die de voeding verknalt.
Groetjes,


Bert

Henk 2 leerdam

Beste Bertrand,

Bij deze wil ik je van harte gelukwensen met je behaalde succes.

Ga je de Nilfisk gedupeerden op het forum van gebruikershandleiding.com nog helpen met een link naar je oplossing?
Oplossingen op ons forum zijn namelijk helaas voor zoekmachines vrijwel onvindbaar.

Mvg
Henk 2


Bertrand

Ik was niet vertrouwd met deze website maar erg bedankt voor de tip. Bij de forumvragen vond ik dit probleem alvast aangebracht dus komt wel meermaals voor , ik heb daar een antwoord op geformuleerd. Maar leg mij eens uit hoe ik eenn link moet leggen, ik vind het niet zo direct.
grts
Bertrand

Henk 2 leerdam


Josm

Dank voor de tip van de stuurprint. Knap gevonden. Maar om hieraan te geraken moet de stofzuiger Nilfisk Elite eerst open :-) Naast de zichtbare vijzen vermoed ik dat er zich ook nog vijsjes bevinden onder de knoppen van het snoer en de aan/uit knop. Al heel wat geprobeerd om deze knoppen te demonteren, maar ze blijven halsstarrig zitten. Heeft iemand soms ervaring hoe je deze knoppen er kan af wippen?
Grtn
Johan

Bert

Deze man kreeg het ook alleen met slopen voor elkaar, maar misschien dat je ideeën op kunt doen met dit filmpje

https://youtu.be/fuJCvNBnqnE
Groetjes,


Bert

Bertrand

Misschien kan volgende short van een gelijkaardige Nilfisk u verder helpen. Ik meen mij te herinneren dat die twee knoppen er inderdaad moeten uit gewipt worden ..... zonder breken ...niet altijd evident.
https://www.youtube.com/shorts/BuRlq1liGXw

Josm

Beste Bert en Bertrand,

Dank voor de nuttige tips.
Het filmpje had ik een tijdje geleden gezien maar ik had er verder niets mee gedaan (wel amusant – of eigenlijk erg - hoe die zenuwachtige Deense man zijn toestel sloopt). Doordat je mij het filmpje terug bezorgd had heb ik het nauwkeuriger bekeken. En inderdaad, tussen minuut 12 en 14 kan je zien hoe het werkt.
De drukknop heeft twee nokjes die in een gesloten (blauw) en in een open houder (geel) passen. De kunst bestaat erin om met een dunne platte schroevendraaier tussen de nok en het chassis (zie foto twee) in te wriemelen. Op die manier kan je eerst de ene kant van de drukknop omhoog wippen en dan de andere kant.
De nok aan de binnenkant (zie gele cirkel) is robuust en kan niet stuk. Het nokje aan de buitenkant (blauwe cirkel) is echter erg fragiel en zal snel breken als je niet voorzichtig tewerk gaat.
In ieder geval ben ik nu aan de stuurprint geraakt dankzij jullie tips, waarvoor dank!

Bert

Ja dit is een echte instructie video waar je goed kunt zien, wat de man doet.

Niet echt dus, want daar word ik niet wijzer van.

Ik heb hem beter kunnen bekijken in de VLC mediaplayer waar ik via afspelen/snelheid/ meerdere malen drukken "langzaam", de snelheid heb kunnen drukken op instructiesnelheid.
En kun je ook de beelden stilzetten.

Film langzamer laten lopen.png
Groetjes,


Bert