vergoedingen vrijwilligers

Gestart door ddenhamer, 18 februari, 2023, 18:12:01

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Beste collega's,

Sommige vrijwilligers maken 'woon-werk'- en/of parkeer-kosten voor hun werk bij ons RepairCafe.
Ik vind dat ze niet (per se) hoeven toeleggen op hun werk voor ons.

Ik heb daarvoor na digitale raadpleging van de belastingdienst een concept-regeling opgesteld; die er zo uitziet:

[ik citeer]
2023 februari 18
Concept-vergoedingsregeling vrijwilligers RepairCafe xxx

Vrijwilligers van het RepairCafe xxx kunnen op verzoek een vergoeding krijgen voor de volgende kosten:

* Reiskosten "woon-werk"
- bij gebruik van het openbaar vervoer: belastingvrij op voorwaarde van overhandiging van een bewijs van de werkelijk gemaakte kosten.
- bij gebruik van andere wijzen van vervoer: Eu 0,21 belastingvrij per kilometer op basis van de meting van www.anwb.nl/verkeer/routeplanner.
* Parkeerkosten: op voorwaarde van overhandiging van het betaalbewijs. Deze vergoeding is maximaal Eu 10,00 per dag.
[einde citaat]

Hoe gaan jullie hiermee om?
Eventuele vragen, opmerkingen en/of suggesties verneem ik graag!

Dirk

Lex

Ik heb hiervoor een stukje opgenomen in ons handboek. Ik heb dit hoofdstukje geleend uit een regelement dat een commerciele werkgever heeft opgesteld voor zijn personeel.
Standaard woon-werk verkeer, binnen de gemeente komt niet voor vergoeding in aanmerking. Elke ander verplaatsing, in opdracht van het bestuur komt wel voor vergoeding in aanmerking. En dit komt sterk overeen met jou voorstel.
Nu zitten wij in een relatief kleine gemeente. Ik kan me voorstellen dat als de gemeente een stuk groter is dat je er anders over gaat denken.

Succes,

Lex
Repair Cafe Bergen op Zoom.

Bert

Ik vraag me eerlijk af, waarom we met onze hobby moeten kijken naar de commerciële wereld?

Wij hebben een hobby, waar we blij van worden en hobby's kosten meestal geld.

Voordat je het weet, is de helft van de vrijwilligers weer bezig met de administratie.

Zoals ik dat al eerder las, inschrijvingsformulieren, en het tekenen van de voorwaarden, dan schiet je toch helemaal je doel voorbij?

Moet er dan ook betaald voor het gereedschap wat men meebrengt?

De welzijnsorganisatie waar wij gefaciliteerd worden, wilde ook elke keer dat we administratie gingen houden van de aantallen, de aantallen geslaagde operaties en de omschrijving van de defecten.

Dat wilden ze doordrukken. We hebben ze dat bij de 2e poging heel erg duidelijk gemaakt, dat wij dit voor ons plezier deden en voor de sociale contacten.
En als ze daar niet mee stopten, wij er met zijn allen mee zouden stoppen.

En ja wij hebben een "fooienpot", daar betalen we kleine materialen zoals contactspray, WD 40, siliconenspray, krimpkous e.d. mee. Wat over blijft wordt gewoon verdeeld onder de vrijwilligers.

Als ik de zin in bovenstaand bericht lees:  Elke ander verplaatsing, in opdracht van het bestuur komt wel voor vergoeding in aanmerking.

Dan lopen de rillingen over mijn lijf. Want zo gauw als er bestuursleden komen, ontstaan er machtsstrijden in de amateurs wereld. En vaak zijn het juist de figuren, die deze macht ambiëren, die thuis geen flikker in te brengen hebben.

Dus wij houden het simpel en houden ons alleen bezig met het plezier van repareren en de sociale contacten en niet te vergeten, de blije gezichten, als de reparatie geslaagd is.
Groetjes,


Bert

Paul Joosten

Gevoelsmatig ben ik het met je eens Bert maar ik kan me voorstellen dat er vrijwilligers zijn met een smalle beurs voor wie een reiskostenvergoeding net het verschil zou kunnen maken. Voor hen is de voorgestelde mogelijkheid een prima oplossing.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam