-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Paul Joosten

#1
Een van onze vrijwilligers is betrokken bij de organisatie van een Koningsmarkt. Hij vroeg of we daar ook met wat vrijwilligers een eenmalig repaircafé bij willen houden. Er zijn voldoende liefhebbers dus we gaan dat gewoon maar eens proberen, zo in het kader van "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan".

Wie heeft dat al wel eens gedaan en wat waren jullie ervaringen hiermee?
24 april Koningsmarkt.jpg
#2
Het praathuis / Duurzaamste huis van Nederland
19 februari, 2024, 21:13:44
Behalve vrijwilliger bij drie repair cafés ben ik ook druk met andere zaken. Een voor mij heel belangrijke is het verduurzamen van mijn huis en dat van anderen. Vandaar deze oproep. Help je mee?

Beste familie, vrienden, scouts, zendamateurs, collega's, kennissen en relaties,

Hierbij wil ik graag je hulp inroepen om stemmen te verzamelen bij de verkiezing voor Duurzaamste Huis van Nederland. Die wordt georganiseerd door de Duurzame Huizenroute. Al ruim tien jaar doe ik elk jaar mee met de open dagen. Honderden bezoekers hebben al kunnen zien hoe ik eigenhandig mijn huis heb verduurzaamd. Het is nu fossielvrij, energie-plus en zo veel mogelijk klimaatneutraal. De kosten zijn binnen zes jaar terugverdiend door een al jaren negatieve energierekening. Die boodschap wil ik graag nog veel breder uitdragen zodat hopelijk meer mensen ook aan de slag gaan. Het winnen van deze verkiezing kan daarbij een mooi middel zijn!

Stemmen kan tot 1 maart. Surf naar https://verkiezing.duurzamehuizenroute.nl/genomineerden/vrijstaande-woning-1905-veendam, klik op de stemknop, vul je gegevens in en druk op Verzenden. Mocht ik een prijs winnen dan gaat het prijzengeld naar Dorpshuis de Wending. Dit staat aan de vooravond van een grote renovatie waarin dat ook verduurzaamd gaat worden.

"Try to leave this world a little better than you found it". Help je mee? Stem en deel dit bericht!

Met energieke groeten,
Paul Joosten
#3
Ons huidige repaircafé zit in een buurthuis in een buitenwijk. Bezoekers komen hoofdzakelijk uit die buurt, waardoor we waarschijnlijk heel wat 'klanten' van elders uit onze stad mislopen. We onderzoeken nu de mogelijkheid om een tweede locatie te openen in een openbaar gebouw in het stadscentrum, we zijn daar van harte welkom. We denken een groot deel van onze huidige vrijwilligers wel twee maal in de maand inzetbaar te krijgen, eenmaal op de oude en eenmaal op de nieuwe locatie.

Wat is wijsheid: hiervoor een 'nieuw' repaircafé laten registreren of juist niet? Wie heeft zoiets al eens bij de hand gehad en welke keuze is er toen gemaakt? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties? Zijn er regels voor vanuit de overkoepelende organisatie?
#4
Deze week is het Nationale Klimaatweek. In veel gemeentes zijn Klimaatburgemeesters benoemd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit zijn gewone burgers die hun plaatsgenoten graag op weg willen helpen met het duurzamer leven en wonen. Zo ben ik klimaatburgemeester voor Veendam en bij ons maandelijks Repaircafé zal ik belangstellenden graag te woord staan.

Zijn er meer cafés die speciale activiteiten hebben t.g.v. de Nationale Klimaatweek?
#5
Mijn al wat oudere hogedrukreiniger hield er halverwege het schoonspuiten van mijn oprit ineens mee op. Ook wanneer ik niet spuit blijft de motor loeien. Zet ik die uit en ga ik spuiten zie ik een kleine waterstraal (van de normale leidingdruk) en die straal verandert niet wanneer ik de motor weer aanzet. Ik denk dus dat er in het hogedrukdeel iets stuk is gegaan. Ik heb het apparaat wel opengemaakt en het drukdeel losgenomen van de pompmotor. Geen bijzonderheden waargenomen, weer in elkaar gezet maar resultaat is niet verbeterd. Helaas vergeten foto's te maken toen ik hem open had liggen.

