Broodbakmachiene Inventum BM 125/01

Gestart door C v Bemmel, 01 september, 2023, 21:48:22

Vorige topic - Volgende topic

C v Bemmel

Ik ben zelf werkzaam bij het repair cafe in Putten.
Toen mijn, na een paar keer gebruikte broodbakmachine Inventum BM 125/01 vastliep.
Het bleek dat de kortste getande riem (er zitten 2 mengers in) aan gort was gedraaid.
Bij Inventum, Arnhem navraag gedaan, maar die zeggen niet te repareren en ze leveren geen onderdelen.
Op internet zijn vele getande riemen te vinden maar geen enkele voor de BM 125/01.
Hoe kom ik nu aan de juiste riem want ik heb geen gegevens omdat de riem aan gort is.
Heeft iemand toevallig nog zo'n riem ergens liggen?

getande riem 1.JPG

ddenhamer

Beste meneer Van Bemmel,

Ik heb ervaring opgedaan met tandriemen (zo heet het in het jargon, in het Engels 'timing belts') van vergelijkbare machines.
Als u de oude riem nog hebt, kunt u de lengte opmeten en het aantal tanden daarvan afleiden. Let ook op de vorm van de tanden, die bestaat ook in verschillende vormen: trapezoidal, curvilinear of modified curvilinear.
In het beste geval staat op de buitenzijde van de oude riem een typeaanduiding zoals bijvoorbeeld "STB [materiaal] 60 [nominale breedte] S3M [tandafstand] 144 [aantal tanden]".

In mijn geval van een AFK BM2 bakmachine zochten vond ik een 8-3M-540 (dus 540 mm lang (=180 tanden) en) 8 mm breed, 3M is de hth-tandafstand. De originele snaar 537 mm met (dus) 179 tanden stond te strak en is daardoor kapot gegaan; het is mogelijk dat bij de uwe hetzelfde euvel zich heeft voorgedaan.

Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben ingelicht. Als u wilt, heb ik aanvullende info op PDF, die ik kan sturen als u mij een persoonlijk bericht stuurt.

Dirk

Bert

Groetjes,


Bert