Het Senseo Syndroom of de krimpende condensator

Gestart door Pjotr1010, 17 augustus, 2022, 15:25:34

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr1010

De Senseo was ooit berucht om zijn kapotte condensator.
Maar er zijn ook andere apparaten die aan het zelfde euvel leiden.
Wat is hier eigenlijk aan de hand? Zie bijgaand document.

ddenhamer

Pjotr,

Als ik het goed begrepen heb (anderen kunnen me corrigeren als ik het mis heb), zijn condensatoren aan slijtage onderhevig, net als fietsbanden. Na verloop van tijd/gebruik zijn ze aan vervanging toe. Niets is voor de eeuwigheid en dus ook/zeker condensatoren niet; niet alleen in Senseo's, maar in alle apparaten waar ze in zitten.
Je geeft in je betoog zelf aan dat het bij de Senseo's min of meer als veiligheidsvoorziening dient, dat is dus eigenlijk goed.

Een heel ander aspect van het ontwerp van de fabrikant is 'planned obsolescence', wat wij als RC's bestrijden door met een kleine goedkope ingreep "weggooien-en-een-nieuwe-kopen" te voorkomen.

Onze strijd gaat voort! *wink*

Dirk

Pjotr1010

Dirk,

De meeste condensatoren gaan (heel) lang mee en slijten vrijwel niet. Denk aan oude buizenradio's van een halve eeuw oud.
Het grootste probleem bij de condensatoren zoals die in de Senseo is dat als ze kapot gaan de gevolgschade zo groot kan zijn. Bovendien worden op die plek de condensatoren tot aan hun grenzen gebruikt. Denk aan maximale spanning en stroom. Daarom speciale typen, die helaas minder robuust zijn.

Groet,
Pjotr

Bert

Ik denk dat daar niet een op een een antwoord op gegeven kan worden.

Want waar in de 60er jaren een condensator voor werd gebruikt was meer om een storing van een langsrijdende brommer op jouw radio te voorkomen.

Net vervuiling was er nauwelijks, maar met de komst van de thyristor begon de ellende. Daarna kwam het mobieltje, als je daarmee in een ziekenhuis binnenkwam werd je zowat doodgeschoten. En toen ik in 1998 met een Mercedes touringcar door de IJtunnel reed, ging de automatische versnellingsbak naar de 2e versnelling wat zoiets als stapvoets ging.
En ja er stond een plaatje bij de ingang van de bus, dat het gebruik van telefoons verboden was. Ook de airco ging vaak aan de haal.

Zelf heb ik die fase van de automatisering van heel dichtbij meegemaakt en we hadden vaak slapeloze nachten van de problemen.
Maar die zijn uiteindelijk allemaal opgelost. En de netvervuiling is alleen maar erger geworden, want werkelijk overal zitten schakelende voedingen in. Of het nu een lader een windmolen, een rijdende trein of een ledlamp is.

Om dat te gaan vergelijken met een buizenradio gaat mij toch wel een beetje te ver. Die apparaten hadden een rendement van niks, waren bom vrij en het waren gewoon straalkachels waar toevallig muziek uit kwam. En met welke belabberde kwaliteit.

En ja er wordt bewust op ontworpen, want als ze twee cent meer uitgeven, gaan bijv. de TNY en LNK voedingen nooit meer kapot. Maar dan verschijnen er berichten dat je dan brandgevaarlijk bezig bent en zo houdt de onkunde de industrie dus gewoon in het zadel.

Maar ook werd nooit een voeding gemaakt door er condensatoren tussen te zetten. Want dat vonden de elektriciteitsmaatschappijen niet zo leuk, omdat een condensator wel stroom trekt die wattverliezen oplevert, maar  wattloos vermogen afneemt, wat dus niet betaald wordt.

De condensatoren zijn dan ook alleen ter absorptie van stoorpieken ontwikkeld, maar worden dus door ontwerpers onjuist gebruikt om hun zakken te vullen. Want ik vind het een hele prestatie dat het hele spul zelfs nog zo lang blijft draaien met de wetenschap hoe hoog die stoorpieken dan wel zijn.
Zo ook het beveiligen van stroomkringen dat doe je normaal met een zekering en niet met een weerstand.
Groetjes,


Bert