-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - herstelkees

#1
Reparatievragen / Siemens Surpresso
28 oktober, 2022, 23:06:56
Ik heb een Siemens Surpresso Compact onderhanden, (zo'n ***apparaat met maalsysteem etc. Veel te complex).
Alle losse componenten lijken te werken, maar hij pompt het water niet door de zetgroep, maar meteen in het overflow-bakje. Op internet staat een prima filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=86bm-ykqfac) over juist dat probleem. Ik heb een nieuwe ventiel gemonteerd, maar bij mij blijft de fout bestaan: de gemalen koffie wordt vrijwel droog weggekiept, alleen water in de overflowbak, maar niet door de zetgroep. Alle slangetjes gecontroleerd, motor die de zetgroep activeert, werkt ook. Wie heeft nog een tip ?
#2
NTC OK; toch maar de condensator eruit: bleek van 0.47 afgezakt naar 0.12. Nieuwe erin, volledige reset en boiler-procedure: weer warme koffie. Nogmaals dank
#3
Reparatiehandleidingen Senseo / Re: koude koffie
27 februari, 2020, 14:34:10
Heren (? dame) bedankt; ik gaverder meten :)
#4
Reparatiehandleidingen Senseo / koude koffie
19 februari, 2020, 12:45:33
Ik heb hier een Senseo HD7826. Bij aanzetten gaat meteen het indicatielampje continue branden. Omdat ik even weggelopen was dacht ik dat 't ie klaar was; koffie zetten ging verder prima, maar koud dus (pomp werkt).
Boiler en clixon OK. Boiler zit direkt op 230V via de Triac. Dus triac defect, of hij wordt niet aangestuurd. Ik meet niets bijzonders aan de triac (vergeleken met een losse); gate lijkt niet defect. Mijn inschatting is dat het probleem in de rest van de electronica zit en dus ? einde electronicabordje (te veel SMD's om daar nog iets aan te repareren).
Nog ideeën ?
#5
Het is vooral een kwestie van smaak (niet letterlijk  ;). Ik gebruik de laatste tijd vaak de Pattex 100% RepairGel.
Dat is een soort cyanoacryllaat, maar dan in gel. Loopt niet weg, is een beetje vullend en hardt in ca. een uur goed uit. Niet het goedkoopste (kijk bij de  Action), maar voor kleine klusjes ideaal, omdat je precies zo weinig kunt gebruiken als nodig. Bij twee-componenten hou ik vaak over, omdat je nou eenmaal 1:1 moet mengen.
#6
Ik vind het wat kort door de bocht om machines waar plastic aan de binnenzijde zit te beschouwen als minderwaardig. Ook in plastics (liever kunststoffen) is veel kwaliteitsverschil en er varen genoeg "plastic" schepen rond van 30 jaar of ouder in zout in zoet water, zonder dat die spontaan uiteenvallen. Ook te dun of kwalitatief slecht RVS heeft niet het eeuwige leven. Een goede fabrikant gebruikt goede materialen en kunststof kan ook een prima materiaal zijn, ook/juist in aanraking met vocht. Waar veel kunststoffen niet goed tegen kunnen is UV-licht, maar daar heb je bij een vaatwasser geen last van. Het reparatie-advies lijkt me zeer to-the-point.
#7
zie mijn item over TV-voedingen
#8
Reparatievragen / Re: CD spelers
10 juni, 2014, 19:35:56
Dag TheoO,
kijk op http://www.elektronica-online.nl/.
Ze heten daar overigens "riempje". Snaartjes worden niet gevonden.
Succes.
#9
Meten is weten; desnoods onderbreek je een van de draden en meet je of er stroom loopt.
Let op: ik heb de afgelopen jaren een aantal (juist B&D) laders gezien die een wisselspanning afgeven. De gelijkrichter zit dan in het apparaat zelf (stofzuiger, grasknipper etc.). Dan meet je met de universeelmeter op = (DC) dus niets, maar dat zegt nog niet dat de lader defect is. Even op ~ (AC) zetten. AC-stroom meten kunnen veel goedkopere meters niet. Zet dan bijvoorbeeld een voorlicht-fietslampje in serie met een draad en meet de AC-spanning erover. Je ziet bovendien aan het oplichten wel of er stroom loopt.
#10
Reparatievragen / (TV)-voedingen
10 juni, 2014, 19:23:20
Ik reageer mede op een topic over een plasma-TV die niet meer wil opstarten. Veel voedingen van moderne apparatuur (LCD-TV's, DVD-spelers) zijn zogenaamde schakelende voedingen (switched mode power supplies). Dat zie je aan de kleine transformatortjes en de hoogspanningselco's (=400V) vrijwel direct waar de 230V aansluiting binnenkomt. Het vereist wel de nodige electronicakennis om daar aan te sleutelen, maar ook zonder schema geeft een visuele controle vaak al een oorzaak. Vooral de hoogspanningselco's krijgen het zwaar voor hun kiezen en die geven daarom ook vaak (gedeeltelijk) de geest. De bovenzijde van zo'n elco is normaal mooi vlak; zie je één of meerdere die bol staan, dan weet je vrijwel zeker dat die defect is/zijn: te heet geworden en door interne druk opgezwollen.  Als je deze vervangt (kosten ca. 1 €/stuk, b.v. firma Conrad)) is er grote kans dat de voeding het weer doet. Pas op: ook als het netsnoer er uit is, kan er nog lange tijd een hoge spanning op staan ! Niet direct levensgevaarlijk, maar wel erg pijnlijk. Neem de tijd, of ontlaad de elco met een weerstand, of een oude koolborstel over de pennen of zelfs een langgeslepen potlood. Liever niet met een schroevendraaier want je krijgt lelijke brandplekken en het kan behoorlijk vonken.