Miele C3-motor: vervangende onderdelen gezocht

Gestart door hvm, 13 mei, 2024, 10:23:51

Vorige topic - Volgende topic

Bert

Citaat van: Henk 2 leerdam op 25 november, 2024, 13:53:08Op de stort vind je dan allicht nog een exemplaar waar nog een bruikbare Klixon in zit.

Dat is dan wel degelijk afhankelijk van hoe de wetgeving in de gemeente is.

Mijn gemeente heeft in zijn afvalstoffen verordening nog steeds staan dat, zodra je jouw afval op de stoep zit of in het afvalstoffen depot brengt, de gemeente eigenaar is en als je deze zaken meeneemt er sprake is van diefstal.
Ook de goederen die in de E-waste container geplaatst zijn, daarvan is E-waste eigenaar.
Ik heb contact gehad met de manager van E-waste en die verzon een tussen oplossing: Een tussen station t.b.v. het Repaircafe, maar we kregen geen toestemming om spullen uit de container te halen.
De wethouder had er geen zin in en zijn we weer terug bij af.
Terwijl het een gemeente verder geen enkel probleem geeft, omdat ze deze regels gewoon uit de verordening geschrapt hebben en kun je als Repaircafe gewoon gaan "Shoppen"
Groetjes,

Bert

Henk 2 leerdam

Citaat van: Bert op 28 november, 2024, 11:02:42
Citaat van: Henk 2 leerdam op 25 november, 2024, 13:53:08Op de stort vind je dan allicht nog een exemplaar waar nog een bruikbare Klixon in zit.

Ik heb contact gehad met de manager van E-waste en die verzon een tussen oplossing: Een tussen station t.b.v. het Repaircafe

Goed bezig Bert.
Die manager e-waste moet ik hier ook maar eens opzoeken.

Citaat van: Bert op 28 november, 2024, 11:02:42

Terwijl het een gemeente verder geen enkel probleem geeft, omdat ze deze regels gewoon uit de verordening geschrapt hebben en kun je als Repaircafe gewoon gaan "Shoppen"

"Shoppen" bij die "gemeente verder" heeft echter mijn voorkeur.
Kunnen we eens inventariseren welke gemeenten dat zijn, en die een oorkonde verschaffen voor goed milieu bewust gedrag ?

Bert

Groetjes,

Bert

Rutten Djino

Hallo ik heb een Miele C3 stofzuiger waarvan de kabel Haspel van stuk is nu was mijn vraag of er hier iemand is die nog een goed werkende Haspel heeft de rest werkt nog heel goed van mijn stofzuiger

Bert

Groetjes,

Bert

Rutten Djino

Citaat van: Bert op 29 november, 2024, 09:36:28Wat is er aan de haspel stuk?
er zijn verschillende dingen aan de kabel zit ergens een kortsluiting in want hij ging soms aan en dan niet meer en nu op het laatst ging hij helemaal niet meer aan en met de Haspel te willen na kijken is heel de veer band er ook uit gekomen . Hij ligt nog helemaal uit elkaar en als ik zo een andere Haspel had zou ik die er in kunnen steken en hem helemaal terug in elkaar steken

ddenhamer

Dag Djino,

Ik ken twee veelvoorkomende oorzaken voor deze storing:
1 er zit een breuk in de kabel vlak bij de stekker, vast te stellen door het snoer tov de stekker alle kanten (naar boven, onder, links en rechts) op te draaien. Als hij in een van de standen wel reageert, zit de breuk daar. Oplossing: afknippen voorbij de breuk en een nieuwe stekker plaatsen.
2 Een (zichtbare) onderbreking tussen de aansluiting aan het andere eind van de kabel en de haspel (oorzaak: te hard getrokken bij het afrollen). Oplossing: her-bevestigen.

Ik neem aan je hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk

Rutten Djino

Ja alvast bedankt maar ik weet niet of ik de veer er helemaal terug op krijg en de laatste keer toen ik hem helemaal uit elkaar had liggen wou hij ook niet meer terug op rollen en was het ijzeren plaatje aan het begin van de veer ook los gekomen in de Haspel zelf er was echt veel mis aan de Haspel zel

Bert

Groetjes,

Bert

Bert

Onderbrekingen zitten meestal aan de einden dat is waar, maar ze komen ook in het midden of elders.

