Aanpassing op beveiligde torx bitjes

Gestart door Edjekadetje, 18 september, 2023, 15:18:28

Vorige topic - Volgende topic

Edjekadetje

Hoi allen,

Ik krijg zo nu en dan te maken met apparaten waarvan de bitjes bewust heel diep zijn aangebracht.
Oogmerk hierbij lijkt dat de fabrikant tracht te voorkomen dat consumenten zelfstandig de apparaten kunnen openen.

Om tóch bij het bitje te komen, heb ik een set beveiligde bitjes gekocht (de holle met zo'n pikkie in het midden) en daar in de achterkant een dun sleufje in geslepen met een dremel.
Vervolgens heb ik een platte steelschroevendraaier wat taps afgeslepen zodat die daar strak in past.
Op de steel van de schroevendraaier plak ik een neodynium magneetje, waardoor de steel een beetje magnetisch wordt.
Klik het bitje erop en laat deze in de 'schacht' zakken. Voila.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan, of zet het tot nadenken om dit te verbeteren.
Succes!
Met handige groet,
Ed uit Abcoude

Bert

Citaat van: Edjekadetje op 18 september, 2023, 15:18:28Vervolgens heb ik een platte steelschroevendraaier wat taps afgeslepen zodat die daar strak in past.
Op de steel van de schroevendraaier plak ik een neodynium magneetje, waardoor de steel een beetje magnetisch wordt.

Een goed idee Edjekadetje.
Ik zou alleen de schroevendraaier niet taps slijpen, want een goede platte schroevendraaier heeft een plat bled dat goed past in de sleuf. Een taps bled werkt zich er bij krachten uit en vernielt vaak zaken door het uitschieten.
Groetjes,


Bert

Henk 2 leerdam

Deze huisvlijt ben ik ook al heel wat uurtjes aan kwijt geweest.
De vertrouwde 1/4" bitjes in de draaibank rond geslepen en vervolgens met zilver aan een oude schroevendraaier gesoldeerd. Dit betrof een tri-wing bitje.
Tegenwoordig ben ik heel blij met mijn bitset van 4 mm en de daarbij geleverde verleng stang.
Deze verlengstang heb ik nog afgedraaid tot 6 mm toen die niet in mijn broodrooster paste
(doe dit niet met een aluminium bithouder, omdat er dan te weinig vlees overblijft om kracht te zetten).
In Frankrijk vond ik nog een haakse pijpsleutel van 4 mm waarmee de bitjes in moeilijke hoekjes kunnen komen.

Henk2 Leerdam

Bert

Citaat van: Henk 2 leerdam op 18 september, 2023, 18:00:12In Frankrijk vond ik nog een haakse pijpsleutel van 4 mm waarmee de bitjes in moeilijke hoekjes kunnen komen.

Dat was misschien een goede smoes om met vakantie naar Frankrijk te gaan, maar het kan ook via Bol.com.
Haakse bitset Bol-com.jpg
Want daar ben ik intussen ook achter gekomen dat zij heel veel onderverkopers hebben die heel veel zaken leveren die wij als reparateurs van "oude meuk" juist nodig hebben.

En dachten dat ze nergens meer te koop waren. 20230727_144443[1760].jpg

Daar ben ik achter gekomen toen we voor het nieuwe programma Factcheckers van KRO-NCRV geconfronteerd werden met 100 artikelen die ze bij het grofvuil in Amsterdam bij elkaar hadden gescharreld.
Daar waren veel apparaten bij zoals walkmans, platenspelers en bandrecorders die allemaal niet meer functioneerden omdat de rubber snaren allemaal gaar waren. Toen ik die ontdekking deed voelde ik me net "Sjakie in de chocoladefabriek"
Groetjes,


Bert

Edjekadetje

Citaat van: Bert op 18 september, 2023, 16:48:03
Citaat van: Edjekadetje op 18 september, 2023, 15:18:28Vervolgens heb ik een platte steelschroevendraaier wat taps afgeslepen zodat die daar strak in past.
Op de steel van de schroevendraaier plak ik een neodynium magneetje, waardoor de steel een beetje magnetisch wordt.

Een goed idee Edjekadetje.
Ik zou alleen de schroevendraaier niet taps slijpen, want een goede platte schroevendraaier heeft een plat bled dat goed past in de sleuf. Een taps bled werkt zich er bij krachten uit en vernielt vaak zaken door het uitschieten.

Ik heb hem niet té taps geslepen, alleen maar ietsje om hem wat te laten klemmen.
Het sleufje in het bitje is sowieso erg dun, dus de tip van de schroevendraaier moest daar in passen.
Bedankt voor je reactie iig!
Met handige groet,
Ed uit Abcoude

Bert

Taps is taps en gaat glijden, anders de gleuf breder maken, dat gaat goed met een dremel.
Groetjes,


Bert

Henk 2 leerdam

Citaat van: Bert op 19 september, 2023, 08:16:27Dat was misschien een goede smoes om met vakantie naar Frankrijk te gaan, maar het kan ook via Bol.com.

Beste Bert
Voor familiebezoek kom ik wel vaker in Frankrijk. Graag kijk ik dan ook rond in de gereedschappen winkels daar.
Een soortgelijke haakse draaier als op jouw foto had ik al lang voor de tijd van bol.com in de 1/4 inch uitvoering. Leuk dat hij er nu ook voor de 4 mm bits is, alhoewel  in de specificaties van Bol zie ik dat niet vermeld staan! Bovendien was de motivatie destijds die sleutel te kopen om er een verleng schacht van te maken (afslijpen van 4 mm deel en aan een steel lassen).   
Dat hoefde kort daarna niet meer omdat ik een 4 mm verlengschacht vond met een ijzeren 4 mm aansluiting, (waar de meeste anderen van aluminium zijn) en die kon afdraaien tot hij slank genoeg was om diep in de pastic behuizing de schroefjes te bereiken.

groet
Henk2 Leerdam






Bert

Ja Henk, daar zeg je me wat.
Het is intussen alweer heel wat jaren terug, mijn moeder kwam met een tekening uit het modeblad Burda van een kerststal.
Of ik die voor haar wilde knippen in tekenpapier.
Dat leek me heel veel  werk en ook niet duurzaam.
Dus zou ik het gaan zagen in 1 mm aluminiumplaat
Ik zou met mijn schip voor 4 maanden naar de Middellandse zee gaan.
En heb mijn figuurzaag en metaalzaagjes maar meegenomen.

Houtzaagjes gingen bij mij nooit meer stuk, maar die metaalzaagjes werden naarmate ze langer gebruikt werden, harder.
En als ze dan maar even knijp liepen, dan sprongen ze in stukken uit elkaar.
Dus op een moment, had ik geen zaagjes meer.
Het weekend zouden we in de haven van Toulon verblijven en ben op zoek gegaan naar een gereedschapswinkel.
Na heel veel de weg vragen in mijn slechte Frans, kwam ik uiteindelijk in een historisch winkeltje terecht.
Dat winkeltje was werkelijk helemaal vol gepropt met spullen en konden haast geen klanten bij.
En wat een sortering aan figuurzaagjes.
Wel 12 verschillende voor hout en wel 6 voor metaal.
Van alle soorten maar een bosje meegenomen, van de courante soorten zelfs wel meerdere.
Wat heb ik in dat winkeltje genoten.
Op Gibraltar nog een spuitbus matte verf en vliegerpapier gekocht.
DSC_0551_edited-1.jpg
Groetjes,


Bert