-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - ddenhamer

#1
Reparatievragen / Re: Siemens EQ300 espresso machine
16 december, 2024, 15:59:36
Dag Ron,

Mijn twee centen:
Zonder af te doen aan het ongetwijfeld correcte antwoord van Hans:

Zeker omdat het apparaat nieuw is en CoolBlue de gelegenheid biedt, zou ik het omruilen voor een ander.
Je mag immers als (betrekkelijke) leek verwachten dat lekkage niet hoort.
Ik geef je nog de overweging mee om hem in te ruilen voor een ander merk en model, dat goede onafhankelijke reviews (Consumentenbond) heeft gekregen.

Dirk
#2
Dag Djino,

Ik ken twee veelvoorkomende oorzaken voor deze storing:
1 er zit een breuk in de kabel vlak bij de stekker, vast te stellen door het snoer tov de stekker alle kanten (naar boven, onder, links en rechts) op te draaien. Als hij in een van de standen wel reageert, zit de breuk daar. Oplossing: afknippen voorbij de breuk en een nieuwe stekker plaatsen.
2 Een (zichtbare) onderbreking tussen de aansluiting aan het andere eind van de kabel en de haspel (oorzaak: te hard getrokken bij het afrollen). Oplossing: her-bevestigen.

Ik neem aan je hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk
#3
Friendly_ghost,

Kijk ook even op het/mijn topic
https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=394.msg825#msg825
Daar wordt UNOLD (net als heel veel andere merken) met name genoemd.

Dirk
#4
Reparatievragen / Re: Waterkokers
18 juli, 2024, 09:39:55
Dank voor alle reacties.

Een waterkoker is dus een stuk ingewikkelder dan ik dacht.

Ik heb de Knipex -die ik een beetje op een T-rex vind lijken ;-)- opgezocht en vastgesteld dat die 175 dollar kost...

Het verwarmingselelement van de waterkoker die ik nu onderhanden heb, geeft zelfs in de 2MOhm-stand van mijn DMM geen cijfers. Mag ik daaruit afleiden dat ie niet meer te redden is?

Dirk
#5
Reparatievragen / Waterkokers
17 juli, 2024, 09:51:58
Beste collega's,

Ik krijg regelmatig 'kapotte' waterkokers voorgezet.
Mijn ervaring tot op heden is dat vooral een van de twee volgende gebreken de oorzaak zijn:
* de thermische zekering (meestal herkenbaar aan een sokje eromheen) heeft het begeven; meetbaar met een multimeter (ik doe het op de 'piepstand')
-> Vervangen.
* het verwarmingselement meet 0 (nul) of meer dan 100 Ohm op de multimeter.
-> Einde oefening, naar het afvalscheidingsstation, omdat het verwarmingselement een geheel vormt met het apparaat en dus niet vervangbaar is.

Opmerkingen, aanvullingen, correcties en/of suggesties verneem ik graag!

Dirk

#6
Misschien enigszins off-topic, maar ik denk dat dit interessant kan zijn (voorzover mijn kennis van laptops strekt):

https://www.ifixit.com/News/95078/lpcamm2-memory-is-finally-here

(Ik heb geen commercieel belang.)

Groeten van

Dirk
#7
Dag Paul,

In Utrecht-stad hebben we enige tijd geleden (iets andere) ervaring opgedaan met organisaties en/of bedrijven die een incidenteel Repair Cafe willen (laten) organiseren.
We hebben daarvan geleerd dat goede afspraken moeten worden gemaakt, onder andere over de publiciteit, want de eerste keer waren we met zes repairders en er waren drie bezoekers omdat de andere partij bijna niets had bekend gemaakt in de organisatie. :-( [sadface]

We krijgen de laatste tijd dermate veel van dit soort verzoeken, dat we overwegen om er een draaiboek voor te maken.

Ik neem aan je hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk
#8
Wij van RC Utrecht-Oost laten bezoekers de kostprijs betalen voor onderdelen als die nodig zijn; het arbeidsloon is gratis.
We vragen of bezoekers een bijdrage willen doen in de fooienpot, maar zeggen er bij dat dat niet hoeft.
Van de inhoud van de fooienpot kopen we gereedschap als dat nodig is (dat komt weinig meer voor) en drank en chips voor de borrel naderhand en we spelen redelijk quitte.
Misschien zijn we een uitzondering, maar we bestaan dan ook al ruim tien jaar.

Bedrijfskleding hebben we niet, wel naam-badges voor iedere medewerker.

