stofzuigers triac

Gestart door ddenhamer, 16 februari, 2021, 15:24:12

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Collega's,

Van de reparaties aan stofzuigers is er een die ik vaak tegenkom en dat is -bij stofzuigers met instelbare zuigkracht- dat de instelbaarheid (triac?) niet of slecht werkt. Soms passeer ik m (dan dus niet meer verstelbaar).
Mijn vraag is: zijn er veel verschillende modellen triacs in stofzuigers of zijn ze (bijna) allemaal hetzelfde, zodat we er een aantal op voorraad kunnen nemen?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor jullie antwoord!

Dirk (Utrecht)

Drambuie

Ik kom er best wat verschillende tegen, zeker nu (wettelijk) het maximale vermogen teruggebracht is.
(De verschillen bestaan uit maximale (sper)spanning, maximale stroom, isolatie t.o.v. huis(koelplaat) en aanstuur stroom/spanning)
(Soms kan je ongestraft een vervanger met een hogere max. spanning en/of stroom nemen, mits de andere eigenschappen hetzelfde zijn.)
De snelheidsregeling heeft ook de functie van softstart om bij een 2200watt motor niet de zekering in de meterkast er meteen uit te laten vliegen. Dat risico loop je bij doorverbinden (passeren).
Uit o.a. sloop-stofzuigers heb(ben) ik (en enkele collega's) een kleine reserve voorraad geteste triacs terwijl ik er ook wel eens meteen twee bestel, maar dan nog grijp ik (grijpen we) vaak mis.
Met doorverbinden 'koop je tijd' om de juiste te bestellen, die je dan bij een volgende sessie kan monteren.

Groet, Alex (Breda)
Van iets dat stuk is leer je het meest.