Dan kun je aan de kant van de stekker de beide aansluitingen meten, hoeveel capaciteit in picoFarad ze hebben. En dat meet je ook vanaf de trommel.

Dan kun je de waardes van de lengte naar verhouding uitrekenen. Het snoer moet niet aangesloten zitten. En dan heb je een vrij nauwkeurige bepaling van de breuk te pakken het scheelt geen 5 cm.
Later heb ik zo'n contactloze spanningszoeker gekocht, dat werkt ook perfect. Maar je moet wel meten met beide standen van de stekker, want de nul signaleert dus niet.

Soms lijkt het dat je het contact verliest, maar dat is als gevolg van het feit, dat de aders wat getordeerd in de kabel liggen.
Groetjes,

Bert

Bert

Citaat van: Rutten Djino op 29 november, 2024, 11:42:20er zijn verschillende dingen aan de kabel zit ergens een kortsluiting in want hij ging soms aan en dan niet meer en nu op het laatst ging hij helemaal niet meer aan

Djino

Ik ga er toch weer even voor zitten, want er worden hier weer woorden gebruikt, waar geschoolde technici heel wat anders onder verstaan.
En omdat leken en technici op dit forum samen proberen tot een resultaat te komen, moeten we wel allemaal dezelfde taal spreken.

Dus wil ik een paar belangrijke woorden even op een rijtje zetten:

1. Fase
2. Nul
3. Sluiting
4. Kortsluiting
5. Aardsluiting
6. Maximaal beveiliging
7. Aardlekschakelaar
8. Aardlekautomaat
9. Breuk

1. Fase = Dit is de spanning voerende geleider die in de huisinstallatie een bruine kleur heeft en vaak op de kenmerken P of L aangesloten moeten worden.

2. Nul = de theoretische spanningsloze draad die de keten sluit, samen met bijv. de fase, een schakelaar, een lamp en dan via de nul. De nul ligt in de wijkaansluiting wel aan aarde, maar kan door het oppakken van storingen wel een verschilspanning met de aarde hebben. En heeft een blauwe kleur.

3. Sluiting = stroomvoerende verbinding met lage weerstand.

4. Kortsluiting = Verbinding tussen de fase en de nul.

5. Aardsluiting = Verbinding tussen de fase en de aarde, of tussen de nul en aarde en alle tussenstappen tussen fase en nul. Zoals bijv. bij een lek verwarmingselement van een wasmachine. Zie foto. En waar het draaien van de stekker het verschil kan maken tussen het wel of niet uitschakelen van de aardlekschakelaar.

6. Maximaal automaat = Beveiligt de keten tegen kortsluiting en grote aardsluiting van geaarde apparatuur zoals wasmachines. En heeft als doel om brand te voorkomen.

7. Aardlekschakelaar = Een aardlekschakelaar vergelijkt de stroom in de fase met de stroom in de nul en als deze meer als 30 mA afwijkt, omdat iemand onder stroom komt te staan, dan tript de aardlekschakelaar.
En heeft als doel de aanraking door de mens te beveiligen.
En heeft geen aarde nodig om te werken.

8. Aardlekautomaat = is een combinatie van maximaalbeveiliging en aardlekbeveiliging.

9. Breuk = Snoeren hebben koperdraad en koperdraad heeft de eigenschap dat als het beweegt, dan wordt het hard. Daarom gaan de snoeren dan ook stuk op de plaatsen waar de bewegingen het meest heftig zijn.
Dat is bij de tule van de stekker en bij de trekontlasting in de trommel van een stof zuiger. Dit heet een breuk waardoor de kring onderbroken wordt in de fase of in de nul en heeft niets te maken met kortsluiting.
Wat er wel gebeurt is, dat er momenten zijn dat er wel contact is en dan weer niet en dit verbreken van de kring gaat vaak gepaard met een vonk of lasboog, die kan resulteren in een brand, wat we vaak zien bij wasdrogers als een relais een slecht contact heeft, zich zelf los soldeert en de aanwezige stofophopingen doet ontploffen. Men noemt dit vaak als gevolg van kortsluiting, dat is echter pertinent onjuist, het gevolg is een breuk of slecht contact, want bij een kortsluiting gaat de maximaal automaat er uit en dit blijft verder branden en knetteren.
Groetjes,

