-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Paul Joosten

#41
Mijn al wat oudere hogedrukreiniger hield er halverwege het schoonspuiten van mijn oprit ineens mee op. Ook wanneer ik niet spuit blijft de motor loeien. Zet ik die uit en ga ik spuiten zie ik een kleine waterstraal (van de normale leidingdruk) en die straal verandert niet wanneer ik de motor weer aanzet. Ik denk dus dat er in het hogedrukdeel iets stuk is gegaan. Ik heb het apparaat wel opengemaakt en het drukdeel losgenomen van de pompmotor. Geen bijzonderheden waargenomen, weer in elkaar gezet maar resultaat is niet verbeterd. Helaas vergeten foto's te maken toen ik hem open had liggen.

Het hogedrukdeel ziet er goedkoop uit, allemaal kunststof zonder duidelijke manier om het verder te openen. Een nieuw onderdeel is waarschijnlijk duurder dan de restwaarde van het apparaat. Of heeft iemand nog een gouden tip?

2022-06-17 16.33.40.jpg
#42
Mochten jullie toevallig in de buurt zijn: iedereen is van harte welkom op de heropening a.s. dinsdag:
#43
Gereedschap / Re: Pro Tech Toolkit IFIXIT
30 mei, 2022, 14:46:16
Tnx Bert, heb de actie inmiddels doorgezet aan onze organisator.
#44
Gereedschap / Re: Pro Tech Toolkit IFIXIT
30 mei, 2022, 14:14:49
Citaat van: Bert op 30 mei, 2022, 13:33:57
Dit is het antwoord wat ik van Martine kreeg, helaas geeft dit niet de duidelijkheid wat er met het door jou genoemde artikel bedoeld wordt.

Alle nieuwe Repair Cafés die op de kaart komen, krijgen een kortingscode van iFixit waarmee ze een toolkit gratis kunnen ontvangen. Zie https://repaircafe.org/starten.
Repair Café Veendam staat al op de kaart maar ik weet niet of we die code ooit wel hebben gehad. Uitdaging is dat de ondersteunende organisatie enkele reorganisaties heeft uitgevoerd waardoor evenzovele personele wisselingen hebben plaatsgevonden en veel info van het opstarten dus verloren is gegaan.

Ik heb de kit nog nooit in levenden lijve gezien dus aangevraagd is die vrijwel zeker niet. Waar kan ik hierover navraag doen, want we zouden er dolgraag een krijgen!
#45
Dat deden we op onze oude locatie ook al, vooral om aan te geven dat we open zijn. Helaas zitten we nogal achteraf in een woonwijk. Hadden we wellicht liever anders gezien maar we zijn al blij dat we eindelijk weer een betaalbare locatie gevonden hebben!
#46
Gereedschap / Re: Pro Tech Toolkit IFIXIT
28 mei, 2022, 12:50:30
70 euro is wel een flink bedrag. Heb je hier zelf ervaring mee?
#47
Dat Lidlsetje ziet er inderdaad wel behoorlijk compleet uit. Zal hier even kijken, dank!
#48
Tja, wat ze zelf zeggen en de praktijk.... breek me de bek niet los:
CiteerOnze producten zijn ontworpen om gemakkelijk te kunnen worden gerepareerd, gedemonteerd en weer in elkaar gezet.

Bij de Action zie ik wel heel veel 'gewone' schroevendraaiers (plat, kruiskop, phillips, torx en zeshoekig) en bitjes maar geen bijzondere. Geef eens een linkje? We kunnen nog wel wat gebruiken.
#49
Welkom op het forum Jan! Uit eigen ervaring weet ik hoeveel verstand van zaken je hebt en met hoeveel plezier je je vastbijt in bijvoorbeeld forumbeheer. Van harte aanbevolen!
#50
Ook op de site waar je de info vandaan hebt spreken ze over GMT en CET, dat zijn aanduidingen voor wintertijd. De verwarring is dus nog niet opgelost maar hopelijk komt er duidelijkheid van Ros wanneer die reageert op mijn aanmelding waarbij ik hier ook naar heb gevraagd. Ik vermoed dat lokale tijd BEDOELD wordt maar dat STAAT er dus niet...  :o
#51
Klopt helemaal, behalve wanneer het zomertijd is! GMT verandert niet, lokale tijd gaat de klok dan een uur vooruit. Lokale tijd in Engeland is nu GMT+1 en hier GMT+2...
#52
Voorstellen nieuwe leden / Schema's
26 mei, 2022, 12:30:49
Veel schema's kan je ook online vinden: https://www.schematheek.net/

red: link gewijzigd, werkte niet meer 20-09-2024
#53
Helemaal mee eens Bert. Hoe het straks gaat lopen wanneer we binnenkort weer opengaan in Veendam na ruim twee jaar corona en verlies van locatie is even afwachten maar ons potje leverde voorheen ruim voldoende om eens wat kleine spulletjes of specifiek gereedschap aan te kopen.

