Magimix Krupps M 130 lekt

Gestart door Geer, 06 juni, 2022, 18:37:33

Vorige topic - Volgende topic

Geer

Ik heb een koffiezetapparaat van Magimix, type Krupps M 130. Dit apparaat lekt binnenin, waarschijnlijk langs de stempel. Wat ik de stempel noem is het holle, getande, ronde onderdeel, waar bij het in werking stellen van het apparaat de koffie capsules inschuiven, om doorgeprikt en doorgeperst te worden. Ik heb het apparaat gedeeltelijk gedemonteerd, in 1e instantie om de uitlooptuit te vervangen, die gescheurd was, maar nu ook om de stempel te kunnen verwijderen. Echter die stempel blijkt erg vast te zitten, zonder dat  duidelijk is hoe die vast zit.
Op internet vond ik verschillende filmpjes over demontage van soortgelijke apparaten en dezelfde klacht m.b.t. Het lekken. Daarbij werd steeds een rubber ring vervangen die ergens om of achter de stempel zat. Helaas geen filmpje gevonden over specifiek ons apparaat, dus weet ik niet hoe ik de stempel los krijg en waar de rubber ring precies zit. Voor meer duidelijkheid heb ik 2 foto's bijgevoegd. Op foto 1 zie je het apparaat van boven af met geopende schuif. Op de 2e foto zie je het 0onderdeel wat ik de stempel noem en waarlangs het lekt. Mijn vraag: wie weet hoe dit type Magimix verder te demonteren is, of hoe de stempel kan worden verwijderd of wie heeft ervaring met eenzelfde klacht bij dit apparaat?
GeHo

Piet van Dorssen

Helaas heb ik geen foto's van een eerdere reparatie van dit type Magimix. De cuphouder is wellos te krijgen door voorzichtig met een platte schroevendraaier te wrikken. De houder zit behoorlijk klem,natuurlijk om lekkage te voorkomen.
Als de houder los is verschijnt een o-ring en door slijtage en/of ouderdom zorgt deze voor de lekkage. Helaas zijn deze o-ringen niet los verkrijgbaar en daarom wordt de gehele brouwunit meestal vervangen. Een tussenoplossing is om met wat teflontape onder de o-ring wat meer spanning te creëren. De  houdbaarheid is natuurlijk beperkt maar een door mij gerepareerde Magimix werkt toch alweer langer dan een jaar.
Veel succes!
Piet

Geer

Dank Piet,
Ik ga proberen de cuphouder los te krijgen.Ik denk dat het vervangen van de hele brouwunit een prijzige aangelegenheid is, dus of dit rendabel is....?
GeHo

ddenhamer

Geer,

"prijzig" is een relatief begrip; een nieuwe unit kost Eu 31,99:
https://www.europart.nl/winkels/utrecht/?z=eyJ0IjoiYSIsInIiOiJhIiwiYSI6eyJxIjoieG43MDAxIiwibCI6NiwibSI6MCwicmF3IjoieG43MDAxIiwibyI6MCwidCI6ImEiLCJmIjp7ImYiOnsiY2FsX2xldmVsMyI6WzEwMTkzNl19fX190
Dit is de link naar de winkel in Utrecht, maar er is ook een vestiging in Oisterwijk.
(Ik heb geen commercieel belang)

De klant kan zelf bepalen of deze het ervoor over heeft, natuurlijk.

Dirk


Henk 2 leerdam

Beste Geer,

Bij deze een beeldverhaal over de demontage van de M 100
Hopelijk is er genoeg gelijkenis met de M 130 om er mee verder te kunnen.
 
Hartelijke groet
Henk 2 Leerdam

Harry Hole

IK heb kortgeleden een Magimix gehad ter reparatie, ben ook op de O ring uit geweest, wordt idd niet los geleverd. Nieuwe zetgroep bij NL Parts is idd 32 euro. Dat maar gedaan i.o.m. 'klant'. Ben je ook klaar met voor eventuele slijtage van de schuivende delen. Overigens was de cuphoude vanaf de onderzijde heel makkelijk los te nemen.