Organisatie Repair cafés

Gestart door Repair Café Stad Gent, 09 augustus, 2021, 16:50:14

Vorige topic - Volgende topic

Repair Café Stad Gent

Hallo,
Ik ben Fee Vandepitte, projectmedewerker van Stad Gent bij Repair Cafés.
Wij hebben elk jaar een 60 tal Repair Cafés.
Nu alles terug opstart bekijken we of de organisatie efficiënter kan.
Ik hoor graag van andere Repair Cafés hoe zij zich organiseren.
Wordt er een online tool gebruikt om aanvragen te verwerken, of worden er automatisch mails gestuurd naar de vrijwilligers, hoe maken jullie een planning,...

Ik kijk uit naar antwoorden,

Fee

sloterdijk-zuid

Dag Fee,
mijn tips:
houd de organisatie zo slank mogelijk.
Vrijwilligers zijn vaak allergisch voor Bureaucratie.
In samenwerking met de gemeente kun je ook als inleverpunt voor kapotte spullen, klein chemisch afval, elektro-afval, gebruikt frituurvet e.d. En, geen milieu straat maar een milieu steegje.

Repareerbare elektro  etc. kun je voor een heel klein prijsje verkopen of weggeven.
Zo ook met bruikbare restanten verf.
Adverteren met een bord op straat kan effectief zijn en ziet er informeel uit.

Ik heb ooit gesproken met de mensen van het Repaircafé in Mechelen.

Dat leek me geweldig, ga daar eens kijken! Veel succes, Reinier

Bert

De vrijwilligers willen graag met hun hobby, repareren bezig zijn.
Als ik wil administreren dan zijn er wel andere plekken waar ze je die hobby aan kunnen bieden.
De welzijnsorganisatie waar we ondergebracht zijn, wilde dat ook, maar dan om hun eigen betaalde baan te kunnen ondersteunen met succescijfers.
Ik heb ze dan ook duidelijk te verstaan gegeven dat ik bij de eerste keer dat daar weer om gevraagd werd, ik mijn biezen zou pakken en nooit meer terug zou komen.

En een milieu steegje? Waar moet je met die troep heen?
Ik heb nu al geen plek om de donor onderdelen te bergen en sleep altijd mijn spullen mee van en naar huis.

En de gedachte dat je gerepareerde spullen in de verkoop zou kunnen doen, klinkt leuk, maar klopt niet.
Want men komt niet naar het repaircafe om overbodige spullen in te leveren, maar om ze gerepareerd te krijgen.

Want als iets niet gerepareerd kan worden, dan kan het dus niet zo zijn, dat hij later op de verkoopplank kan komen te staan.
Kapot is kapot en dan is het een enkeltje milieu straat.
En geen duister verdienmodel van een repaircafe.
Groetjes,


Bert

ddenhamer

Ik ben het voor een deel met Bert eens.

Soms -zoals al eens elders op dit forum genoemd- hebben mensen al een nieuw apparaat gekocht omdat ze geen maand willen/kunnen wachten (koffiezetter, stofzuiger) en komen ze de kapotte ter reparatie aanbieden en als dat geslaagd is, staan ze hem af aan het RC. Het RC kan een afspraak maken met de plaatselijke kringloopwinkel dat die het daarna kosteloos komen halen, dus geen verdienmodel.
Het kan zelfs andersom: hier in Utrecht wordt gepraat over een samenwerkingsverband tussen de Milieustraat van de gemeente, de kringloopwinkel(s) zoals Emmaus en RC om kansrijke materialen en apparaten 'af te vangen', te repareren en terug in de kringloop te brengen.
Dat is naar mijn mening in de geest van het RC: afvalstromen beperken.

Is een apparaat niet te repareren, dan hebben wij als regel dat de bezoeker zelf voor de afvoer zorgt:
"U bent verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van uw spullen, als ze niet gerepareerd kunnen worden."

Ik stel Berts weerzin tegen bureaucratie vast. Ik heb dat ook, maar zie dat iets genuanceerder: zinloze bureaucratie is inderdaad overbodig, maar om buitenstaanders en de media betrokken te krijgen, helpen argumenten die in cijfers zijn uit te drukken, zoals de RepairMonitor bijvoorbeeld.

Dirk

Bert

Citaat van: ddenhamer op 04 juni, 2022, 10:34:17

Het kan zelfs andersom: hier in Utrecht wordt gepraat over een samenwerkingsverband tussen de Milieustraat van de gemeente, de kringloopwinkel(s) zoals Emmaus en RC om kansrijke materialen en apparaten 'af te vangen', te repareren en terug in de kringloop te brengen.
Dat is naar mijn mening in de geest van het RC: afvalstromen beperken.


Ja Dirk, dat heb ik al een paar jaar geleden geprobeerd en wilde in de werkplaats van de welzijns instelling, waar wij ook onderdak hebben voor het repaircafe,  waar ze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt leren weesfietsen van het station op te knappen.

Dit wilde ik op gaan zetten voor witgoed. Want daar is is schreeuwend behoefte aan. Want veel te vaak komt een wasdroger of wasmachine vroegtijdig aan zijn einde omdat de reparatiekosten veel te hoog zijn.
Voorrijkosten al ruim boven de 100 euro en het uurloon het zelfde.
Terwijl de onderdelen die nodig nog geen tientje kosten.

Ja dat was een goed idee zei de gemeente, maar........

Dat bleken de contracten van de afval handel te zijn.

Wat je naar de gemeentewerf gebracht hebt is eigendom van deze firma en haal je dat weg voordat zij dat hebben kunnen doen, dan wordt je beschuldigd van diefstal.

Er staat ook een bord bij deze container, met een tekst die heel duidelijk is.

Contact gehad met de manager van dit bedrijf, die stelde dat alles wat in de container zit hun eigendom is en als ik wat met de gemeente kon regelen en de mensen het opstelde voor de container dan wilden ze dat toestaan.

Maar ja dat wilde de beheerder van de werf weer niet.

Dus zo simpel als ik dacht zit het dus niet.

Ook de wethouder zag geen kans om daar verandering in te brengen.
Groetjes,


Bert