Miele C3-motor: vervangende onderdelen gezocht

Gestart door hvm, 13 mei, 2024, 10:23:51

Vorige topic - Volgende topic

hvm

Bij de Miele C3-stofzuigers is vaak de motor kapot, en dan het (modulaire, maar niet los te kopen) printje met daarop een triac en een temperatuurzekering.

Die triac is gewoon te koop, maar de temperatuurzekering (bimetaaltje, Sensata/Klixon 3MP-serie, type 3mp31702) lijkt niet in de gewone handel te krijgen.

Zijn er reparateurs die goede vervangers gevonden hebben (ook qua afmetingen), en die misschien zelfs tips hebben voor het vervangen van de 608-lagers? Die lagers zijn 1 euro per stuk, maar vervangen in de RC-omgeving is nog een lastig klusje.

Dank alvast, groet,

Hans

Henk 2 leerdam

Ja die klixon vaak het zwakke punt.
Pootjes zijn te gammel en breken af door trillingen.
En kopen van losse klixons is mij nog nooit gelukt voor de C3.

Dat hoeft geen probleem te zijn want het ene pootje is onderdeel van de deksel en het andere van de bodem van de klixon.
Het is een beetje priegelen maar met een fijne soldeerbout is er wel een nieuw pootje te improviseren.   Royaal solderen aan bodem en of deksel en het is beter dan nieuw!

suc6
Henk2

hvm

Update: ik heb in drie maanden tijd (6 RC-bijeenkomsten) nu drie Miele-stofzuigers gezien (C3 en S8) waarbij de elektronica in de motor beschadigd was door trilling. Twee motoren hadden een triac met een afgebroken pootje (slecht te zien!), eentje had een temparatuurzekering met een afgebroken pootje.

Miele verkoopt alleen de motoren, niet de interne module (nagevraagd bij Miele). De triacs zijn gelukkig goed te krijgen, maar de temperatuurzekeringen zijn lastiger. Ze zijn te koop in China, maar dan zijn ze vaak zo groot dat ze niet goed in de module te krijgen zijn. We prutsen voort :-)

Afbeeldingen hier:

- https://photos.app.goo.gl/B8hrSX52CdjXyT7X9
- https://photos.app.goo.gl/4tssGZmT8jCQsDtx6
- https://photos.app.goo.gl/JeYpHfNYUgCETEWMA

Groet,
Hans

Henk 2 leerdam

Beste Hans,

Op één van je foto's zie ik geen gele markering.
Bij sterke vergroting zijn er wel een paar contacten die wel wat extra flux en soldeer kunnen gebruiken.
Heb je ook al eens een Klixon van een nieuwe poot voorzien?

Groet Henk2

hvm

Citaat van: Henk 2 leerdam op 12 juni, 2024, 08:57:39Beste Hans,

Op één van je foto's zie ik geen gele markering.
Bij sterke vergroting zijn er wel een paar contacten die wel wat extra flux en soldeer kunnen gebruiken.
Heb je ook al eens een Klixon van een nieuwe poot voorzien?

Groet Henk2

Op die foto (onderzijde print) is ook geen beschadiging te zien. De foto is voor de volledigheid, voor wie wil weten hoe de schakeling werkt.

Ik heb wel eens een klixon een nieuwe poot gegeven maar het is niet makkelijk solderen herinner ik me.

Groet,
Hans

Bert

Misschien dat je bij amazon onder de therm thermal fuse de juiste tegenkomt
Groetjes,

Bert

Henk 2 leerdam

Beste Hans,

Met een wat zwaardere soldeerbout bijvoorbeeld 60 Watt en een goed vloeimiddel moet het wel lukken om kunstpootjes aan te leggen.

Het voorstel van Bert levert alleen die eenmalige thermische beveiligingen op. Als je die er in zou solderen zijn ze al van NC naar NO specificatie veranderd ;-))
Bovendien is de vraag of een 6 A zekering het opgenomen vermogen van de motor en de startfase wel overleefd.
Ik ga er vanuit dat Miele nog wel bijles krijgt over het Right to Repair tijdperk.

