Philips HR1861 sapcentrifuge

Gestart door Piet van Dorssen, 11 januari, 2021, 20:10:43

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Wij kregen een sapcentrifuge binnen waarbvan de keuzeschakelaar waarschijnlijk defect is.
De schakelaar wordt geborgd door twee lipjes. Gemakkelijk los te krijgen, ware het niet dat de bedienknop eerst verwijderd moet worden.
Na  lang zoeken op internet heb ik nog niet gevonden hoe dat moet.
Misschien moet de knop met extra kracht losgetrokken worden maar ik wil niet het risico lopen teveel schade aan te richten zolang ik niet zeker weet hoe dat moet.
Wie heeft ervaring met deze sapcentrifuge?

De schakelaar is nr. 16 op de screenprint.

Piet van Dorssen

Ik kan de vraag uitbreiden met de vraag of er misschien een donor op één van de Repair Café's aanwezig is voor de schakelaar.

Drambuie

Als je de plaatjes van onderdelen 5 en 16 in het service manual uitvergroot zie je dat de knop op de schakelaar geschoven zit, maar op zijn plaats gehouden wordt door 2 nokjes die achter de rand van het gat van het (binnen)huis grijpen. Moet dus gewoon los te trekken zijn. Voorzichtigheidshalve kan je iets van siliconenolie onder langs de knop tussen de nokjes en de rand laten lopen en de knop zelf eerst iets op warmen met een föhn voordat je trekt.

Als inderdaad de schakelaar defect is, kan je vast wel een driestanden schakelaar (minimaal zelfde voltage/amperage!) vinden die je als vervanger kan monteren (al is het maar met een borg-ring aan de buitenkant van het huis). 
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Dank voor de reactie. Ik ga het proberen en laat weten of het is gelukt. Inderdaad is het eerst belangrijk om de knop te verwijderen. We hebben een bak vol schakelaars liggen. Dat wordt dus roeren in de grabbelton naar een geschikte 3-standen schakelaar.

Piet van Dorssen

Het is inmiddels gelukt. De knop is vanaf de buitenkant niet te verwijderen. De schakelaar moet aan de binnenkant voorzichtig worden losgewrikt door de clips licht te verbuigen. De schakelaar komt dan los en is dan ook los van de bedienknop.

De schakelaar kan gemakkelijk worden geopend en toen bleek ook waarom hij niet meer volledig werkte. Er zitten twee contacten in die door een veerbruggetje worden opgetild. Eén van de veertjes was door roestvorming afgebroken.
Helaas wordt deze schakelaar niet meer geleverd door Philips. Het afgebroken veertje solderen is geen optie. Dat hecht onvoldoende en laat weer los.
Ik ga nu proberen een passend spiraalveertje te fixeren in het schakelaarhuis om de werking weer terug te krijgen.

Andere ideeen zijn uiteraard van harte welkom.

Piet van Dorssen

Ik was vergeten om de afloop te melden.
In onze bak met veren vond ik een veertje dat precies paste in het huis van de schakelaar en hoog genoeg was om het contactlipje op de goede plek te houden. Na het boren van twee 1mm gaatjes heb ik het veertje geborgd met 1mm koperdraad en aan de buitenkant van de schakelaar gesoldeerd.
De schakelaar werkt nu weer perfect en de sapcentrifuge is afgeleverd aan de gelukkige eigenaar.