Delonghi magnifica

Gestart door Vynckeels, 19 januari, 2024, 19:27:39

Vorige topic - Volgende topic

Vynckeels

Brouwunit vervangen. Nog steeds hetzelfde. Bij opstarten gaat zetgroep omhoog en blijft drukken op knop tot warm water eruit komt.nbij koffie zetten gaat de zetgroep even omhoog. Drukt op het knopje weer naar beneden koffie weggooien en knipperend driehoek en vulbakje

Henk 2 leerdam

Citaat van: Vynckeels op 02 februari, 2024, 20:03:31Brouwunit vervangen.
??
Ook het hele bovendeel? zoals op de foto van 28 januari j.l. van Drambuie?
Bij Delonghi machines is  -anders dan bij veel Miele, Siemens, Saeco en Philips toestellen- de Z groep (ook wel Brouwunit genoemd) in twee delen gesplitst. Een vast deel zoals op foto van Drambuie genoemde foto staat en een los deel, dat door de gebruikers eenvoudig uitgenomen en verwisseld kan worden.
Het klepje, dat in veel toestellen de verstoppings problemen veroorzaakt, zit bij DeLonghi toestellen helaas in het moeilijk bereikbare vaste deel.(Voor afbeeldingen zie de URL in mijn reactie van 28 januari en de verwijzingen daarin)

Henk 2 Leerdam



Vynckeels

Citaat van: Henk 2 leerdam op 03 februari, 2024, 08:23:17
Citaat van: Vynckeels op 02 februari, 2024, 20:03:31Brouwunit vervangen.
??
Ook het hele bovendeel? zoals op de foto van 28 januari j.l. van Drambuie?
Bij Delonghi machines is  -anders dan bij veel Miele, Siemens, Saeco en Philips toestellen- de Z groep (ook wel Brouwunit genoemd) in twee delen gesplitst. Een vast deel zoals op foto van Drambuie genoemde foto staat en een los deel, dat door de gebruikers eenvoudig uitgenomen en verwisseld kan worden.
Het klepje, dat in veel toestellen de verstoppings problemen veroorzaakt, zit bij DeLonghi toestellen helaas in het moeilijk bereikbare vaste deel.(Voor afbeeldingen zie de URL in mijn reactie van 28 januari en de verwijzingen daarin)

Henk 2 Leerdam

De brouwunit is vervangen door een nieuwe. Daar zit al een nieuwe schakelaar in.
Waar het magneetventiel zit geen idee. Nog niet gevonden
Dus
  • start er komt warm water. De brouwunit blijft lang genoeg boven
  • bij warm water afgifte zetgroep in werking. Brouwunit naar boven. Even knopje indrukken en terug naar beneden en dit herhaalt zich continue
    • bij koffie zetten. Hij maakt of ik doe er gemalen koffie in. Zetgroep omhoog even op het knopje drukken en terug naar beneden. Koffie weggooien en dan knipperende driehoek en knipperende vulbak
    • ontkalken doorloopt het proces


Hopelijk hebben jullie nog een idee. Het lijkt me eerder tussen zetgroep en brouw ik niet te zitten

Vynckeels

Citaat van: Vynckeels op 04 februari, 2024, 08:25:13
Citaat van: Henk 2 leerdam op 03 februari, 2024, 08:23:17
Citaat van: Vynckeels op 02 februari, 2024, 20:03:31Brouwunit vervangen.
??
Ook het hele bovendeel? zoals op de foto van 28 januari j.l. van Drambuie?
Bij Delonghi machines is  -anders dan bij veel Miele, Siemens, Saeco en Philips toestellen- de Z groep (ook wel Brouwunit genoemd) in twee delen gesplitst. Een vast deel zoals op foto van Drambuie genoemde foto staat en een los deel, dat door de gebruikers eenvoudig uitgenomen en verwisseld kan worden.
Het klepje, dat in veel toestellen de verstoppings problemen veroorzaakt, zit bij DeLonghi toestellen helaas in het moeilijk bereikbare vaste deel.(Voor afbeeldingen zie de URL in mijn reactie van 28 januari en de verwijzingen daarin)

