Veiligheid in de repair café ?

Gestart door claude, 17 november, 2014, 15:40:09

Vorige topic - Volgende topic

claude

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus presenteer ik mezelf eerst.
NB: Ik spreek frans, ik ben niet perfect tweetalig en ik verontschuldig me voor mijn onvolmaakte nederlands.
Mijn naam is Claude, Ik ben een elektrotechnisch ingenieur nu met pensioen.
Ik werkte op het gebied van vermogenselektronica en dus nam ik diverse Veiligheid's cursussen en opleidingen, vooral gefocust op de gevaren van elektriciteit.

Ik ben vrijwilliger in twee repair café's in Brussel en ik heb ook een aantal andere repair café's bezocht.

Een ding dat heeft mij ten zeerste geschokt : het totaal ontbreken van elektrische veiligheid en de bijzonder gevaarlijke wijze waarop sommige reparateurs aan het werk waren.

Nog niet lang geleden, is een stagiair zelfs geëlektrocuteerd geweest. Gelukkig was het niet erg.

Dus, hier komt mijn vraag:

Hoe hebben jullie in Nederlands de veiligheid'sprobleem (vooral in het werken met electriciteit) opgelost ?

Volgens mij, zijn de gevaren te wijten aan drie oorzaken:

1) Repair café's zijn niet adequaat uitgerust om veilig te werken aan de herstelling van elektrische aparaten.
Volgens het belgische algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, moeten alle geleidende delen onder netspanning moeten beschermt zijn tegen het aanraken.
Wanneer een reparateur een test doet onder spanning met een geopend apparaat, is dat helemaal in overtreding met het Belgisch wettelijk reglement.

Om de risico's te verminderen, zouden de reparateurs een geïsoleerde variac ter beschikking moeten hebben (met aparte primaire en secundaire) met een stroomonderbreker of een regelmatige variac (niet geisoleerde) met een scheidingstransformator.
Dit zou het risico op elektrocutie tussen fase en aarde voorkomen en de unit op gereduceerde spanning voeren tijdens het functioneel testen.