Het hogedrukdeel ziet er goedkoop uit, allemaal kunststof zonder duidelijke manier om het verder te openen. Een nieuw onderdeel is waarschijnlijk duurder dan de restwaarde van het apparaat. Of heeft iemand nog een gouden tip?

2022-06-17 16.33.40.jpg
#6
Voorstellen nieuwe leden / Schema's
26 mei, 2022, 12:30:49
Veel schema's kan je ook online vinden: https://www.schematheek.eu/
#7
Het praathuis / De vliegende bladblazermotor
24 mei, 2022, 08:39:37
Hoe ervaren je ook bent (en met dit soort praktische reparaties ben ik dat nog niet eens) soms helpt het wanneer je een engeltje op je schouder hebt zitten.

We kregen een bladblazer binnen met de uiterst technische foutomschrijving "hij doet het niet meer". Nou ja, hoe moeilijk kan het zijn denk je dan, laten we maar eens een kijkoperatie uitvoeren. Handvol schroefjes los, stroomkring nalopen. Het bleek dat er behalve de schakelaar waarmee de gebruiker het ding aan en uit kon zetten ook nog twee veiligheden inzaten, schakelaars in serie die alleen werden ingedrukt bij het correct positioneren van de blaasbuis en de veiligheidskap over de handgreep. Parallel aan de motor zat ook nog een ontstoringscondensator. Ohms doormeten van de schakelaars leerde me dat ze gewoon leken te werken maar na alles weer in elkaar gezet te hebben deed hij het nog steeds niet. How can???

Alles weer open, prik erop, kijken tot waar in het circuit die wel of niet aanwezig was. Eerste schakelaar werkte prima. Op de volgende kwam natuurlijk alleen prik wanneer de eerste bekrachtigd bleef. Daarvoor de hulp ingeroepen van een tweede vrijwilliger want een mens heeft maar twee handen. Uitgelegd wat de bevindingen tot nu toe waren en wat ik van plan was. Leek ook hem een goed idee. Tweede schakelaar werkte ook, dan moest het dus wel de derde zijn? Nu hadden we er samen letterlijk de handen aan vol maar het lukte, en hoe! De motor kreeg prik, begon flink te draaien en..... vloog met een grote boog een paar meter weg! Hij bleek niet vast te zitten aan de behuizing en dàt hadden we niet eerst gecheckt. Uiteraard was de bedrading daar niet tegen bestand dus bleef hij niet doordraaien. Het engeltje had gezorgd dat de enige schade die aan ons imago was...

Nu we empirisch hadden aangetoond dat het circuit goed werkte zetten we alles weer in elkaar, de bedrading kon ook makkelijk weer hersteld worden. Hulpstukken er weer op, proberen en ja hoor, hij werkte weer! De klant, die alles wel had gevolgd maar niet begrepen had, uitgelegd wat er fout was gegaan en dat (omdat de motor nu door de behuizing goed vastgehouden werd) de kans op herhaling nul was, ging tevreden met het ding onder zijn arm naar huis. Wij blij want dat was precies de bedoeling en we hadden er zelf ook nog iets bij geleerd.

