3-trap‘s touch dimmers en LED lampen

Gestart door Henk 2 leerdam, 02 januari, 2022, 17:01:20

Vorige topic - Volgende topic

Henk 2 leerdam

Onlangs kreeg ik de derde lamp met een 3-traps touch dimmer ter reparatie aangeboden.
Deze sneuvelen vermoedelijk door het toepassen van LED lampen in plaats van gloeilampen.
Het waren alle drie lampen met een winkelprijs van tussen de 300 en 600€

Voor het eerste exemplaar Luceplan Constaza kon ik een nieuwe dimmer geschikt voor led lampen bestellen bij de fabrikant.

Het tweede exemplaar, ALCO 9047, had een op de print gesoldeerde zekering van 5 × 20 mm.
Na vervangen door een nieuw exemplaar (T1A) was deze in elk geval weer geschikt voor groeilampen.

De derde, een dubbele staande lamp, Paul Neuhaus 432-55, had helaas geen zekering. Op het printje kon ik geen verdachte componenten aanwijzen.

Op de website van Amazon.de is een keuze uit een groot aantal vervangende regelaars doch zo te zien alle ongeschikt voor LED lampen.
Over één exemplaar heb ik nog gecorrespondeerd met de fabrikant, maar ook deze gaf aan dat dit exemplaar niet voor LED lampen geschikt is, terwijl het toch in de omschrijving staat!

Bij Amazon.nl vond ik een 3-trap's touch dimmer die wel geschik zou moeten zijn voor LED lampen (zie link onderaan dit artikel). Hier van heb ik er 4 besteld à 11,42 € per stuk. En hoewel er op staat 15 - 80 Watt, heb ik 2 ervan met succes kunnen inbouwen in de Paul Neuhaus, waarmee dan twee led lampjes van 3 watt elk met succes onafhankelijk kunnen worden aangestuurd. 
Een derde exemplaar paste ik toe in een bureaulamp van Mexlite met R7s voet 75 Watt die nu een dimbare LED lamp van 9,5 watt heeft gekregen.

Omdat ik niet de beschikking had en ook in de wijde omtrek geen leverbare klemlasdoppen  CE2 en CE5 vond, heb ik de draden met adereind hulzen verbonden en met 2 lagen krimpkous geïsoleerd. Dit vereenvoudigde het inbouwen in de beperkte ruimte aanzienlijk.

suc6
Henk 2 leerdam
P.S. wellicht ten overvloede de LED lampen moeten wel van het dimbare type zijn.

https://www.amazon.nl/gp/product/B09JLW41FH/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1