Delonghi magnifica

Gestart door Vynckeels, 19 januari, 2024, 19:27:39

Vorige topic - Volgende topic

Vynckeels

Koffie maalt. Stamper ok en dan gaat koffie in afvalbakje.
Nieuw pompje geplaatst.
Water komt uit uitloop bij opstart zoals het hoort.
Steamer of waterafgifte gaat.
Na koffiezetten knippert lekbak en driehoek.
Wanneer ik druk op warmwater áfgifte dan draait hij precies rondjes. In een lus. Maar geen water
Help enig idee
Els

Piet van Dorssen

Komt het water bij het koffiezetten in de lekbak?
Is de gemalen koffie droog of nat?

Wat bedoel je met: "Steamer of waterafgifte gaat" en "bij warmwaterafgifte geen water"? Dat lijkt tegenstrijdig.
Piet

Vynckeels

Geen water in de lekbak.
De gemalen koffie komt droog eruit.

Je hebt een knopje om een beetje warm water in je kop te laten stromen waar de koffie normaal uitloopt. Als ik dat knopje druk dan zit de machine precies in een lus. Veel gebrom maar geen water.
Maar start je de machine op dan komt daar wel normaal een beetje water uit.

De steamer of waar je water neemt om thee mee te zetten werkt perfect.

Lijkt allemaal tegenstrijdig. Maar we vinden het niet. En 170 euro neertellen om te repareren vond ik veel geld.

Piet van Dorssen

Wat is precies het type van de Magnifica? ECAM/ESAM en een nummer

Vynckeels


Piet van Dorssen

Een magneetventiel kan de boosdoener zijn, dat zorgt ervoor dat er of koffie of heet water komt.
Zien de 2 O-ringen er nog goed uit in de zetgroep?

Vynckeels

Jawel die zien er nog goed uit. Alles is gereinigd en nagekeken van de zetgroep. Er is trouwens een nieuw pompje geplaatst

Vynckeels

Machine is net geen drie jaar. Heeft wel 10 000 kopjes koffie erdoor gejaagd...

Drambuie

In de vaste unit waartegen de zetgroep omhoog gedrukt wordt zit een schakelaar die aangeeft dat de stamper ervan voldoende ingedrukt is om het zetproces te beginnen. Als deze schakelaar stuk is of niet geactiveerd wordt door te weinig of te fijn gemalen koffie, dan wordt het zetproces afgebroken en gaat de zetgroep terug waarbij de nog droge koffie uitgeworpen wordt. Naar mijn herinnering krijg je dan ook de melding "bonen op".
Het indrukken van deze 'vaste' unit stamper bepaalt ook met een ventiel waar het water heen gaat: zetgroep (mits ingedrukt) of stoom/waterpijp.

Zet de hoeveelheid te malen koffie eens op maximaal.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Vynckeels

Koffie maximaal en hetzelfde bonen op en knipperde driehoek.
Waar kan ik die schakelaar vinden?

Vynckeels

Hoe voeg ik hier een foto bij?

Vynckeels

De schakelaar werkt bij het aanzetten. Zo ver zit ik. Maar bij koffie malen of gemalen koffie toevoegen gaat de zetgroep omhoog. Knopje wordt even ingedrukt en hij gaat dus in alarm.

Vynckeels

Zetgroep blijft dus niet drukken op het knopje van de schakelaar. Alles goed gereinigd ondertussen.

Piet van Dorssen

Citaat van: Vynckeels op 27 januari, 2024, 14:10:33Jawel die zien er nog goed uit. Alles is gereinigd en nagekeken van de zetgroep. Er is trouwens een nieuw pompje geplaatst

De vraag was of ze nog werken. Doormeten en eventueel externe spanning er op zetten om te horen dat ze klikken.

Piet van Dorssen

Ik bedoel dus de magneetventielen of solenoids.

Vynckeels

Dat wordt even zoeken waar deze zich bevinden. Maar ik leer bij 😀

Henk 2 leerdam

Beste Els,

Klepje al gereinigd?
https://www.kaffee-welt.net/index.php/Thread/14687-Esam-5500-macht-keinen-Kaffee-mehr/
Lees in elk geval laatste 2 meldingen van 27 mei 2016.
Zie voor een afbeelding de link van Stefan  op 28 juni 2016

suc6
Henk2 Leerdam

Drambuie

Hier zit de schakelaar.
Je moet hem wel van de bovenkant benaderen, als de 'Bruhzylinder' ver genoeg wordt ingedrukt wordt hij geactiveerd.

Plaatje met dank aan Komtra.deesam 4000 b.jpg
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Vynckeels

Operatie koekoek 😀
Of ze ooit nog gaat werken... 🤷🤦

Vynckeels

Magneetventiel werkt
Toestel terug ineen.
Morgen nieuwe poging
Mijn man gaat nog eens alle stappen overlopen.
Knop magneetventiel klikt. Bij het opstarten blijft de zetgroep boven staan zodat de knop lang genoeg ingedrukt wordt. Bij koffie zetten blijft de zetgroep maar even staan en korte klik op knop en geen koffie.