Tinus

Goede middag,

Van het weekend heb ik weer eens een Miele C3 stofzuiger uit elkaar gehad.
Eerder heb ik de Triac al vervangen, daar was goed aan te komen.
Nu had echter de motor beveiliging (3mp31702) het begeven. Na hem los gesoldeerd te hebben kwam ik erachter dat deze een kapot getrild pootje had. Een nieuw pootje eraan solderen lukte wel, maar daarna was het ding helaas echt stuk.

Met googlen kwam ik er (net als jullie) achter dat het ding niet door Miele los geleverd wordt, en bij Sensata vandaan komt.
Ik kon deze spec sheet er van vinden: https://www.sensata.com/sites/default/files/a/sensata-3mp-motor-protector-datasheet.pdf
Via een contact formulier op hun site heb ik gevraagd hoe ik aan een los component kan komen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik daar weinig van.

Ik ben geen electro technicus, maar uit het specificatie blad denk ik te kunnen halen dat deze motorbeveiliging niets anders is dan een thermische beveiliging die bij een te hoge temperatuur de boel uitschakelt.
Is de temperatuur dan weer genoeg terug gelopen, dan zou de boel weer ingeschakeld worden.

Zou een alternatief voor deze motorbeveiliging niet gewoon een thermische zekering voor rond de 170 graden celcius kunnen zijn?
Daar is wel goed aan te komen. Bijv hier: https://www.kabelstekoop.nl/contents/nl/d886_Thermische_Zekering.html
Nadeel zou dan in de toekomst wel zijn, dat deze zekering door brand als de boel te heet wordt en de boel niet automatisch meer begint te werken na afkoeling, maar de zekering opnieuw vervangen moet worden.
Voordeel is wel dat de stofzuiger dan te repareren is voor een redelijk bedrag zonder dat er direct oververhitting en brandgevaar ontstaat wat bijv gebeurd als de boel gewoon doorgelust/overbrugd zou worden.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Henk 2 leerdam

Beste Tinus,

Leuk dat het met de triac al een keer gelukt was de stofzuiger te redden voor de afvalberg.
Jammer dat het met het pootje solderen niet goed afgelopen lijkt te zijn. Probeer de Klixon nog eventjes met z'n kunstbeen in de koelkast of diepvries op andere gedachten te brengen.

Bert had op deze forum pagina al het idee gelanceerd een thermische zekering, Thermal fuse, Thermo fuse, Thermische zekering of kortweg Tf toe te passen. Die hebben inderdaad het nadeel dat zij na iedere uitval vervangen moeten worden omdat ze niet zelf herstellen.
Bovendien is de inbouw in dat kleine doosje een uitdaging, zeker omdat solderen geen optie is.
Dan rijst ook nog de vraag of door de andere vorm van de behuizing van die Tf's de gevoeligheid voor de heersende omgevingstemperatuur op tijd optreed.

Ik denk dat je het probleem moet parkeren tot dat Miele van Brussel de rode kaart heeft gekregen.

Als de ambtelijke molens niet zo snel malen krijg je nog genoeg kansen want ik heb al gezien dat er nog veel meer kapot kan in die Miele C3.
Op de stort vind je dan allicht nog een exemplaar waar nog een bruikbare Klixon in zit.

Intussen ben ik nog andere mogelijkheden aan het aftasten. We houden contact.

MVG
Henk2

hvm

Hoi Tinus,

Het is me vaker gelukt om een pootje aan zo'n pootloze Sensata/Klixon te solderen. Afgeknipte pootjes van elektronische onderdelen, of een platte printpen (zie foto). Misschien dat die van jou al niet meer zo fris was. Het was bij mij altijd het pootje op de foto. Bij jou ook aan die kant?

