Hoofdmenu

Recente berichten

#1
Reparatievragen / Re: Zibro DD108 luchtontvochti...
Laatste bericht door Bert - Gisteren om 08:56:57
Voor ontvochtigen heb je een koelcompressor nodig die vochtige lucht doet condenseren en daarna het weer verwarmen.
Het warmtepomp principe.
Dus kijk eens of de compressor wel meedoet.
Dus het vermogen even meten met een verbruiksmeter in de diverse fasen van het proces en je hebt duidelijkheid.
#2
Reparatievragen / Zibro DD108 luchtontvochtiger
Laatste bericht door Paul Joosten - Gisteren om 07:46:10
Er werd mij een Zibro DD108 luchtontvochtiger aangeboden met de alhier zeer bekende klacht "hij dut nait ja". Alles lijkt te werken, bedieningspaneel functioneert, ventilator draait, luchtklep gaat open en dicht, schijf binnenin draait maar wat er verder ook gebeurt er wordt geen druppel vocht geproduceerd. Sterker nog, alles binnenin is en blijft kurkdroog. Wat kan er aan de hand zijn?
2024-05-13 14.10.45.jpg 2024-05-13 14.10.26.jpg
#3
Ja die klixon vaak het zwakke punt.
Pootjes zijn te gammel en breken af door trillingen.
En kopen van losse klixons is mij nog nooit gelukt voor de C3.

Dat hoeft geen probleem te zijn want het ene pootje is onderdeel van de deksel en het andere van de bodem van de klixon.
Het is een beetje priegelen maar met een fijne soldeerbout is er wel een nieuw pootje te improviseren.   Royaal solderen aan bodem en of deksel en het is beter dan nieuw!

suc6
Henk2
#4
Veilig werken in het Repair Café / Re: Handleiding: Veilig werken...
Laatste bericht door Bert - 13 mei, 2024, 12:47:30
Bij ons is het net andersom gegaan, de gemeente heeft juist de eigendommen overgedragen aan stichtingen, die geen subsidie meer krijgen en hun eigen broek op moeten houden.
En de welzijnsorganisaties die het Repaircafe faciliteren, bezuinigen op de huur van accommodaties, omdat hun CAO lonen omhoog zijn gegaan en er op de huur van Buurthuizen beknibbeld wordt en we in een keer in een zeer stoffige omgeving moeten werken, die niet acceptabel is.
#5
Veilig werken in het Repair Café / Re: Handleiding: Veilig werken...
Laatste bericht door m10 - 13 mei, 2024, 12:18:17
In Utrecht hebben we diverse repair-cafes die door de gemeente worden ondersteund.
Gratis ruimte in buurtcentra, gereedschap aanschaf, opslagruimte.

Ik vermoed dat jij in een minder genereuze gemeente zit.

Aangaande onderdelen en waar ze voor dienen, dat is onderdeel van het meesterschap.
Mensen zoals ik beheersen dat en de anderen leggen we vaak uit hoe dat werkt zodat ook zij dat onder de knie krijgen.
#6
Specialiteiten in dit lokale Repair Café / Re: Electronica solderen
Laatste bericht door Bert - 13 mei, 2024, 12:03:01
Ja ik heb ook nog zo'n grote rol liggen, en blijf die gewoon gebruiken.
Maar met de huidige kleine componenten moet je jezelf een andere manier van solderen aanleren.
En dat is het slepend solderen.
Samen met de getoonde flux geeft dat prima resultaten en hoef je echt niet met een klein puntboutje te solderen. En moet je rijk aanbrengen. Dan vloeit het als een speer.
LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen

Deze flux is te bestellen: Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80
De achtergebleven flux is plakkerig maar goed weg te soppen met een tandenborstel en alcohol.

En dat is geweldig spul, ook als je twee draadjes aan elkaar wilt solderen, draadjes vol flux en soldeer op de punt en solderen, kom je ook geen hand te kort, zoals je dat wel hebt met alleen harskernsoldeer.

