Thermofuse vervangen / knijplasdoppen vervangen

Gestart door Henk 2 leerdam, 11 november, 2024, 16:43:16

Vorige topic - Volgende topic

Henk 2 leerdam

Thermofuse vervangen / knijplasdoppen vervangen
Solderen is geen optie.

Elektrische bijzetkacheltjes populairder dan ooit te voren door zonnepanelen en gasprijzen....
steeds vaker in repair café aangeboden.

Het is zinvol eerst de oorzaak op te sporen en te verhelpen.
Te denken valt aan:
- een verkleving van de regel thermostaat
- een defecte thermokoppel of NTC
- een ventilator motor die niet draait
- een geblokkeerde lucht passage (handdoek over radiator)
- een warmtewisselaar die vol stof zit

Omdat fabrikanten de thermofuses machinaal monteren met klembusjes die lijken op ongeisoleerde fast-on  steker bevestig aan hun kabel, en elektronica handel niet beter weet dan aluminium hulsjes bij hun thermofuses  aan te bieden, zocht ik naar een meer betrouwbare verbinding. Vaak glijdt immers de thermofuse uit de aluminium hulsjes.

In bijgaande pdf een foto reportage.

Naar behoefte kan  eventueele siliconenslangetje worden teruggeplaatst of krimpkous worden aangelegd mits bij het krimpen de warmteoverdracht naar de thermofuse wordt vermeden.

De ondertitel  koos ik niet alleen omdat solderen voor  thermofuses dodelijk is, maar soldeer altijd een harde grens heeft tussen de bewegelijke koper adertjes en het harde soldeer. Op plaatsen waar beweeglijkheid of trillingen voorkomen ligt het risico van breuk op de loer.
Voor het monteren van kroonsteentjes, stekkers, schakelaars en dergelijke gebruik ik steeds adereind hulsjes.

Vooral plaatsen waar weinig ruimte is, is de verleiding groot om tot solderen over te gaan.
Nergens voor nodig, met adereind hulsjes en krimpkous zijn prima verbindingen te maken in beperkte ruimte.
Deze oplossing gebruik ik ook waar de eenmalige knijp lasdoppen gedemonteerd moesten worden en geen nieuwe voorhanden zijn.

suc6
Henk2

Bert

Beste Henk,
Waarom geen butt-splices?

Die zijn er voor gemaakt en daar zijn de juiste krimpgereedschappen voor, en te koop voor een groot aantal AWG maten.

https://nl.farnell.com/c/connectors/crimp-terminals-solder-terminals-splices/butt-splices.

https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
Groetjes,

Bert

Henk 2 leerdam

Dag Bert,

Dank voor je bijdrage.

Mits met het juiste gereedschap aangebracht, dan valt de afschuif problematiek wel mee.

Je insteek "die zijn er voor gemaakt" wil ik betwisten.
Wat er wel voor gemaakt vind je hier:
https://smcontact.eu/splice-crimping-equipment/sm-crimp-v8/
Dat valt evenwel buiten budget van ons Repair Café.

Nadeel is dat die butt-splices al gauw 3 tot 4 keer zo lang zijn en daardoor alleen al niet kunnen worden ingebouwd.  Omdat de ruimte gewoon weg ontbreekt.
Bovendien treffen we die thermofuses vaak in siliconenslang aan en die past niet meer over eigen isolatie van de butt-splices.

Ongeïsoleerde adereind hulzen zijn er ook in tal van maten, echter met metrische indeling, net als hun aanbreng tang.
Dit kan mijns inziens geen overwegend bezwaar zijn.

Nogmaals hartelijk dank voor je bijdrage, die houdt ons scherp.
Henk2

Bert

Citaat van: Henk 2 leerdam op 12 november, 2024, 11:40:33Dag Bert,

Dank voor je bijdrage.

Mits met het juiste gereedschap aangebracht, dan valt de afschuif problematiek wel mee.

Nadeel is dat die butt-splices al gauw 3 tot 4 keer zo lang zijn en daardoor alleen al niet kunnen worden ingebouwd.  Omdat de ruimte gewoon weg ontbreekt.

Als de ruimte ontbreekt kun je altijd nog gebruik maken van de standaard faston stekkers waar je het kabelschoentje van afknipt, die vragen dan nauwelijks ruimte.
En zo'n machine is natuurlijk voor een Repaircafe geen optie, voor die paar keer dat je zo iets nodig hebt.
Groetjes,

Bert

hvm

Ik vind het vervormen van het pootje een mooie creatieve oplossing, Henk! Al zal ik waarschijnlijk eerder kiezen voor solderen hierbij.

Bert

Ik denk dat solderen geen optie is, omdat de temperatuur van de bout vaak veel hoger ligt, als de waarde waarbij de zekering zichzelf opblaast.
Groetjes,

Bert

hvm

Citaat van: Bert op 25 november, 2024, 17:09:48Ik denk dat solderen geen optie is, omdat de temperatuur van de bout vaak veel hoger ligt, als de waarde waarbij de zekering zichzelf opblaast.

Meestal zijn er lange pootjes en kan je met een tang het pootje vast en koel houden aan de kant van de zekering. Verder natuurlijk eens, zoals gewoonlijk: het is iets om rekening mee te houden.

Bert

Toen ik nog beroepsmatig met krimp verbindingen werkte, moesten wij aan vele eisen voldoen.

Ten eerste moesten onze krimptangen periodiek gekalibreerd worden op de juiste persing.

En adereindhulzen zijn mechanisch niet vergelijkbaar met de mechanische sterkte van de faston pluggen.

Dus lijkt het idee leuk, maar niet correct. En ja in de hobbysfeer wordt het gereedschap niet gekalibreerd, maar kun je op je klompen aanvoelen dat het niet vergelijkbaar is.
Groetjes,

Bert

Henk 2 leerdam

Citaat van: Bert op 26 november, 2024, 14:14:52En adereindhulzen zijn mechanisch niet vergelijkbaar met de mechanische sterkte van de faston pluggen.

Klopt helemaal.
Echter anders dan bij faston pluggen komt er bij het vervangen van Thermofuses en knijp lasdoppen totaal geen mechanische belasting aan de orde.
Dit is gewoon inhaerent aan de plaatsen waar thermofuses en knijp lasdoppen worden toegepast.
Een man met zoveel ervaring in de sector is dat vast niet ontgaan.

Bert

Citaat van: Henk 2 leerdam op 26 november, 2024, 16:53:39Een man met zoveel ervaring in de sector is dat vast niet ontgaan.

Ja juist Henk en ga het dus niet doen op die manier. Want ik heb duizenden kasten meegemaakt waar geen enkele belasting op kwam en toch wel eens slechte kontakten voorkwamen. Vaak door trillingen.
Groetjes,

Bert