Op Aliexpress staan vervangende beveiligingen, maar die zijn vaak groter dan de originele. Ze passen niet goed op de print en als je ze anders monteert is de luchtstroom in de module niet ideaal. Misschien dat je met een slimme bestelling en montage toch succes hebt. De datasheet had je al gevonden. Dit zijn de onderdelen die ik opgeschreven heb. Misschien helpt het:

Motor        Triacmodule        Triac        Temperatuurzekering
MRG412-42/2    G2/2/313 6514652    T2050H-6T    3MP33101 16P3CZAW
MRG402-42/2    G4 18 072 20 6958032    BTB16-600BW    3MP31702 18Z9CZW

Groet,

Hans
20241021_141752.jpg

hvm

Citaat van: Henk 2 leerdam op 25 november, 2024, 13:53:08Als de ambtelijke molens niet zo snel malen krijg je nog genoeg kansen want ik heb al gezien dat er nog veel meer kapot kan in die Miele C3.
Op de stort vind je dan allicht nog een exemplaar waar nog een bruikbare Klixon in zit.

Dit is een ander veelvoorkomend probleem dat tot weggegooide stofzuigers leidt.

Bert

Citaat van: Tinus op 25 november, 2024, 12:55:16Voordeel is wel dat de stofzuiger dan te repareren is voor een redelijk bedrag zonder dat er direct oververhitting en brandgevaar ontstaat wat bijv. gebeurt als de boel gewoon doorgelust/overbrugd zou worden.

Doorlussen van beveiligingen is in mijn ogen een doodzonde. En getuigt van zeer slecht vakmanschap.

De eigenaar gelukkig en een paar dagen later fikt zijn huis af.
Dat moet je niet willen!

Waar ik me ook aan erger, dat er ook reparateurs zijn die varistors verwijderen, die zorgen dat de zekeringen springen als ze defect zijn.

En ze niet vervangen. De fabrikant heeft ze er echter niet voor niets in gezet.
De klant ook weer blij met een apparaat wat dus niet meer deugt en door een forse storingsbron alsnog wordt opgeblazen met veel grotere schade tot gevolg.
En alsnog op de stort belandt en het Repair een slechte naam geeft.
Groetjes,

Bert

hvm

Citaat van: Bert op 25 november, 2024, 16:29:19Doorlussen van beveiligingen is in mijn ogen een doodzonde. En getuigt van zeer slecht vakmanschap.

Helemaal eens. Het overslaan van de triac geeft de stofzuiger één stand (de hoogste). Wat mij betreft is dat prima. Het overslaan van thermische beveiligingen is bij ons absoluut niet toegestaan.

We hebben een aparte workshop "Elektrische Veiligheid" georganiseerd toen één van onze reparateurs dit een goed idee bleek te vinden.

Bij alle modificaties stellen we onszelf de vraag: kan een onzorgvuldige vreemde die geen uitleg heeft gekregen er nog steeds (minstens) net zo veilig mee werken? De klant kan wel zeggen: ik hou er rekening mee, maar wat als die klant het apparaat verkoopt, naar de kringloop brengt, of bezoek krijgt van familie in de puberleeftijd?

Bij ons geen gesjoemel met aarding, aanraakbaarheid, waterbestendigheid, zekeringen, thermische beveiligingen of fysieke beveiligingen zoals afscherming van draaiende/scherpe delen. We hebben gelukkig wat beroeps rondlopen die als vraagbaak dienen en die kunnen uitleggen waarom we soms "Nee" zeggen.

We snappen als reparateurs als geen ander hoe apparaten stukgaan in de praktijk. De stap naar voorspellen hoe de klant stuk kan gaan van het apparaat is eigenlijk niet zo groot :-)

Bert

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Helemaal eens. Het overslaan van de triac geeft de stofzuiger één stand (de hoogste). Wat mij betreft is dat prima.

Maar ik had het niet over inperken van de functionaliteit, maar over het uitschakelen van beveiligingen.

Toevallig was ik een week of wat terug eens buurten in een voor mij vreemd Repaircafe, daar kwam een Miele stofzuiger binnen, die het bekende euvel had: "breuk van het snoer bij de trekontlasting van de kabeltrommel"
De kabel werd 10 cm ingekort en opnieuw op de stekkers gesoldeerd. En niet meer op de trommel opgerold.
Terwijl dit met wat meer inspanning wel weer zou kunnen functioneren.
Dan vraag ik me af waarom? Want hier werd wel functionaliteit ingeleverd, wat niet noodzakelijk was.
Een gemiste kans.