De pret duurde precies een maand want de volgende keer dat we weer open waren was hij terug, hij deed het nog steeds niet! Lang verhaal kort: na stevig verder zoeken bleek dat de veiligheidsschakelaar bij de blaaspijp soms net wel, soms net niet werd ingedrukt omdat een nokje op de blaaspijp was beschadigd/versleten. Dat verklaarde veel zo niet alles dus met hete lijm het nokje wat opgedikt en met een vijltje op maat gemaakt. Een paar keer monteren en wrikken, hij werkte weer zoals bedoeld. Weer een tevreden klant. We hebben hem niet weer gezien. Of dat betekent dat de reparatie echt goed was (wat we onszelf graag willen laten geloven) of dat hij zijn vertrouwen in ons kwijt was? Wie zal het zeggen....
#8
Dag allemaal,

Als een van een handjevol vrijwilligers probeer ik de herstart van Repair Café Veendam zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarbij vraag ik aan jullie, hopelijk meer ervaren vrijwilligers, om tips en suggesties die ons daarbij kunnen ondersteunen.

Voorgeschiedenis
Een paar jaar geleden startte Repair Café Veendam met bijeenkomsten in een ruimte in een voormalige brandweerkazerne, een middag in de maand. Met twee, korte tijd drie, 'technische' mensen, later aangevuld met een ervaren textiel naai-ster, konden we simpele problemen oplossen. Veel oude lampen, huishoudelijke apparaten, een enkele radio, de onvermijdelijke koffieapparaten en dergelijke konden weer aan tevreden 'klanten' meegegeven worden. Toen kwam corona, twee jaar dicht en inmiddels is de ruimte ook niet meer beschikbaar.

Nu, vlak voor de start
Na lang zoeken en diverse wisselingen in de begeleiding vanuit een welzijnsorganisatie van de gemeente, hebben we een nieuwe locatie, een letterlijk handjevol groepje vrijwilligers en staan we op het punt om weer open te gaan. We mogen een middag in de maand gebruik maken van een algemene ruimte in een buurthuis, er is boven ruimte om een bescheiden kast te plaatsen om onze spullen in op te ruimen. Er is nog wat gereedschap en een bescheiden bedragje uit de voormalige fooienpot. Nogal een uitdaging? We gaan gewoon beginnen en zien wel waar het schip strandt. Ons team bestaat nu uit twee vrijwilligers met de nodige ervaring met de naaimachine, twee techneuten (een voormalige radiohandelaar/reparateur en ondergetekende, oud-marineman en radiozendamateur met kluservaring) en iemand voor de receptie/administratie/koffie etc. met op de achtergrond als organisatoren twee medewerkers van gemeentelijke welzijnsorganisaties.

Vragen:
* Hoe kom je aan meer vrijwilligers? Vakbekwaamheid is een pre maar in dit stadium kunnen we niet al te kritisch zijn denk ik?
* Hoe kom je aan meer financiële middelen? Voor de hand ligt een aanvraag bij het potje Burgerinitiatief bij de gemeente maar daar hoort natuurlijk wel een begroting bij. Welke posten hebben jullie bij een dergelijke aanvraag opgebracht? Zelf denken we aan aanschaf van een basisset gereedschappen, grijpvoorraad onderdelen, aanpassingen aan de ruimte (veilige stroomvoorziening, goede verlichting, kastruimte), wat kantoorbenodigdheden en eventuele andere eenmalige kosten. Dan de zaalhuur (is gelukkig heel vriendelijk) en andere mogelijk periodiek terugkerende kosten. Wat zijn we nog vergeten? Andere 'bronnen'?
* Hoe kunnen we de ruimte het best inrichten? Het is een zaaltje met wat tafels en stoelen, maar een paar WCD's aan de wanden, niet al te beste verlichting. We moeten bij elk repaircafé de inrichting zelf aan onze wensen aanpassen en na afloop weer volledig opruimen.
* Hoe krijgen we meer bekendheid bij de potentiële 'klanten'? We hebben een Facebookpagina en sturen binnenkort een persbericht naar de lokale en regionale media. Wat hebben jullie nog meer ingezet?

Alle tips en suggesties zijn van harte welkom! Woon je toevallig in de buurt en heb je tijd op de eerste dinsdagmiddag van de maand? Nog meer welkom!

Paul