Dirk
#9
Dag Kees,

Als je me een PB stuurt, kan ik hem hopelijk rechtstreeks aan je sturen.

Dirk
#10
Bij mijn weten bestaan er ook 'metaal-lijmen'. Ik weet niet hoe sterk die zijn, heb geen ervaring.

Dirk
#11
Dag Henk,


Dat is inderdaad het model waar ik het over had.
Inmiddels heb ik geleerd dat er verschillende modellen zetgroepen zijn.
In mijn geval was het deze:

(ca Eu 120,00)

Advies van Melitta was om de zetgroep eruit te halen en daarna gelijktijdig de knoppen voor 1 en 2 kopjes in gedrukt te houden en ja de machine reset zich zelf zonder de zetgroep.

Het apparaat blijkt ge-reset te kunnen worden; daar herinnerde ik me nog iets van, maar het is niet door hem helemaal uit en daarna weer in te schakelen, wat ik geprobeerd heb.
Maar [ik citeer Melitta zelf, afbeeldingen zijn niet meegekomen]
Controleert u a.u.b. het volgende bij de zetgroep van uw toestel:
position_hub
Staat het puntje tegenover het pijltje?
Als dat het geval is, dan is de zetgroep niet vergrendeld en kunt u met kracht de zetgroep uit het toestel halen. Neem de hendel vast, daar waar hij is vastgeschroefd aan de zetgroep. Maakt u daarbij een "scheppende" beweging, u drukt de zetgroep omlaag en trekt deze naar u toe. Nadat u de zetgroep uit het toestel heeft kunnen halen, dient u deze goed af te spoelen om alle koffieresten te verwijderen. Voordat u de zetgroep terugplaatst, kunt u de aandrijfas resetten om er zeker van te zijn dat deze in de juiste positie staat. U doet dit als volgt: drukt u tegelijk op de toets voor cid:image005.jpg@01D3F670.3499A190 en blijft u deze ingedrukt houden. De aandrijfas gaat dan draaien. U laat pas los als het geluid gestopt is. Daarna kunt u de zetgroep terugplaatsen.
Als het puntje niet tegenover het pijltje staat, probeert u dan de hendel weer naar beneden te draaien.
Als dat is gelukt, zet u het toestel weer aan. Bij het opwarmen draait de as in de zetgroep en moet het puntje uiteindelijk tegenover het pijltje komen te staan. Het toestel is dan klaar voor gebruik (aan/uit symbool en boontjes op het display).
Lukt het niet om de hendel naar beneden te draaien, terwijl het puntje niet tegenover het pijltje staat, dan is het iets lastiger om het probleem op te lossen.
Duwt u de zetgroep goed naar binnen, als de as gaat draaien, nadat u het toestel heeft aangezet. De beste plek is links onder, bij de 90º hoek.
Indien dit niet lukt, dan kunt u proberen om door middel van een grote 'platte' schroevendraaier, die u als hefboom onder de zetgroep gebruikt, de zetgroep los te maken.
Plaats de 'kop' van de schroevendraaier net onder de zetgroep en lift deze een klein beetje op terwijl u de hendel naar boven draait en de groep er uit 'zachtjes' uittrekt.
[einde citaat]

Een andere reactie noemde
Hij zit ongetwijfeld ergens geblokkeerd. De functie van die hendel is overigens om de zetgroep vast te zetten. Als het niet lukt hem los te krijgen zou je kunnen de hendel eraf te schroeven en dan het "rolletje" met het veertje handmatig naar voren te trekken in de hoop dat de zetgroep daarmee ook los komt.
Wat minder rigoureus maar wellicht ook het overwegen waard is het om de knop aan/uit samen met de my coffee toets in te drukken; dat staat ook in de gebruiksaanwijzing om de zetgroep te kalibreren, maar drukt ook de zetgroep wat naar buiten; dat moet je dan wel even met z'n tweeën doen, een persoon die de aan/uit en "my coffee" toets tegelijk indrukt en een 2-e die als je dat doet aan de zetgroep morrelt, met de hendel in een stand zover als het kan met de "klok mee".


Nog een andere reactie:
Advies van Melitta was om de zetgroep eruit te halen en daarna gelijktijdig de knoppen voor 1 en 2 kopjes in gedrukt te houden en ja de machine reset zich zelf zonder de zetgroep.