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Bij alle modificaties stellen we onszelf de vraag: kan een onzorgvuldige vreemde die geen uitleg heeft gekregen er nog steeds (minstens) net zo veilig mee werken?

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Bij ons geen gesjoemel met aarding, aanraakbaarheid, waterbestendigheid, zekeringen, thermische beveiligingen of fysieke beveiligingen zoals afscherming van draaiende/scherpe delen.

Maar wie bepaalt dit? En wie houdt dit in de gaten? Is er iemand bij jullie die eindverantwoordelijk is?

Groetjes,

Bert

Bert

Groetjes,

Bert

hvm

Citaat van: Bert op 25 november, 2024, 17:54:55
Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Helemaal eens. Het overslaan van de triac geeft de stofzuiger één stand (de hoogste). Wat mij betreft is dat prima.

Maar ik had het niet over inperken van de functionaliteit, maar over het uitschakelen van beveiligingen.

Zeker, dat las ik ook. Ik wilde nog even het verschil benadrukken tussen het inperken van functionaliteit (zo'n oprolmechanisme vastzetten, of een triac overbruggen) en het verwijderen van beveiligingen. Ik weet dat je het over het laatste had.

CiteerToevallig was ik een week of wat terug eens buurten in een voor mij vreemd Repaircafe, daar kwam een Miele stofzuiger binnen, die het bekende euvel had: "breuk van het snoer bij de trekontlasting van de kabeltrommel"
De kabel werd 10 cm ingekort en opnieuw op de stekkers gesoldeerd. En niet meer op de trommel opgerold.
Terwijl dit met wat meer inspanning wel weer zou kunnen functioneren.
Dan vraag ik me af waarom? Want hier werd wel functionaliteit ingeleverd, wat niet noodzakelijk was.
Een gemiste kans.

Ik weet dat sommige reparateurs het sleutelen aan die trommels lastig of gevaarlijk vinden vanwege de gespannen veer. Bij zo'n C3 kan je eenvoudig de trommel vastzetten met een stukje draad (zie het witte streepje op de foto). De trommel kan gewoon uit elkaar en gerepareerd zonder dat je in de buurt van die veer komt.
Bij andere stofzuigers is dat soms anders.

Ik weet dat er Repair Café's zijn die een algemeen "We repareren geen snoerautomaten"-beleid hanteren, vanwege slechte ervaringen uit het verleden.  Ik ben het met je eens dat het zonde is, maar moet ook erkennen dat reparateurs verschillen, en dat veiligheid voor alles gaat. Sommige Repair Café's werken onder tijdsdruk, ook.

Citeer
Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Bij alle modificaties stellen we onszelf de vraag: kan een onzorgvuldige vreemde die geen uitleg heeft gekregen er nog steeds (minstens) net zo veilig mee werken?

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 16:59:06Bij ons geen gesjoemel met aarding, aanraakbaarheid, waterbestendigheid, zekeringen, thermische beveiligingen of fysieke beveiligingen zoals afscherming van draaiende/scherpe delen.

Maar wie bepaalt dit? En wie houdt dit in de gaten? Is er iemand bij jullie die eindverantwoordelijk is?

We bepalen dit met elkaar, en resulterende afspraken worden vervolgens door de organisatie met alle reparateurs gedeeld. Het wordt niet formeel bewaakt, maar er zijn bij elke bijeenkomst reparateurs aanwezig met voldoende kennis en ervaring. Als iemand iets zien gebeuren dat niet klopt, dan spreken we elkaar aan. Reparateurs die twijfelen, kunnen met hun vragen terecht. Sinds we hier apart aandacht aan hebben besteed, is het nauwelijks nog voorgekomen (en wordt vaker iemand erbij geroepen). Het scheelt dat we een goede sfeer hebben waarin het niet zo lastig is om met elkaar het gesprek aan te gaan. We willen allemaal dat de bezoeker met een veilig apparaat vertrekt.

Je vraagt naar eindverantwoordelijkheid. Welke verantwoordelijkheid doel je precies op?

