Hoofdmenu

Recente berichten

#1
Reparatiehandleidingen / Re: Valkuilen voor Repair Café...
Laatste bericht door Bert - 05 december, 2024, 14:03:28
Ja, en dat als gevolg van het beleid van onze regering. Ze maken wel wetten maar laten het voor de normen graag aan de industrie en markt over.

En dan weet je het, de dikke nekken worden nog dikker.
#2
Reparatiehandleidingen / Re: Valkuilen voor Repair Café...
Laatste bericht door hvm - 05 december, 2024, 00:00:41
Drie jaar voor een dure stofzuiger, of een dure televisie. Ze durven wel...
#3
Reparatiehandleidingen / Re: Valkuilen voor Repair Café...
Laatste bericht door Bert - 04 december, 2024, 19:06:55
Over de leeftijd waar nog de garantie geldt, heeft de branche organisatie zelf een lijst van de te verwachten leeftijd opgesteld.

Levensduur verwachting witgoed Leeftijd UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen

Wettelijke garantie Burgerlijk wetboek boek 7

#4
Reparatiehandleidingen / Valkuilen voor Repair Café's /...
Laatste bericht door Henk 2 leerdam - 04 december, 2024, 19:01:24

De consument heeft nu ook na de wettelijke periode van 2 jaar nog heel wat van het actuele consumenten recht te verwachten.
In de Consumentengids van november 2024 staat op pagina 29 e.v., een boeiend artikel daarover.
Op de leestafel van ons Repair Cafe ligt sinds kort een A4'tje met een samenvatting daarover.
Helaas bewijst een rondgang langs de verschillende grote leveranciers dat veel personeel nog niet goed is geïnformeerd, of het niet laat merken dat ze beter weten.
Dan wordt wel een beroep gedaan op de assertiviteit van de consument.

Dat gelezen hebbende sta je versteld over wat je rechten nog zijn na de periode van 2 jaar
Mijn Gazelle dealer had een paar jaar geleden al netjes gereageerd toen de 3 jaar oude accu van de eBike het begaf. Hij stelde dat die zes jaar hoorde mee te gaan en bood voor half geld de nieuwe. Ik vond dat met de kennis van toen zeer correct en ging er mee akkoord. Intussen weten we wel beter. De accu's behoren 10 jaar mee gaan.
En als consument hoef je helemaal niets te betalen. Je hebt recht op kosteloze reparatie of vervanging. Met je betaling had je namelijk recht op een deugdelijk product. 7/10 van de nieuwprijs terugbetalen is nu een betere overeenkomst.

De consumentenbond gebruikt het voorbeeld van een wasmachine. Daarvan wordt het probleemloze levensduur op 11,5 jaar gesteld.

Laatst werd bij ons RC een radio aangeboden. Het bleek één van de twee Bluetooth versterkers te zijn. Een paar jaar gebruikt en nu al kapot.
Ging tot voor kort een radio probleemloos meer dan 20 jaar mee....

Schadeverzekeraars hanteren een afschrijvings periode voor verschillende inboedel stukken. Zo kunnen zij zich bij een woning brand onttrekken aan de vergoeding van het deel van de inboedel die zij te oud vinden om nog wat voor te geven. Je koelkast van drie jaar en je wasmachine van vijf wordt dan een afschrijvings fixie op losgelaten.
Voor een radio van 50 jaar krijg je echt niks terug als je die niet voor antiek of retro hebt bijverzekerd.

,,Doe mensen", zoals de meeste van onze reparateurs zijn, doen er goed aan wat terughoudend te reageren, ook als de garantieperiode al lang achter de rug is.
Hoe lang dat hangt af van bij bijvoorbeeld die lijst die de verzekeraars hanteren. Daar had ik graag de actuele opgave over.
Of moeten we zelf een lijst maken?
En dan nog zullen we het gesprek met de klant erover aan moeten gaan.
Immers in geval van aanspraken van de consument heeft de leverancier het recht om een onderzoek in te stellen of het defect is toe te schrijven aan een bij aankoop aanwezig gebrek. Verkeerd gebruikt door de consument zou een verweer op kunnen leveren.
Dit is op voorhand geen reden om de consument te dreigen voorrijkosten en of onderzoekskosten in rekening te brengen.

In het recente verleden heb ik gelukkig al veel mensen beter geholpen door ze op hun rechten te wijzen in plaats van hun toestel open te schroeven, of erger open te breken. Tegenwerpingen als ,,aankoop via internet bij onbekende verkoper" blijken zelfs in het voordeel uit te pakken. Immers die zijn betaald bank of creditcard maar altijd bewijsbaar. Vage verkopers op platforms van Bol of Amazon zijn beducht van het platform af gegooid te worden als regelmatig slecht gedrag door consumenten wordt gerapporteerd.

Kortom ons werk lijkt belangrijke veranderingen te ondergaan, of althans graag wil ik discussie er over op gang helpen.

Henk
#5
Ach, die medewerker wil helpen en heeft de optie om iemand een gratis sample te sturen. Hoeft niet meer achter te zitten, misschien.
#6
Citaat van: Tinus op 02 december, 2024, 10:25:27Ze sturen me kosteloos een sample op zodat de stofzuiger gerepareerd kan worden.

Dat is natuurlijk wel merkwaardig dat ze die onderdelen gratis leveren en zou natuurlijk best kunnen dat Miele daarmee een vinger in de pap heeft.
#7
Citaat van: hvm op 02 december, 2024, 22:30:59De keuze om wel/niet onderdelen te verkopen via de onderdelenhandel is inderdaad niet (alleen) aan Miele al vermoed ik dat Partsnl, fixpart e.a. niet bij fabrikanten kopen maar bij een tussenpartij die voor retailverpakkingen zorgt die zo het pakhuis in kunnen.

Parts.nl zit niet alleen in NL maar ook elders en is een onderdeel van Beekman dat een hele grote speler is en alle merken bedient.

https://www.beekman.nl/formules-merken


https://www.beekman.nl/winkels

#8
Ja, daarom wees ik naar Miele. Pootjes breken ook af in brandschone stofzuigers, dus wat mij betreft ontwerpfoutje.
#9
Zou het afbreken van pootjes van zowel de triac als de klixon niet komen door trillingen, veroorzaakt door onbalans vd motor, veroorzaakt door vastzittend vuil in het turbinewiel vd stofzuiger?

In mijn geval zat daar eea in vast door een beschadiging vh filter dat voor de motor zit.

Ik denk niet dat dat aan de fabrikant vd elektrische componenten te wijten is, maar eerder aan de manier waarop Miele het in heeft gebouwd en de stofzuiger heeft ontworpen.
#10
Citaat van: Bert op 02 december, 2024, 18:43:49
Citaat van: hvm op 02 december, 2024, 13:27:32Maar goed, die discussie hoort bij Miele thuis, niet bij Sensata/Klixon.

Nou je zou ook aan Sensata kunnen vragen of zij belemmeringen hebben.
Van Miele kun je niets verwachten zij beschermen hun eigen markt.

De redenen dat de beveiliging zo vaak stukgaat, bedoelde ik. Dat zijn implementatiekeuzes waar Sensata niet zoveel invloed op heeft.

De keuze om wel/niet onderdelen te verkopen via de onderdelenhandel is inderdaad niet (alleen) aan Miele al vermoed ik dat Partsnl, fixpart e.a. niet bij fabrikanten kopen maar bij een tussenpartij die voor retailverpakkingen zorgt die zo het pakhuis in kunnen.