Nespresso boycotten of niet.

Gestart door sloterdijk-zuid, 11 april, 2021, 22:58:27

Vorige topic - Volgende topic

sloterdijk-zuid

Ik vraag me af of we wel Nespresso-apparaten moeten repareren of niet. Daarmee helpen we toch weer een hoop plasticafval de wereld in. Ik maak zelf koffie zonder cupjes en ik ben er niet merkbaar ongelukkig van geworden.

Drambuie

De mensen kopen gewoon weer een nieuwe Nespresso en die laat ook weer een flinke footprint achter!
Nespresso vindt zichzelf 'groen', omdat ze aanbieden (alleen de eigen!) aluminium cupjes te recyclen, maar hun apparaten niet, waarvan ze zelf overigens zeggen dat ze gemiddeld maar 4 jaar meegaan.
Het zou nog beter voor het milieu zijn het om mensen niet meer te repareren en/of te produceren! ;)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

ddenhamer

Dag Sloterdijk,

Per saldo is er minder afval als je ze repareert, vind ik. Of zie ik iets verkeerd?

Wat we misschien wel kunnen doen -maar volgens mij loopt zo'n traject al- is onze invloed bundelen met de Consumentenbond, MilieuCentraal en verwante organisaties om in Den Haag te lobbyen voor minder 'weggooi'-cultuur.
Mijn stokpaard geldt inkjet-printers: een hele nieuwe printer inclusief inktpatroon lijkt (voor een leek) nauwelijks duurder dan een losse inktpatroon. Ik zeg; lijkt, want in de bij de nieuwe printer meegeleverde inktpatroon zit minder inkt dan in een losse.

Een andere manier is om apparaten met naam en toenaam een 'reparabel'-rapportcijfer te geven.
Ik geloof dat in de VS iets dergelijks bestaat, waar Apple af en toe een 'repairability-index' krijgt van 0 (nul) op een schaal van 0 tot 10.
Enig zoeken leerde me dat het in Frankrijk zelfs wettelijk ingevoerd is:
https://www.rfi.fr/en/france/20210211-france-launches-worlds-first-repair-index-for-smartphones-laptops-consumer-products-environment-waste-durability-europe

Dirk

Bert

De fabrikant wil helemaal niet dat er gerepareerd wordt.

Toen ik voor het eerst zo'n machine ter reparatie kreeg, dacht ik dat ze dicht geklonken waren en niet open te krijgen.

Het leken net slecht afgewerkte klinknagels.
Maar het blijken ovale schroefkoppen te zijn waarvoor nu ook de z.g. Krups sleutel voor in de handel is.

En niet repareren zorgt ervoor dat de afvalberg nog groter wordt, dus die stelling klopt dus niet.

Als je geen sleutel hebt, klein gaatje in de kop boren en met een kleine links tap de schroeven er uit draaien en vervanger door parkers met een betere kop.
Groetjes,


Bert

hvm

Een alternatief is om een rond buisje een beetje ovaal te knijpen, dat werkt ook.

Aluminium is zonder (veel) verlies van kwaliteit te recyclen, in tegenstelling tot veel andere materialen. Koffie in aluminium cups is ook erg lang houdbaar.


Als iemand nog onderdelen zoekt voor de Magimix M100, de Krups Ezzenza XN2001 en XN2003, dan heb ik nog wel wat. Gratis uiteraard  :)