Bert

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 20:39:49Je vraagt naar eindverantwoordelijkheid. Welke verantwoordelijkheid doel je precies op?
Nou iemand zoals bijv een coordinator, die bij een meningsverschil de verantwoording op zich neemt en beslist.

Groetjes,

Bert

hvm

Citaat van: Bert op 25 november, 2024, 20:55:13
Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 20:39:49Je vraagt naar eindverantwoordelijkheid. Welke verantwoordelijkheid doel je precies op?
Nou iemand zoals bijv een coordinator, die bij een meningsverschil de verantwoording op zich neemt en beslist.

Er is geen formele rangorde wat dit punt betreft. De praktijk is dat er voldoende ervaren reparateurs aanwezig zijn om (samen) te bepalen of de situatie veilig genoeg is. Bij twijfel laten reparateurs collega's even meekijken, desnoods meerdere. Samen komen we er tot nu toe altijd goed uit. Enkele reparateurs werken ook professioneel met elektrische installaties en hebben opleidingen gehad. Hun mening weegt zwaar in dergelijke gevallen.

Tinus

Citaat van: Henk 2 leerdam op 25 november, 2024, 13:53:08Beste Tinus,

Leuk dat het met de triac al een keer gelukt was de stofzuiger te redden voor de afvalberg.
Jammer dat het met het pootje solderen niet goed afgelopen lijkt te zijn. Probeer de Klixon nog eventjes met z'n kunstbeen in de koelkast of diepvries op andere gedachten te brengen.

Bert had op deze forum pagina al het idee gelanceerd een thermische zekering, Thermal fuse, Thermo fuse, Thermische zekering of kortweg Tf toe te passen. Die hebben inderdaad het nadeel dat zij na iedere uitval vervangen moeten worden omdat ze niet zelf herstellen.
Bovendien is de inbouw in dat kleine doosje een uitdaging, zeker omdat solderen geen optie is.
Dan rijst ook nog de vraag of door de andere vorm van de behuizing van die Tf's de gevoeligheid voor de heersende omgevingstemperatuur op tijd optreed.

Ik denk dat je het probleem moet parkeren tot dat Miele van Brussel de rode kaart heeft gekregen.

Als de ambtelijke molens niet zo snel malen krijg je nog genoeg kansen want ik heb al gezien dat er nog veel meer kapot kan in die Miele C3.

Intussen ben ik nog andere mogelijkheden aan het aftasten. We houden contact.

MVG
Henk2

Een nachtje diepvries heeft helaas niets geholpen.
Ik wacht nog even een weekje af of ik bericht terug krijg van Sensata, daarna ga ik eens kijken of ik ergens een stofzuiger voor onderdelen kan vinden.

Wat betreft overbruggen van (thermische) zekeringen en beveiligingen ben ik het 100% met jullie eens dat dat een no-go is.

Wel vraag ik me in dit specifieke geval af of het weg laten van een aangesoldeerde thermische beveiliging die af slaat bij 170 graden heel veel kwaad kan om weg te laten voor wat betreft schade voor de omgeving.
Soldeer smelt bij zo'n 180 graden, dus wordt het 10 graden warmer dan waar de originele thermische beveiliging de stroom zou onderbreken, dan smelt het printje uit elkaar en valt de stofzuiger ook uit.
Ik denk niet dat die 10 graden extra zou maken dat de stofzuiger brand veroorzaakt.
Wel is de stofzuiger zelf dan natuurlijk nog kapotter dan die al was.

En dan wil ik hierbij nogmaals benadrukken dat beveiligingen er nooit voor niets zitten en het altijd een slecht idee is om ze te overbruggen.

Bert

Dat is een grote misvatting hoe zo'n proces van desoldering verloopt.
Dat gaat altijd te langzaam en gaat gepaard met vlambogen en niet zoals bijv. bij D-patronen of glaszekeringen geblust worden in zand.

Daarnaast is er dus geen enkele controle over welke temperatuur het gaat.
Want de verhoudingen van de legeringen schelen nogal.
Groetjes,

Bert