Dirk

#12
Beste mensen,

Ik had gisteren het bovengenoemde espressomachine onderhanden met een gebrek dat ik lang geleden eerder aan de hand had: de zetgroep was niet meer uit de vergrendelde stand te krijgen. De bezoeker wist niet hoe dat zo gekomen was.
Uiteindelijk heb ik die met geweld verwijderd, uiteraard nadat ik de bezoeker erop gewezen had dat het apparaat er mogelijk niet op vooruit zou gaan.
Een nieuwe zetgroep vond ik naderhand in Engeland, waar ze er 100 pond voor wilden hebben ...

Zijn er hier mensen die een vergelijkbare ervaring en de oplossing hebben?
Vergelijkbare modellen zijn er van verschillende merken en typenummers.

Dirk
#14
Misschien een beetje hulp:
- De Service Manual van de Nespresso Citiz

Service manual Nespresso

Ik heb ook een Service Manual (48 blz) van de Krups XN2140 en een model dat onder vijf verschillende merken en typenummers voorkomt:
- delonghi_en97w, ef347-c99 en ef348-d99
- krups_xn214010
- turmix_tx150
- magimix_m100
- auto_koenig_capri
 die kan ik je sturen als je me een PM stuurt met je prive-emailadres.

Dirk
#15
Reparatie verslagen / Sonos Play:1
24 december, 2023, 12:01:34
Naar de berichten op het internet te oordelen heeft de Sonos Play:1 een zwakke plek en krijgt dus een veelvoorkomende storing.

Jan Willem, een van onze repairders van RC Utrecht-Oost (de Wilg), heeft zich in de details verdiept en er daarna een gerepareerd.

In de bijlage zijn verslag met eervolle vermeldingen van zijn bronnen.

Dirk
#16
Reparatievragen / Re: Magnetron gaat na 23 uit
20 december, 2023, 10:34:02
Mijn complimenten voor de bijdrage van Bertrand.

Dit bewijst waarom ik nooit magnetrons aanpak en aan alle deelnemers hier krachtig aanraad om alleen aan magnetrons te werken als je heel zeker weet wat je doet.
Ik heb het hier al eerder aangegeven, maar ik doe het nogmaals: Magnetrons kunnen gevaarlijke tot dodelijke schokken geven, ook als de stekker niet in het stopcontact zit.

Dirk
#17
Niet door mij, maar door Bas (RC Utrecht de Bieb):

[ik citeer]
"Eerst de pomp, toen een ingebrand schakelrelais op de printplaat en tot slot de waarschijnlijke oorzaak van dat alles: verstopte toevoerslang van reservoir naar strijkijzer.
Hij doet het weer!"
[einde citaat]

Vermoedelijk typenummer: GC78xx

Dirk
#18
Reparatievragen / Re: Rolstoel-as vervangen
05 november, 2023, 09:58:32
(rood hoofd)

Gisteren is ze weer langsgekomen bij een ander RC waar ik ook 'werk' om de omtrekken precies te laten opmeten met een schuifmaat, die ik de vorige keer niet bij de hand had.
Wat blijkt: er is nauwelijk verschil (0,1 mm) in diameter, zoals ik dacht.
We hebben -betrekkelijk- eenvoudig de oude as door de nieuwe vervangen.
De kunstof klemmen konden -niet verbazend- het minimale verschil goed compenseren.
Ze was heel blij.

Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk



#19
Reparatievragen / Rolstoel-as vervangen
29 oktober, 2023, 11:28:40
Collega's,

Een van onze bezoekers rijdt in een rolstoel, die is voorbereid op een elektrische aandrijving op de achterwielen. Zij gebruikt echter een elektrische 'aanhaak'-aandrijving, die aan de voorzijde wordt gekoppeld. De as tussen de achterwielen is aan het verslijten en zij heeft een nieuwe as gekocht die ze geplaatst wil hebben.
Die nieuwe as is niet geschikt voor elektrische aandrijving (en dat is ook de bedoeling).
De (grijze delen van de) huidige as zijn dikker dan de nieuwe en de (kunststof) asklemmen zijn dus te ruim/te groot voor de nieuwe as.

Als oplossing denk ik aan kunststof (rubber of PU) vulbussen, waarmee het verschil kan worden overbrugd, maar ik sta open voor andere suggesties.

Foto's (rolstoel ligt 'op zijn rug', dus 'van voren' gefotografeerd):



Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht. Eventuele vragen, opmerkingen en/of suggesties verneem ik graag.

Dirk
#20
In grote trekken hanteer ik dezelfde uitgangspunten als Drambuie/Alex.

Dirk (Utrecht-Oost, Utrecht-Merwede, Utrecht-Votulast, Utrecht-Uithof, Utrecht-de Bieb)