Henk 2 Leerdam

De brouwunit is vervangen door een nieuwe. Daar zit al een nieuwe schakelaar in.
Waar het magneetventiel zit geen idee. Nog niet gevonden
Dus
  • start er komt warm water. De brouwunit blijft lang genoeg boven
  • bij warm water afgifte zetgroep in werking. Brouwunit naar boven. Even knopje indrukken en terug naar beneden en dit herhaalt zich continue
    • bij koffie zetten. Hij maalt of ik doe er gemalen koffie in. Zetgroep omhoog even op het knopje drukken en terug naar beneden. Koffie weggooien en dan knipperende driehoek en knipperende vulbak
    • ontkalken doorloopt het proces


Hopelijk hebben jullie nog een idee. Het lijkt me eerder tussen zetgroep en brouwunit te zitten
Of is het de electronica?

Piet van Dorssen

Citaat van: Piet van Dorssen op 27 januari, 2024, 13:54:16Een magneetventiel kan de boosdoener zijn, dat zorgt ervoor dat er of koffie of heet water komt.
Zien de 2 O-ringen er nog goed uit in de zetgroep?
Mijn fout: deze machine heeft geen magneetventiel.
Een paar dingen op een rijtje:
1. bij het aanzetten spoelt de machine
2. heet water tappen lukt - is dit juist?
3. bij het koffiezetten loopt het maalwerk
4. de gemalen koffie verdwijnt droog in de prutbak
5. de zetgroep is vernieuwd

De machine komt dus na het koffiezetten in storing.

Wat nog mogelijk is om te onderzoeken:
Aan de onderkant van de aandrijving zitten een reedcontact en een microswitch. Als eerste zou ik het reedcontact vervangen. Dit kan ook, indien defect, leiden tot een storing.
Dit is overigens wel een klusje maar is wel te doen.

Veel succes!


Vynckeels

Ok. Ik zal mijn man nog eens aan de machine zetten. Wordt vervolgd en Dank voor de reply
Groeten
Els

Vynckeels

Citaat van: Vynckeels op 04 februari, 2024, 15:51:36Ok. Ik zal mijn man nog eens aan de machine zetten. Wordt vervolgd en Dank voor de reply

Ergens handleiding om dat reedcontact te wisselen. En waar zit die microswitch?

Groeten
Els

Henk 2 leerdam

Een storing in de elektronica is doorgaans moeilijk te verhelpen en vervanging van het moederbord een kostbare zaak.

Wellicht heeft u iets aan de testprocedures die met onderstaande URL's te vinden zijn:
https://de.ifixit.com/Anleitung/DeLonghi+ESAM++xxxx+-+Testmodus/143846
https://komtra.de/media/files/DeLonghi-EAM-ESAM-Test-Programme-3xxx-04.xxx-4xxx-mit-Display-A6531004020.pdf

Als de leidingen niet doorgespoeld zijn en alle kalk eruit is gehaald, kan zomaar een klep van een nieuwe zetgroep weer verstopt raken met rest kalk die nog uit de boiler of leidingen komt.
Op pagina 8 van deze pdf is de bedoelde klep te vinden.
Het mag dan zijn dat DeLonghi dit een Thermoblock noemt, maar in feite is het de deksel van de zet groep waarin de klep zit die bij al dit soort machines het eerst de storingen veroorzaakt.
Het feit dat Delonghi dit aan het verwarmingselement heeft vastgemaakt levert alleen maar problemen bij het verhelpen van storingen, die bij andere toestellen veel eenvoudiger op te lossen zijn.

https://komtra.de/media/files/DeLonghi-EAM-ESAM-Reparatur-Anleitung-Überholen-Revidieren-des-Thermoblocks-ESAM-A6531001140.pdf

Een magneet ventiel ziet er zo uit, maar kan ook een helder blauwe spoel hebben:
https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile/solenoidventil-magnetventil-delonghi-ecam-en.html

Als ik me niet vergis heeft deze geen functie in de koffie zet procedure maar werkt alleen in het stoomcircuit, dat immers goed functioneerde.