Bert

Rutten Djino

Ok mercikes Bert voor gedetailleerde uitleg alvast

Rutten Djino

Zou de Haspel van een C1 ook passen voor een C3

Bert

Daar kun je pas antwoord op krijgen als we de gegevens van beide machines hebben.(typeplaatjes)

Ik heb verder gespeurd, maar dat zijn volkomen andere constructies.
Dus bel het servicecenter van Miele maar eens, die kunnen je vast verder  helpen.
https://www.miele.nl/m/contact-1149.htm
Groetjes,

Bert

Tinus

Mbt de motorprotector heeft mijn geduld uitbetaald. Vanochtend kreeg ik een email van Sensata.

Ze sturen me kosteloos een sample op zodat de stofzuiger gerepareerd kan worden.

Ik stuurde daarna een bedank mail met ook de volgende vraag terug:
CiteerZijn deze onderdelen ook ergens te koop? Wellicht in een webshop? Tijdens mijn zoektocht kwam ik het nergens tegen, maar heb wel begrepen dat veel mensen van oa repair cafe's ook op zoek zijn naar dit onderdeel. Allemaal voor Miele stofzuigers.

Helaas luidde het antwoord:
CiteerHelaas zijn deze onderdelen niet los te koop.

Wij zijn de fabrikant van dit onderdeel en vaak door bouwstof valt de motor protector uit.

Hij doet zijn werk dus goed, beschermt de motor tegen oververhitting alleen als die uitvalt doet de stofzuiger het ook niet meer.

Ik heb deze producten hier op voorraad liggen.

Ik stuur deze kostenloze sample vandaag naar je op.

Bert

Misschien dat het zinvol om contact op te nemen met Beekman in Apeldoorn, dat is een hele grote jongen op onderdelengebied

https://www.beekman.nl/winkels
Groetjes,

Bert

hvm

Een andere belangrijke reden van uitval is afgebroken pootjes. Maar goed, die discussie hoort bij Miele thuis, niet bij Sensata/Klixon.

De beste kans van slagen zie ik bij een andere motorprotector met vergelijkbare specificaties. Bij Beekman zie ik een flink aanbod aan Klixons, maar zie ze nog niet met deze maat/behuizing. Misschien hebben jullie meer succes.

Groet,
Hans

Bert

Citaat van: hvm op 02 december, 2024, 13:27:32Maar goed, die discussie hoort bij Miele thuis, niet bij Sensata/Klixon.

Nou je zou ook aan Sensata kunnen vragen of zij belemmeringen hebben.
Van Miele kun je niets verwachten zij beschermen hun eigen markt.

Groetjes,

Bert

hvm

Citaat van: Bert op 02 december, 2024, 18:43:49
Citaat van: hvm op 02 december, 2024, 13:27:32Maar goed, die discussie hoort bij Miele thuis, niet bij Sensata/Klixon.

Nou je zou ook aan Sensata kunnen vragen of zij belemmeringen hebben.
Van Miele kun je niets verwachten zij beschermen hun eigen markt.

De redenen dat de beveiliging zo vaak stukgaat, bedoelde ik. Dat zijn implementatiekeuzes waar Sensata niet zoveel invloed op heeft.

De keuze om wel/niet onderdelen te verkopen via de onderdelenhandel is inderdaad niet (alleen) aan Miele al vermoed ik dat Partsnl, fixpart e.a. niet bij fabrikanten kopen maar bij een tussenpartij die voor retailverpakkingen zorgt die zo het pakhuis in kunnen.

Tinus

Zou het afbreken van pootjes van zowel de triac als de klixon niet komen door trillingen, veroorzaakt door onbalans vd motor, veroorzaakt door vastzittend vuil in het turbinewiel vd stofzuiger?

In mijn geval zat daar eea in vast door een beschadiging vh filter dat voor de motor zit.

Ik denk niet dat dat aan de fabrikant vd elektrische componenten te wijten is, maar eerder aan de manier waarop Miele het in heeft gebouwd en de stofzuiger heeft ontworpen.