vreemde problemen bij verschillende soorten apparatuur --> elco's defect

Gestart door MuzenJaap, 09 oktober, 2014, 19:50:40

Vorige topic - Volgende topic

MuzenJaap

DVD recorders die het niet meer doen, Samsung TV's die uitgaan na 5 minuten, een kleine Philips TV waarvan het FM gedeelte het nog wel doet, een netvoeding (zo'n knobbel die in het stopcontact gaat), een netwerk switch van Linksys enz enz.

Wazige klachten die allemaal terug te voeren zijn naar een of meer kapotte condensatoren in de voeding. (De Samsung TV scoorde het hoogst met 8 condensatoren)

Je kunt deze defecte condensatoren makkelijk herkennen aan de bovenkant.
De bovenkant , waar het kruis inzit dient helemaal vlak te zijn. Het mag niet bol staan (soms moeilijk te zien) en er mag geen bruine drab opzitten (100% score van defect zijn).

Condensator er uit solderen , een condensator van dezelfde waarde (uF) en gelijke of hogere spanning  erin zetten en het probleem is opgelost.

Ik ben het al zo vaak tegengekomen dat ik bij Conrad een assortiment elektrolytische condensatoren heb gekocht zodat de defecte condensatoren gelijk vervangen kunnen worden.
Ik knip dan de (altijd te lange) draadjes van de condensator nog niet af, mocht het toch een ander probleem zijn kan ik de condensatoren er weer eruit solderen en opnieuw gebruiken.

Jaap

Bert

Als het probleem zichtbaar is zoals een bol dak of prut dan is het makkelijk zoeken

Moeilijker wordt het als dat niet zichtbaar is.
Dan zul je moeten meten.

Daarvoor heb je een multimeter nodig die ook capaciteit kan meten.

Als de capaciteit terug gelopen is dan geeft dat ook de meest vreemde storingen.

Om goed te meten moet de condensator wel uit de schakeling gesoldeerd worden.
Groetjes,


Bert

Henk 2 leerdam

Klopt. Een Miele inductie kookplaat heb ik laatst onder handen gehad waar slechts twee Elco's vervangen hoefden te worden om een  gedupeerde blij te maken. zie ook:https://www.youtube.com/watch?v=c5xe1lEUkSk

Bert

Henk, wat een mooie heldere instructiefilm, dat kan iedereen volgen.

Ook in Duitsland laten ze het betere soldeerwerk over aan het repaircafe  :)
Groetjes,


Bert