Basisuitrusting voor de beginner?

Gestart door ddenhamer, 11 september, 2021, 09:54:00

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Beste mensen,

Ik wil mij bekwamen in het herstellen van Hifi-apparatuur als hobby (dus ik hoef er niet per se op te verdienen). Ik ben begonnen met enkel-motorige bandrecorders op aanraden van ervaren collega's: lekker groot, veel mechanica (veel ervaring) en relatief weinig electronica (nog niet zoveel ervaring).

In mijn gereedschapskist heb ik al:
* een set grote tot en met zeer kleine (0000) JIS-kruisschroevedraaiers
* een schroevedraaier die als circlip-verwijderaar kan fungeren
* een ijsklontjesbakje voor het op plaats ordenen van afkomende schroeven en andere kleine componenten (dank, Roland, voor het idee)
* Een fles IsoPropylAlcohol
* een fles aceton
* een spuitbus 'perslucht'
* een spuitbus Griffon contactspray
* een doos wattenstaafjes
* een zak sateprikkers (niet magnetisch, maken geen krassen, je kunt ermee manipuleren en ze kunnen dienen om een druppel vloeistof zeer precies toe te dienen)
* een (eenvoudige?) Vellema DVM850BL digitale multimeter
- raden jullie me aan nog iets aan de bovenstaande lijst toe te voegen/aan te schaffen?
Minigrabbers en Ballistol 'De Universele Olie'-spuitbus staan al op mijn boodschappenlijstje.

Ik ben nog vooral in de 'mechanische fase', maar wil later naar de 'elektronische fase' overgaan.
Daarom nu de volgende vragen:
- welk merk en type soldeergereedschap (station, tin/hars, flux (S-39?), lytze, 'ontsoldeerpen' etc) raden jullie me aan, als ik erbij aangeef dat ik geen ambitie heb om te gaan microsolderen en dat ik geen vermogen wil uitgeven, maar wel oog heb voor de prijs-kwaliteitsverhouding?
- Hebben jullie nog anderszins vragen, opmerkingen en/of suggesties?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor de reacties!

Dirk

Bert

Beste Dirk,

Als eerste gereedschap in de electronica is een antistatische mat noodzakelijk, want componenten gaan geluidloos kapot, door statische ladingen. Daar merk je niets van.
Een aardingspolsband. Om je lichaam op een veilige manier te ontladen.
Jezelf met een draad aarden direct aan CV of aardcontact, is levensgevaarlijk.

Een soldeerstation met regelbare temperatuur. (Je kunt wel geen micro-elektronica willen solderen, maar dan zal je een andere hobby moeten zoeken, want overal zitten tegenwoordig vrij kleine componenten in.)
Een tin zuiger en diverse maten zuiglitze

Met een eenvoudige multimeter kun je geen electronica repareren, want juist de onderdelen die vaak aan slijtage onderhevig zijn, de elco's, kun je daar niet mee meten. Dus je zult een duurdere moeten aanschaffen, die ook capaciteiten kan meten.

Vloeimiddel S39?  NEE BESLIST NIET, DAT IS DODELIJK VOOR ELECTRONICA, en derhalve ten strengste verboden, dat hoort alleen in een loodgieterstas thuis.

Dit is dusdanig agressief dat je daarmee de printplaten compleet vernielt.

Het vloeimiddel zit al in de harskernsoldeer
Maar vaak moet je om snel te solderen extra flux toevoegen, hier heb ik heel goede ervaringen mee, soldeert zeer snel en vloeit geweldig. Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram

Harskern soldeer tin/lood 40/60 voor het zacht solderen van elektronica.

Neem je loodvrije soldeer, dan moet de temperatuur 30 graden hoger ingesteld worden.
De dampen die er vrij komen zijn schadelijk en moeten dus afgezogen worden.

Aan de JIS-kruiskopschroevendraaiers heb je niets, dat is een oude Japanse standaard, die nauwelijks meer voorkomt, en sinds 2008 niet meer gemaakt wordt.
Je zult je moeten richten op Phillips, Pozidriv en Torx naast de gebruikelijke normale gleuf schroevendraaiers.
Ook kom je vaak schroeven tegen die bewust gebruikt zijn om het repareren tegen te gaan. Zie de IfixIt kit

Vaak zit electronica zoals afstandsbedieningen dicht geklikt, die zul je moeten zien te openen met speciaal gereedschap.
Kijk hier eens naar de Test iFixit Pro Tech Toolkit Gereedschap set Dat is echt een aanrader. Te bestellen bi iFixit

Voor het goed doseren en op de juiste plaats brengen van smering is een injectie spuit het beste gereedschap. Te koop bij de apotheek.

Ook heb je vaak siliconenspray nodig voor het goed gangbaar houden van kunststof delen.

Perslucht is niet mijn favoriet.
Je verplaatst stof naar plaatsen, waar je het helemaal niet wilt hebben, zoals het inwendige van schakelaars. Beter is het een aquariumslang te gebruiken die je via een adapter aanpast, aan de slang van je stofzuiger. Zo zuig je dan, samen met het gebruik van een kwast, het stof weg van de plek waar het niet hoort.

Als je electronica wilt repareren zal je de gerepareerde plaatsen weer moeten isoleren met epoxielak of schellak.
Ook diverse pincetten die a-magnetisch zijn kunnen handig zijn.
Ook een kleine inspectiespiegel is vaak onontbeerlijk.

Bij de vloeistoffen mis ik wasbenzine.
Om te ontvetten en stickerplaksel te verwijderen

Groetjes,


Bert

hvm

In aanvulling op wat Bert al mooi beschreef, heb ik toevallig al een lijstje gemaakt van een deel van de spullen die standaard in de koffer zitten.  Graag hoor ik commentaar en aanvullingen van collega's, natuurlijk!

https://github.com/hvm/repaircafe/blob/main/Gereedschap%20en%20materialen.md

De vakmensen vinden dat deze spullen nodig zijn voor reparaties:

https://installq.nl/files/erkennen/erkenningsregeling_reparatiebedrijven_consumentenelektronica_bindend_01-01-2021.pdf

Succes met de verzameling Dirk, kijk uit dat het niet uit de hand loopt. Hier kost het effectief een hele kamer :-)

Hans

sloterdijk-zuid

Dag allemaal, wij hebben ook Griffon PTFE (=Teflon)=spray. Voor smering van Teflon lagers en glijdende onderdelen die door veroudering niet meer glijden, b.v. in dia-projectord. Groeten, Reinier