Voor het doorspoelen van de leidingen gebruik ik van het uitgeschakelde toestel, de eigen watertank en pomp.
Maak het hoge druk slangetje van de boiler naar de Z groep los, liefst bij de ingang van de zet groep maar desnoods aan de uitgang van de boiler (thermoblock) en zorgen voor het vrijkomende water op te kunnen vangen. Leen eventueel een slangetje uit het stoom circuit. Maak ook draadjes van de pomp los en sluit de pomp met een hulp kabeltje aan op het lichtnet.
Laat dit geruime tijd doorstromen, maar geef de pomp na iedere minuut weer een minuut pauze om overbelasting te voorkomen.
Als dit niet doorstroomt kan het zijn dat de pomp niet deugt maar ook een verstopping kan dit spoelen blokkeren.
N.B. Als het wel doorstroomt is het nog geen bewijs dat de pomp voldoende druk levert om de bewuste klep te openen (ca 9 bar!).

Vynckeels

Citaat van: Henk 2 leerdam op 04 februari, 2024, 18:03:36Een storing in de elektronica is doorgaans moeilijk te verhelpen en vervanging van het moederbord een kostbare zaak.

Wellicht heeft u iets aan de testprocedures die met onderstaande URL's te vinden zijn:
https://de.ifixit.com/Anleitung/DeLonghi+ESAM++xxxx+-+Testmodus/143846
https://komtra.de/media/files/DeLonghi-EAM-ESAM-Test-Programme-3xxx-04.xxx-4xxx-mit-Display-A6531004020.pdf

Als de leidingen niet doorgespoeld zijn en alle kalk eruit is gehaald, kan zomaar een klep van een nieuwe zetgroep weer verstopt raken met rest kalk die nog uit de boiler of leidingen komt.
Op pagina 8 van deze pdf is de bedoelde klep te vinden.
Het mag dan zijn dat DeLonghi dit een Thermoblock noemt, maar in feite is het de deksel van de zet groep waarin de klep zit die bij al dit soort machines het eerst de storingen veroorzaakt.
Het feit dat Delonghi dit aan het verwarmingselement heeft vastgemaakt levert alleen maar problemen bij het verhelpen van storingen, die bij andere toestellen veel eenvoudiger op te lossen zijn.

https://komtra.de/media/files/DeLonghi-EAM-ESAM-Reparatur-Anleitung-Überholen-Revidieren-des-Thermoblocks-ESAM-A6531001140.pdf

Een magneet ventiel ziet er zo uit, maar kan ook een helder blauwe spoel hebben:
https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile/solenoidventil-magnetventil-delonghi-ecam-en.html

Als ik me niet vergis heeft deze geen functie in de koffie zet procedure maar werkt alleen in het stoomcircuit, dat immers goed functioneerde.

Voor het doorspoelen van de leidingen gebruik ik van het uitgeschakelde toestel, de eigen watertank en pomp.
Maak het hoge druk slangetje van de boiler naar de Z groep los, liefst bij de ingang van de zet groep maar desnoods aan de uitgang van de boiler (thermoblock) en zorgen voor het vrijkomende water op te kunnen vangen. Leen eventueel een slangetje uit het stoom circuit. Maak ook draadjes van de pomp los en sluit de pomp met een hulp kabeltje aan op het lichtnet.
Laat dit geruime tijd doorstromen, maar geef de pomp na iedere minuut weer een minuut pauze om overbelasting te voorkomen.
Als dit niet doorstroomt kan het zijn dat de pomp niet deugt maar ook een verstopping kan dit spoelen blokkeren.
N.B. Als het wel doorstroomt is het nog geen bewijs dat de pomp voldoende druk levert om de bewuste klep te openen (ca 9 bar!).

