Pioneer XDJ-R1 DJ-set

Gestart door hvm, 25 november, 2024, 19:52:19

Vorige topic - Volgende topic

hvm

Een Pioneer DJ-set met twee cd-spelers. Groot apparaat dat helemaal niets meer deed. Opengemaakt en maar begonnen met het meten van spanningen op de schakelende voeding:

1. 230V op de ingang van de voedingsprint. Mooi. (Hoge) gelijkspanning op de afvlakcondensatoren.
2. Diverse gelijkspanningen op de uitgang van de voedingsprint. Geen spanning op de uitgang van de standbyvoeding (zie rode kader op de foto).
3. Onderdelen testen: diode D18 was alvast kapot (gedroeg zich als draadbrug).

Onduidelijk was of de schakelende halfgeleider aan de primaire kant (Q1, CM1N60S) of het IC ervoor (IC3, CL1101) nog heel was.

De voeding losgekoppeld van de rest van het apparaat door de defecte gelijkrichtdiode te verwijderen. Met de labvoeding even getest wat er gebeurde als er 5V (met stroombegrenzing) op de voedingslijn gezet werd.

Resultaat: apparaat komt tot leven. Vanwege tijd en de kosten ervoor gekozen om geen onderdelen te bestellen, maar in plaats daarvan de 5V-voeding in zijn geheel te vervangen door een originele Apple-telefoonlader die nog op voorraad lag. De uitgang daarvan is gewoon aan te raken, dus ik ga ervan uit dat die redelijk netjes gescheiden is van het lichtnet.

Bert

Citaat van: hvm op 25 november, 2024, 19:52:19De uitgang daarvan is gewoon aan te raken, dus ik ga ervan uit dat die redelijk netjes gescheiden is van het lichtnet.

Is dat ook het geval als je de stekker omdraait? Want in de schakelende voedingen wordt daar nog al veel tegen gezondigd.

Dus ik zou er de multimeter eens op zetten tot zeker stelling.

Groetjes,

Bert