Braun kf901a1 error code e17

Gestart door Piet van Dorssen, 09 maart, 2023, 22:22:44

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Ik heb in reparatie een Braun filtermachine KF901a1 die in eerste instantie met de foutcode E21 kwam. Die fout is opgelost door water rechtstreeks in te spuiten in de waterinlaat onder het reservoir.
Daarna begon het water in de kan te lopen en ik dacht: probleem opgelost.
Echter na ongeveer 90 seconden stopte de machine en kwam met de foutcode E17. Stekker eruit, 5 minuten wachten en de machine liep weer maar kwam na enige tijd opnieuw met de code E17. Op internet gezocht naar de betekenis maar die heb ik niet kunnen vinden. Is er bij iemand bekend waar deze foutcode door wordt veroorzaakt en hoe die kan worden verholpen?

Piet van Dorssen

Het probleem is opgelost. Na een nachtje nadenken heeft de machine zich kennelijk gereset. Vanmorgen uitvoerig getest. De foutcode is niet meer teruggekomen.
De vraag wat E17 als foutcode betekent blijft nog wel openstaan.
Piet

Bert

Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Dank Bert, die had ik ook al gevonden maar daar wordt niets gezegd over error code E17. Het is wel raadselachtig dat na een nacht stilstand de code niet meer terugkomt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Bert

Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Ook deze had ik gevonden.
Gelukkig is de foutcode niet meer teruggekomen. Na zo'n tien keer testen was ik wel tevreden.
Kennelijk vindt er een soort reset plaats die de foutcode verwijderd nadat de pomp weer voldoende water had gekregen.

Bert

Ik heb een vermoeden dat het een doorstroom gerelateerd probleem is, omdat het eerste alarm de E21 was.
Ik denk richting verkalking van iets en zou het ontkalken met citroenzuur een optie kunnen zijn.
Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Het was inderdaad een doorstroom gerelateerd probleem. Doordat er lucht in de slang naar de pomp zat blokkeerde de luchtbel de toestroom van water. Met een injectiespuit (zonder naald) heb ik water bij het inlaatventiel naar binnen gespoten. Daarna liep de machine weer door.
Verkalking komt niet in aanmerking. De machine was kort voor het brengen net ontkalkt.

Bert

Ja dat klopt als er lucht voor de pomp staat dan zal hij het niet doen. Want die halve sinus pompjes hebben een veel te kleine slag om die luchtbel weg te kunnen pompen.
Groetjes,


Bert

Bert

Citaat van: Piet van Dorssen op 13 maart, 2023, 18:58:20Verkalking komt niet in aanmerking. De machine was kort voor het brengen net ontkalkt.

Zoals ik het uit jouw antwoord lees, is dit door de eigenaar gedaan. Dat doet me dan gelijk wantrouwen.

Want er zijn zo veel mensen die dat dan met azijn doen en dat is dodelijk voor dit type machines met een pomp.
Want deze pompen komen volgens mij haast allemaal uit dezelfde fabriek en de afdichtings O-ringen van deze fabrikant kunnen beslist niet tegen azijn en als de zuig pakking lek is, dan krijg je dit soort verschijnselen.
Want deze fabrikant raadt melkzuur aan voor ontkalken, citroenzuur doet het ook en is lang niet ze agressief als azijnzuur.
Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Ik vraag het altijd om zeker te zijn dat er geen azijn is gebruikt. Natuurlijk geen garantie.....

Bert

Maar een O-ring kan ook gewoon versleten of beschadigd zijn. Bij los halen altijd vervangen en insmeren met siliconenvet.
Groetjes,


Bert