[/quote


Ondertussen doet het toestel enkel het volgende. Een koffiekopje en twee koffiekopjes en stoom knipperen. Verder niets meer. Test procedures met goed gevolg uitgevoerd

Henk 2 leerdam



[/quote


Ondertussen doet het toestel enkel het volgende. Een koffiekopje en twee koffiekopjes en stoom knipperen. Verder niets meer. Test procedures met goed gevolg uitgevoerd
[/quote]


Misschien is hier nog iets bruikbaars bij?
https://www.juraprofi.de/anleitungen/Testmodus-DeLonghi-ESAM-3-4-04-mit-display.pdf
https://www.juraprofi.de/anleitungen/Testmodus-DeLonghi-EAM-ESAM-2-3-4-02-03-ohne-display.pdf
https://komtra.de/forum/index.php/SearchResult/3140633/?highlight=ESAM+4000B

sterkte en Suc6
Henk2Leerdam

hvm

Er staan hier ook wat tips, als die niet al genoemd zijn:

https://huistuintiel.nl/nl_NL/n/5

Verder zou ik zeker even kijken welk type printje je hebt. Misschien dat iemand hier nog een plaatje heeft liggen.

Groet,
Hans

Vynckeels

Ik vrees ervoor. Nog eens alles opendoen. Checken. Reinigen en herplaatsen

Vynckeels

Een kop. Twee kop en stoom blijven knipperen bij aanzetten.
Testmodus uitgevoerd en alles doet hij

Is contactspray op electronica een optie?

Henk 2 leerdam

Contactspray op de elektronica moet ik afraden.
Slecht soldeerverbindingen worden er niet beter van. En bij de contact punten van bijvoorbeeld de relais kom je niet binnen. Eerder veroorzaak je ongewenste contacten en lekstromen op de printplaat.

Met een fijne kwast eventueel met PCB cleaner kan een printplaat wel schoongemaakt worden. Nog onlangs had ik succes met de printplaat van een wasmachine waar praktisch onzichtbare roet sporen van de koolborstels op waren neergeslagen. Na de schoonmaak met PCB cleaner werkte de machine weer naar behoren.
In deze Delonghi zijn beide motoren van koolborstels voorzien!
Koolstof op de printplaten is dus niet ondenkbaar, maar of de schoonmaak het hier ook de oplossing is.....

Henk2 Leerdam



Henk 2 leerdam

wellicht ten overvoede:

"Ondertussen doet het toestel enkel het volgende. Een koffiekopje en twee koffiekopjes en stoom knipperen. Verder niets meer. "

Zie bijgaand screenshots uit pag 18 item 8 en 9 :
https://www.gebruikershandleiding.com/DeLonghi-ESAM-4000B/preview-handleiding-231771.html?page=0021

Scherm­afbeelding 2024-02-18 om 17.39.03.png

Vynckeels

Stoomknop in stand 0 en stand 1 gezet. Geen beterschap.
Ondertussen geen warmwater afgifte maar koud water uit de stoomknop.

Toch bedankt voor jullie meedenken allemaal.

Els

Henk 2 leerdam

En de microswitch van de stoomknop schakelt correct?
Bij de Delonghi die op mijn werktafel staat (ECAM 250.23.SB) is "0" aan, en "1" is uit! ook gemeten op het 4 pins stekkertje aan de printplaat, de 2 zwarte.
Nu vrees ik, zonder machine gezien te hebben, op afstand niets meer voor uw te kunnen betekenen.
Ik blijf natuurlijk nog wel benieuwd naar de resultaten van uw inspanningen (koolstof op PCB?), vooral ten bate die andere Delonghi toestellen met raadselachtige storingen.

Bij deze nog twee foto's van het koolborstel stof op de wasmachine printplaat (Siemens WM1 6E362NL/01 FD 9204 700241). In de rode lus is een baan te zien die erg veel kool heeft aangetrokken. Op de tweede foto is met een wattenstaafje een onderbreking van het koolspoor gemaakt (bij pijlpunt). De printplaat die op het eerste gezicht schoon leek, bleek toen toch vrijwel geheel bedekt te zijn met een dunne waas van koolstof.

Henk2Leerdam

Vynckeels

Terug bij mijñ eerste probleem. Koffiezetten hij maalt en dan knipperde driehoek en vulbak

Henk 2 leerdam


Vynckeels