voorkOmen elektrische schok

Gestart door ddenhamer, 12 september, 2020, 17:35:48

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Beste collega's,

Ik kan mij van de veiligheidsinstructie aan RC'ers (enige tijd geleden op de landelijke bijeenkomst in Gorinchem) herinneren dat sommige apparaten, waaronder magnetrons 'no go' zijn, omdat -ook als de stekker niet in het stopcontact zit- ze nog steeds een flinke elektrische schok kunnen geven. Dat lijkt mij een kwestie van een flinke condensator of een 'geschakelde voeding'. Dat laatste heb ik van een collega begrepen; ik weet niet precies hoe dAt zit.

Nu vroeg ik mij af of -en zo ja hoe- een dergelijk apparaat veilig te ontladen ('bleeden'?) is, zodat na dat ontladen alsnog zonder gevaar aan het apparaat kan worden gewerkt.

Ik verneem graag jullie reacties!

Dirk

Bert

Het is niet alleen de lading die op een condensator zou kunnen staan, maar ook de zeer hoge spanning die door de transformator wordt opgewekt en dan ook nog met een hoog vermogen.

Dus gewoon vingers weg van deze apparaten, zeker als je niet de uitrusting, veiligheidsmiddelen en kennis hebt die een hoogspanningsmonteur wel heeft.

Het is geen sterkstroomapparaat zoals alle huishoudelijke apparatuur, het is HOOGSPANNING!!!!!!!!
Groetjes,


Bert

ddenhamer

Dankjewel voor je reactie Bert,

Zijn er nog andere apparaten die een vergelijkbare situatie kennen, voorzover je weet?

Dirk

Bert

Ja Dirk,
die ken ik wel, dat waren de kleuren TV's daar stond ook zo'n 5000 Volt op de beeldbuis.
Zo had ik ook een collega radiomonteur die mijn TV wel zou repareren met de naaimachine schroevendraaier (houten heft) en een enorme klap kreeg en een aantal seconden versuft in de hoek bleef liggen. Gelukkig was hij niet dood. Maar de schrik zat er aardig in.

Gelukkig zijn die buizenbakken al aardig uitgestorven.

Maar ook 230 volt kan gewoon dodelijk zijn.
Want er zijn nog huizen genoeg waar geen aardlekschakelaars aanwezig zijn omdat dit pas verplicht werd in de huizen die na 1974 gebouwd zijn.
Maar daar nooit een verplichte inhaalslag voor gemaakt is.
Officieel moet dit pas als er grote veranderingen aan een installatie gebeuren.

Maar wie controleert dit nu alles gebeunhaasd kan worden?

Ik doe ook veel met de reparatie van witgoed.
De printkaarten zijn ook zulke sluipmoordenaars.
Het is dan z.g. maar laagspanning maar niet galvanisch gescheiden van het net.
Dat houdt in dat afhankelijk van de positie van de stekker in het wandcontact er op de printkaart zijkant waar de gemeenschappelijke sporen lopen, de z.g. nullijn er wel een spanning van 230 volt t.o.v. aarde staat en gezekerd is met 16 ampere.
Dat realiseert zich niemand, want het lijkt zo onschuldig.

Wat ook vaak voorkomt is dat startcondensatoren van koelkasten, vrieskasten en wasdrogers slechter worden en bij de wasdrogers bijv., dat het wasgoed niet meer, of slecht rond wil draaien.
Dat is goed meetbaar met een wat betere multimeter. Maar deze condensatoren slaan de energie op en dat gaat tot de top van de wisselstroom en dat ligt bij een spanning van 230 volt in de buurt van de 400 volt.
Hierbij moet je, zodra je hieraan sleutelt, de condensatoren kortsluiten met geisoleerd gereedschap en dan pas vervangen.
Want de piekspanningen van een condensator zijn vaak veel hoger als bedrijfsspanning.

En ook in de witgoed printen zitten in het voedingsdeel elco's die deze hoge spanning houden. Kijk maar naar de waarde die op deze elco's staan, dat is meestal 450 volt.

Groetjes,


Bert

Hennie Boomkamp

Ik ben een technicus middenspanning installaties, ik zeg altijd tegen volontairs / stagelopers enz als we in een transformator station zijn, handen in de zakken en alleen op een afstand toekijken.
Er kan alleen in een transformator station gewerkt worden als bepaalde protocollen door lopen zijn.
Zelfs een monteur mag niet schakelen dat doet hij altijd samen een Verantwoordelijk Deskundige.