Krups EA81 gemalen koffie komt niet in afvalbak

Gestart door Piet, 21 november, 2024, 15:56:24

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Wie heeft dit meegemaakt:

Deze Krups EA81 was totaal vervuild. De uiteindelijke oorzaak was dat de gemalen koffie op de onderste zuiger bleef liggen en niet werd afgestreken.
Deze zuiger kwam dus kennelijk niet omhoog.
Het afstrijkmechanisme werkt wel. Als er geen koffie op de onderste zuiger ligt kan je één keer koffie zetten en daarna gaat het ledje van de afvalbak knipperen.
De microswitch voor het waarnemen van de afvalbak heb ik al vervangen maar dat hielp niet.
Met flink wat druk kan je de bovenste zuiger handmatig naar beneden drukken, dan komt de onderste zuiger wel omhoog.
Wie weet hoe dit mechanisme werkt en waarom die onderste zuiger niet omhoog komt?
Groet,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Bert

Piet heb je hier wat aan?

Foutanalyse en ondersteuning bij reparaties
De zetgroep is het hart van je Krups EA8105. Het zorgt ervoor dat er heet water door het koffiepoeder wordt geperst. Vervolgens loopt de afgewerkte koffie in de tuitschuif en van daaruit vers gezet, rechtstreeks in uw kopje.

Problemen met de zetgroep uiten zich meestal in het feit dat de volautomatische koffiemachine zwaar lopende en kreunende geluiden maakt. Een klapperend geluid op uw volautomatische koffiezetapparaat suggereert dat de aandrijving van het apparaat defect kan zijn.

Als er te veel water in de lekbak loopt, is een defecte afvoerklep meestal verantwoordelijk.
Tips voor inspectie en reparatie / vervanging van het reserveonderdeel brouwgroep en de aandrijving:

Wij raden u ten zeerste aan om de zetgroep regelmatig schoon te maken en in te vetten.
De afdichtingen van het apparaat moeten regelmatig worden vervangen omdat ze poreus worden en kunnen opzwellen.
Continu opnieuw smeren van de zuigerafdichtingen moet ook worden overwogen.

Dit verlengt de levensduur van de zetgroep enorm en voorkomt zo verdere problemen die kunnen optreden in verband met een defecte zetgroep.

Hoe u deze en andere reparatiewerkzaamheden voor Krups EA8105 volautomatische koffiemachines zelfstandig kunt uitvoeren, leest u met onze gedetailleerde reparatie- en service-instructies en ons helpforum.
https://komtra.de/forum/index.php/Board/48-Krups-%E2%80%A2-Reparatur-%E2%80%A2-Wartung-%E2%80%A2-Pflege/

en deze demontage:
Krups EA 8150 disassembly / teardown

Het invetten moet gebeuren met siliconenvet, wat ook wel onder de naam kranenvet in de bouwmarkt verkocht wordt, dat is voedselveilig.
Groetjes,

Bert

Piet

Dank Bert, is allemaal bekende kost. Het Youtube filmpje geeft wel mooi aan hoe je het apparaat de-monteert maar dat heb ik al een aantal keren gedaan. Ik heb ook een soortement service manual gevonden van een Krups maar die gaat ook meer over waar je op moet letten bij demontage en montage. Schoot ook niet op. Deze machine heeft nog twee micro switches waarvan ik ook nog niet exact van weet waar ze toe dienen. Maandag ga ik er één vervangen en kijken wat er gebeurt. De tweede, die in de buurt zit, is lastig te verwijderen. Het thermoblock moet dan verwijderd worden. Ergo, geheel slopen.
Kortom, een flinke puzzel met een nog onzekere uitkomst.

Bert

Een prettige wedstrijd Piet, ik ben helaas nog niet zo thuis in deze complexe apparaten.

Een jaar of wat geleden bracht een mevrouw een hele dure, van rond de 1500 euro, waarbij ik alleen vast kon stellen dat het maalwerk vast zat.

En een nieuw maalwerk voor haar gezocht.

Wist ik veel dat er ook wel eens steentjes tussen de bonen zitten.
Dat las ik later.

Ik heb haar het adres en partnummer gegeven en kon ze dat maalwerk voor 115 euro bestellen.
Ze liet de grote machine staan en is nooit meer terug geweest en de beheerder van het gebouw was het na 3 maanden zat en heeft hem bij het grof vuil gezet.
Groetjes,

Bert

Piet

Dit gevonden:
No raising of the ejection pin:
- excess clogging of grinds
in chamber
- escape of pin during rise of
ejector (recall torque exerted
by the spring)
- switch incorrectly clipped
- wires tensed
- no release of paddle-switch at
rest against metal plate �
place a washer th. 1mm +
internal Ǿ 5mm between switch
support screwing bush and
metal plate
- poor electrical connection
- actuation pin on paddle-switch
incomplete

Dit is een goede beschrijving van het probleem. Mogelijk toch een defecte micro switch.

Bert

Groetjes,

Bert

Piet

Citaat van: Bert op 22 november, 2024, 18:23:49Een prettige wedstrijd Piet, ik ben helaas nog niet zo thuis in deze complexe apparaten.

Een jaar of wat geleden bracht een mevrouw een hele dure, van rond de 1500 euro, waarbij ik alleen vast kon stellen dat het maalwerk vast zat.

En een nieuw maalwerk voor haar gezocht.

Wist ik veel dat er ook wel eens steentjes tussen de bonen zitten.
Dat las ik later.

Ik heb haar het adres en partnummer gegeven en kon ze dat maalwerk voor 115 euro bestellen.
Ze liet de grote machine staan en is nooit meer terug geweest en de beheerder van het gebouw was het na 3 maanden zat en heeft hem bij het grof vuil gezet.

En goed om te weten dat bijna alle maalwerken goed gedemonteerd kunnen worden.

Bert

Ja, maar toen was ik met mijn ervaring nog niet veel verder als de elektrische "pruttelpot"
Groetjes,

Bert

Henk 2 leerdam

Citaat van: Bert op 22 november, 2024, 18:23:49En een nieuw maalwerk voor haar gezocht.

Een goed gebruikt had ik nog voor je liggen.
Henk2

Bert

Groetjes,

Bert