En ja met het verkleinen van de componenten en het vorderen van de leeftijd zal meneer Hans Anders nog wat kunnen betekenen, want solderen op de tast is ook geen optie.
En als je wat wilt dan zal je ook je gereedschappen aan moeten passen, gelukkig zijn die niet zo duur meer.
#7
Veilig werken in het Repair Café / Re: Handleiding: Veilig werken...
Laatste bericht door Bert - 13 mei, 2024, 11:36:19
Citaat van: hvm op 13 mei, 2024, 09:46:27Wat (late) opmerkingen:

1. Onderdelen bewaren voor het Repair Café is nuttig, maar vaak verdwijnt kennis van waar dat onderdeel voor is. Temperatuurzekeringen, afdichtringen, aandrijfriempjes lijken visueel erg op elkaar, dus je moet goed aangeven waar het onderdeel voor is.


Hans

Ja Hans,
Dat zijn leuke gedachten, maar helaas is de praktijk anders. Wij zitten op 4 verschillende locaties, maar nergens een mogelijkheid voor opslag.
En ik loop me altijd al een breuk te slepen met de hoeveelheden gereedschap.
Waarvan vaak blijkt dat je nooit genoeg bij je hebt, want dan ligt dat specifieke stukje gereedschap, wat je zou willen gebruiken net nog even thuis in een laatje.
Het zou mooi zijn dat in het kader van de circulaire economie, de gemeentes er eens blijk van geven dat ze de plannen van 2019 -2023 eens in gaan vullen.`
Zie: Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2019 - 2023
https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=600.0
#8
Bij de Miele C3-stofzuigers is vaak de motor kapot, en dan het (modulaire, maar niet los te kopen) printje met daarop een triac en een temperatuurzekering.

Die triac is gewoon te koop, maar de temperatuurzekering (bimetaaltje, Sensata/Klixon 3MP-serie, type 3mp31702) lijkt niet in de gewone handel te krijgen.

Zijn er reparateurs die goede vervangers gevonden hebben (ook qua afmetingen), en die misschien zelfs tips hebben voor het vervangen van de 608-lagers? Die lagers zijn 1 euro per stuk, maar vervangen in de RC-omgeving is nog een lastig klusje.

Dank alvast, groet,

Hans
#9
Specialiteiten in dit lokale Repair Café / Re: Electronica solderen
Laatste bericht door hvm - 13 mei, 2024, 09:49:28
Hoi Bert,

De meesten van ons solderen nog ouderwets met een boutje, en sommigen hebben loodvrij tin in de koffer. De meesten gebruiken nog loodhoudend soldeer, want het gaat niet snel op. Als we apparaten willen kunnen blijven repareren moeten we met de tijd mee, maar de vaardigheden en gereedschappen zijn erg verschillend en veel reparateurs kunnen zonder hulpmiddelen (microscoop oid) de onderdelen niet eens goed zien.

Groet,
Hans (Zeist/Bunnik)
#10
Veilig werken in het Repair Café / Re: Handleiding: Veilig werken...
Laatste bericht door hvm - 13 mei, 2024, 09:46:27
Wat (late) opmerkingen:

1. Onderdelen bewaren voor het Repair Café is nuttig, maar vaak verdwijnt kennis van waar dat onderdeel voor is. Temperatuurzekeringen, afdichtringen, aandrijfriempjes lijken visueel erg op elkaar, dus je moet goed aangeven waar het onderdeel voor is.

2. China: Bert geeft al aan dat ook goed spul uit China komt. Het verschil zit tussen echt en namaak, en in de specificaties. Goede onderdelen komen van fabrikanten die ook datasheets uitgeven met de eigenschappen ervan.
Een onderdeel dat op de beschreven eigenschappen gelijkwaardig is aan het onderdeel dat je vervangt, zal waarschijnlijk prima werken. Het uitzoeken is soms wel veel werk.

Bij onze RC's zie ik dat er steeds vaker kleine voorraden zijn van onderdelen die elke keer weer nodig zijn. X2-condensatoren, zekeringen, apparaatschroefjes, enzovoort.

Een mooie aanvulling op de Repair Monitor zou misschien zijn om bij te houden welke onderdelen we gebruiken, en zo te zien welke voorraad verstandig is. Repair Café's kunnen dit waarschijnlijk beter eerst zelf bijhouden ("Wat heb je gebruikt voor deze reparatie?").

Wat onhandig is, in mijn ogen, is een lijst "handige" onderdelen die niet vermeldt waarvoor ze zijn. Als bepaalde apparaten steeds minder langskomen in het RC, moeten we ook de bijbehorende onderdelen niet blijven kopen en bewaren.

Naja, zomaar wat gedachten :-)

Hans