Krups Dolce Gusto Mini Me

Gestart door Piet van Dorssen, 17 november, 2020, 20:21:42

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Bij ons is aangeboden een Krups Dolce Gusto Mini Me. Een kleine Nespresso machine met een keuzehendel voor koffie of water. Bij het bedienen van die hendel blijft die links of rechts staan, al naar gelang de keuze, tot de b.v. de koffie klaar is.
Bij deze machine is dat echter niet het geval, hij schiet direct weer terug naar de middenstand. Lang zoeken op internet heeft niet geleid tot het vinden van de werking waardoor het lastig is om de oorzaak te vinden. Bij een identieke machine, die het wel doet, kom ik er ook niet achter op welke manier de aansturing van die hendel werkt.
Mijn vraag: wie kent de werking en dan misschien ook de oplossing voor de reparatie?
Piet
Repair Café Lelystad

Bob Dissel

Hallo Piet,

Heb je nog hulp nodig voor het dolce gusto machine?
maar misschien is dit iets. https://www.youtube.com/watch?v=SFuTGJJZrYg

Piet van Dorssen

Excuus voor de late beantwoording. Het probleem is inmiddels opgelost. Er kwam een identieke machine binnen waardoor ik kon zien hoe de hendel is bevestigd.

OT

Hallo Piet, aan je reactie te zien is het jullie gelukt. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en hoor graag hoe het jullie gelukt is. Dank alvast voor de reactie

Piet van Dorssen

Opnieuw excuus voor de late reactie. De stand van de hendel heb ik gevonden in een identieke machine. Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt.

Bert

Ik heb hier een zeer gedetailleerde film voor gevonden

Dan kan het niet meer missen.

Demontage stap voor stap DOLCE GUSTO Piccolo  KP100 en Mini ME
Groetjes,


Bert

Bertrand

Vandaag ook dergelijk apparaat gehad met zelfde defect: hendel blijft niet in positie Links of rechts staan.
In bovenstaande reacties kon ik niet zo direct de oorzaak en remedie lezen.
Ik heb een documentje gemaakt die kan helpen. In mijn geval waren beide condensatoren WEL nog intact en van de juiste waarde maar na alles terug gemonteerd te hebben werkte het toestel vreemd genoeg terug. Het fenomeen met die condensatoren heb ik elders op youtube filmpjes als mogelijke oorzaak gevonden. Is ook oorzaak van andere fenomenen omdat de voedingsspanning dan niet meer klopt.
Bertrand

Bert

Citaat van: Bertrand op 10 augustus, 2022, 19:44:45In mijn geval waren beide condensatoren WEL nog intact en van de juiste waarde maar na alles terug gemonteerd te hebben werkte het toestel vreemd genoeg terug.
Het is een bekend gegeven dat deze condensatoren gebruikt worden als storingsfilter voor spanningspieken. En ook om op een goedkope manier de spanning te verlagen.
Maar ze gaan achteruit bij elke piek die ze opeten.
Dus ik begrijp niet helemaal dat je zegt dat de condensator nog de juiste waarde had. En daarna toch weer functioneerde.
Bij o.a. de Senseo is dit meestal de oorzaak als je Haagse bakjes krijgt.
Groetjes,


Bert

Bert

Als ik het filmpje wat ik eerder plaatste eens goed nakijk, dan is het vrij eenvoudig de koelplaat er even af te halen.
Want die zit met 3 getordeeerde lippen op de print vast.



De te koelen component zit met een popnagel op het aluminium vast getrokken.
https://youtu.be/eDmmN5jdGsg?t=858


Deze popnagel kun je eenvoudig uitboren.
Met een boortje dat een fractie groter is, als de trekspijker van de nagel.

Dan heb je alle ruimte om de condensatoren te vervangen.
Groetjes,


Bert

Bertrand

Had ik de juiste condensatoren bij de hand gehad dan had ik ze natuurlijk vervangen. Maar omdat de waarden nog exact juist waren heb ik ze terug geplaatst. Ik weet dat dergelijke condensatoren dikwijls de oorzaak zijn van problemen maar dan kan je dat toch telkens vaststellen na meting ( sterk afwijkende waarde of helemaal doorgeslagen ) . In Philips stoomgeneratoren heb ik dat ook al meegemaakt . Bedankt Bert voor de tips.

Bert

Maar wat is dan de oorzaak geweest?

Want dit soort storingen gaat niet vanzelf over.
Of zou het een koude las van de condensator kunnen zijn geweest?
Groetjes,


Bert

Bertrand

Ik vind het ook altijd vervelend als ik geen echte oorzaak vind. Het apparaat test ik wel nu elke dag een paar keren en het blijft werken tot op heden. Als het alsnog faalt en de condensatoren blijken dan toch de oorzaak te zijn dan laat ik via deze weg wel even weten.

Bert

Een condensator kan wel eens wat instabiel zijn, maar als je gemeten hebt en hij is prima, dan blijft het een kwestie vingers kruisen.
 
En daar heb ik ook een hekel aan.
Ik heb ooit een jaar op een storing gejaagd, die ik maar niet vond en op geen enkele manier te reproduceren was.

Een heel grote motor die juist bij het schakelen naar het stationair toerental op overtoeren tripte.

Maar uiteindelijk werkelijk alles uit de kast getrokken tot de aankoop van een heel dure geheugenscoop aan toe en toen door de data van maanden te analyseren, kwam het lek uiteindelijk boven water. Een braam op een tandwiel waar het toerental gemeten werd.
Groetjes,


Bert

Bertrand

MPX condensatoren zijn ( in zekere mate ) zelfherstellend maar ik zou denken dat de capaciteit dan telkens wat afneemt als er zo'n "incidentje" gebeurt en dat kan je dan vaststellen door meting. In mijn geval waren ze nog exact op de nominale waarde.

Bert

Diezelfde gedachte heb ik ook, dus moet het wat anders geweest en dan lijkt een slecht contact meer plausibel, wat na opnieuw plaatsen dus opgelost is.
Groetjes,


Bert

Bertrand

Toestel werkt nog steeds prima. Intussen nog eens ondervonden dan condensatoren als eerste in de rij staan als verdachte component nl bij mijn eigen TIG-lasapparaat. De HF-ontsteking wilden niet meer werken. Oorzaak na heel lang zoeken ( zonder schema ) : 3 defecte condensatoren ( 10 nF ) in parallel, alle 3 bijna geen capaciteit meer, 3 nieuwe gemonteerd en alles terug ok.

Bert

Het is een bekend gegeven dat condensatoren achteruit gaan. Wij rekenden altijd met 10 jaar, dan was de kans groot dat de werking van een apparaat verstoord werd.

En dat gebeurt ook bij de kwaliteitsmerken.

Vroeger was het moelijker om de capaciteit te meten, maar gelukkig is dit met een iets duurdere meter nu wel goed mogelijk en voor die prijs kocht je vroeger nog geen basis multimeter voor, die dat niet kon.
Groetjes,


Bert