Lijmgids voor kunststoffen

Gestart door Roland, 26 februari, 2020, 19:50:14

Vorige topic - Volgende topic

Roland

Beste lezer,

Bij deze een gids voor het lijmen van plastic. Dat is, in mijn ervaring, de meest voorkomende vorm van verlijmen in het repair cafe.

Ik ben geen chemicus, noch materiaalkundige. Ik ben een repair café vrijwilliger die  bij het lijmen van kunststoffen maar matig succes boekte. Daardoor ging ik te rade bij andere vrijwilligers, en ontdekte dat het leeuwendeel daarvan mijn ervaring deelde. Wat volgde was een zoektocht naar informatie die deze situatie kon verbeteren.

Het kan goed (heel goed, zelfs) dat dit document verbetering behoeft. Ik sta open voor suggesties, anekdotes en discussies. Wat mij betreft wordt dit een 'levend' document.

Ik hoop dat de gids van pas komt.

Met vriendelijke groet,
Roland Vossen (Repair Cafe Utrecht-Oost)

robramaker

Tot mijn verbazing wordt in de lijmgids MEK genoemd, dit is een stof die kanker verwekkend is en zonder beschermende kleding en adembescherming in Nederland NIET mag worden gebruikt
Rob

Roland

Dag Rob. Kun je me verwijzen naar betreffende wet/regelgeving ?

Bert

Groetjes,


Bert

Bert

Roland, dit is een prachtig hulpmiddel om tot goede reparaties te komen, waarvoor hartelijk dank.

Maar toen kwam ik bij een beschrijving, wat er wel- en niet mee kon, en ging bij mij het licht uit, want hoe kom ik er achter met welk materiaal ik te maken heb?

Geschikt voor het lijmen van vrijwel alle kunststoffen zoals ABS, acrylglas (Perspex, Plexiglas),
polycarbonaat (Lexan) en hard PVC. Niet geschikt voor polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP).


Al zoekend kwam ik bij Vink kunststoffen terecht. Waar in het kenniscentrum heel veel verteld en vertoond wordt.


Hoe herken je Acrylaat?
Hoe herken je ALU / PE (ACP)?
Hoe herken je HDPE?
Hoe herken je HMPE?
Hoe herken je HPL?
Hoe herken je Nylon?
Hoe herken je PEEK?
Hoe herken je Polycarbonaat?
Hoe herken je Polyester?
Hoe herken je POM?
Hoe herken je PP?
Hoe herken je PVC?
Hoe herken je PVDF?
ABS
Alu / PE (ACP)
ECTFE
EP (Epoxy)
HDPE
HMPE
HPL
PA (Nylon)
PAI
PC (Polycarbonaat)
PCTFE
PE
PEEK
PEI
PES
PET (Polyester)
PETP
PI
PMMA (Acrylaat)
POM
PP
PP
PPS
PPSU
PS
PSU
PTFE
PUR
PVC
PVDF
Steni


Groetjes,


Bert

Roland

Hallo Bert,

dank je wel voor je reacties.

In een van de links over MEK die je stuurde staat dat MEK/2-Butanon een TGG 15 min waarde heeft van 900 mg/m3. Ter vergelijk, aceton heeft een waarde van 2420, dus je zou kort door de bocht kunnen redeneren dat MEK 3x schadelijker is dan aceton.

Nu wil ik de gezondheidsrisico's van MEK niet uitvlakken: het was de oorzaak van 'schildersziekte' en lijkt geen fris goedje te zijn. Aan de andere kant kun je waarschijnlijk hetzelfde beweren over een aantal van de lijmsoorten die in mijn gids staan.

Ik denk dat zolang er kort en incidenteel wordt gewerkt met MEK in het repair cafe, dit geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt. robramaker, er staat overigens al een waarschuwing in de gids dat MEK schadelijk is.

Roland

Hallo Bert,

en hierbij nog een reactie, ditmaal over je opmerking over het bepalen van de soort kunststof.

Het gidsje bevat (dat heb je waarschijnlijk wel gezien) een hoofdstuk over de soorten kunststof die doorgaans in huishoudelijke apparatuur worden aangetroffen. De serie links die je stuurt zijn interessant, ik zal ze bestuderen en de gids eventueel updaten met nuttige informatie die ik vind.

Hartelijk bedankt,
Roland.

Bert

Als opbouwende kritiek zou ik willen voorstellen de volgorde aan te houden zoals de gebruiker er mee zal werken.

Als eerste  de aard van het materiaal wat wordt binnen gebracht, 
Hoe herken ik aan de hand van de recycling kenmerken het soort materiaal met zijn mogelijkheden en onmogelijkheden.

wat voor materiaal is het te lijmen oppervlak?

Dan verwijzen naar de beslisbomen van Bison, Ceta Bever, Henckel en dergelijke
daarna werkwijze hoe om te gaan met behandeling van de oppervlaktes en de eventuele klemmingen en droogtijden die er noodzakelijk zijn.

En natuurlijk ook de voor- en nadelen, maar ook de gevaren die het gebruik oplevert.

En leg de verschillen in lijmsoorten uit dat de keuze onderbouwt

Als je mij het document dan in Word formaat stuurt dan ruim ik er een speciale lijmpagina voor in, met werkende linken
Groetjes,


Bert

Roland

Ik heb zojuist een nieuwe versie van de gids toegevoegd (aan het eerste bericht in deze thread). Wijzigingen zijn o.a.

- een andere volgorde van hoofdstukken om beter aan te sluiten bij de gebruiker
- een hoofdstuk met een stappenplan om het type kunststof te kunnen identificeren
- referentie toegevoegd voor bison transparant lijm.

Roland

Ik heb de lijmgids ge-updated naar versie "16 Oktober 2021", na feedback ontvangen te hebben van verschillende gebruikers van het circuitsonline.net forum.

Bert

Hartelijk dank Roland voor de noeste arbeid, die weer een zeer waardevol document heeft opgeleverd.
Groetjes,


Bert

Bommel

zojuist een online cursus gehad van Bison, over lijmen.
Daarin werd uitgelegd dat er een eenvoudig test was om te herkennen of kunststof te verlijmen is.
Kunststof die blijft drijven in water is over het algemeen niet of zeer moeilijk te verlijmen.
 
Tom Poes, verzin een list

nooorsekh6

Ik denk dat het mooie van lijm is dat als het goede lijm, oftewel lijm die plakt, dat je in principe kunt gebruiken wat je wilt. Nu zal een lijmstick van een euro zoals ze die op de lagere school gebruiken niet veel uithalen, maar een beetje professionele lijm zoals ze op bijvoorbeeld meiboom.eu verkopen kan wel uitkomst bieden. Ik had bijvoorbeeld epdm lijm over van mijn dakbedekking en heb dat ook voor een aantal klusjes binnenshuis gebruikt. Enige verschil is dat ik er wel een kleiner kwastje bij moest pakken om de lijm op kleine oppervlakken aan te brengen.

Bert

Nou met die stelling ben ik het helemaal niet eens.
Ik zou niet graag in een vliegtuig zitten die met bijv. Velpon in elkaar is geplakt.
Velpon is een prima lijm, maar wel voor zijn toepassingen.
Elke toepassing heeft zijn specifieke lijm nodig om optimaal te kunnen werken.
De rest hoort voor mij thuis in de categorie "Prutswerk"
Groetjes,


Bert