Neemt niet weg dat we wel een aanvraag gaan indienen voor een eenmalige bijdrage om onze nieuwe locatie te kunnen optimaliseren (paar WCD's, verlichting, bergruimte etc) maar daar verwachten we geen probleem mee.
#54
Lijkt me wel interessant Bert, alleen de tijd staat wat verwarrend. Zowel in Engeland als hier werken we nu met zomertijd, dat zou dus een uur later zijn dan aangegeven. Ik zal me aanmelden en dat nog even navragen.
#55
Vaak staat er wel een omschrijving en/of een bestelnummer bij, weet je (collega) die? Met alleen zo'n afbeelding is het niet makkelijk zoeken.
#56
We hebben de jaren vlak voor corona ook dat schema aangehouden en daar nooit klachten over gehad. We hebben maar een paar vrijwilligers die allemaal ook nog veel andere bezigheden hebben dus meer zit er voorlopig helaas niet in. Mochten er meer vrijwilligers komen en meer reparatievragen dan we aan zouden kunnen is uitbreiding t.z.t. wel mogelijk. Eerst maar eens zien dat we op de nieuwe locatie, helaas niet erg centraal gelegen maar die zijn ook niet overal tegen een betaalbaar bedrag beschikbaar, de loop er weer in gaan krijgen.
#57
Het praathuis / De vliegende bladblazermotor
24 mei, 2022, 08:39:37
Hoe ervaren je ook bent (en met dit soort praktische reparaties ben ik dat nog niet eens) soms helpt het wanneer je een engeltje op je schouder hebt zitten.

We kregen een bladblazer binnen met de uiterst technische foutomschrijving "hij doet het niet meer". Nou ja, hoe moeilijk kan het zijn denk je dan, laten we maar eens een kijkoperatie uitvoeren. Handvol schroefjes los, stroomkring nalopen. Het bleek dat er behalve de schakelaar waarmee de gebruiker het ding aan en uit kon zetten ook nog twee veiligheden inzaten, schakelaars in serie die alleen werden ingedrukt bij het correct positioneren van de blaasbuis en de veiligheidskap over de handgreep. Parallel aan de motor zat ook nog een ontstoringscondensator. Ohms doormeten van de schakelaars leerde me dat ze gewoon leken te werken maar na alles weer in elkaar gezet te hebben deed hij het nog steeds niet. How can???

Alles weer open, prik erop, kijken tot waar in het circuit die wel of niet aanwezig was. Eerste schakelaar werkte prima. Op de volgende kwam natuurlijk alleen prik wanneer de eerste bekrachtigd bleef. Daarvoor de hulp ingeroepen van een tweede vrijwilliger want een mens heeft maar twee handen. Uitgelegd wat de bevindingen tot nu toe waren en wat ik van plan was. Leek ook hem een goed idee. Tweede schakelaar werkte ook, dan moest het dus wel de derde zijn? Nu hadden we er samen letterlijk de handen aan vol maar het lukte, en hoe! De motor kreeg prik, begon flink te draaien en..... vloog met een grote boog een paar meter weg! Hij bleek niet vast te zitten aan de behuizing en dàt hadden we niet eerst gecheckt. Uiteraard was de bedrading daar niet tegen bestand dus bleef hij niet doordraaien. Het engeltje had gezorgd dat de enige schade die aan ons imago was...

Nu we empirisch hadden aangetoond dat het circuit goed werkte zetten we alles weer in elkaar, de bedrading kon ook makkelijk weer hersteld worden. Hulpstukken er weer op, proberen en ja hoor, hij werkte weer! De klant, die alles wel had gevolgd maar niet begrepen had, uitgelegd wat er fout was gegaan en dat (omdat de motor nu door de behuizing goed vastgehouden werd) de kans op herhaling nul was, ging tevreden met het ding onder zijn arm naar huis. Wij blij want dat was precies de bedoeling en we hadden er zelf ook nog iets bij geleerd.

De pret duurde precies een maand want de volgende keer dat we weer open waren was hij terug, hij deed het nog steeds niet! Lang verhaal kort: na stevig verder zoeken bleek dat de veiligheidsschakelaar bij de blaaspijp soms net wel, soms net niet werd ingedrukt omdat een nokje op de blaaspijp was beschadigd/versleten. Dat verklaarde veel zo niet alles dus met hete lijm het nokje wat opgedikt en met een vijltje op maat gemaakt. Een paar keer monteren en wrikken, hij werkte weer zoals bedoeld. Weer een tevreden klant. We hebben hem niet weer gezien. Of dat betekent dat de reparatie echt goed was (wat we onszelf graag willen laten geloven) of dat hij zijn vertrouwen in ons kwijt was? Wie zal het zeggen....
#58
Dank Dirk, we hebben zelf ook al iets dergelijks, overgenomen uit de informatie die we indertijd van de landelijke club ontvingen.
#59
Misschien ook leuk voor een rubriek hier op het forum? Kan ik mijn verhaal kwijt over een vliegende bladblazermotor bijvoorbeeld ;)
#60
Reageren kan niet meer, onderzoek zal wel gereed zijn. Ooit iets bekend geworden over resultaten?