Nespresso XN8105 Gran Maestria lekkage

Gestart door Piet van Dorssen, 12 april, 2022, 23:16:17

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Wie heeft ervaring met deze machine?
Recent heb ik de brouwunit,omdat hij lekte, vervangen. Met het koffiezetten is er geen spoor van lekkage te zien.
Totdat de klep van de brouwunit omhoog gaat waardoor het cupje in de daarvoor bestemde bak valt. Het  overtollige water wat altijd achterblijft hoort dan in de lekbak te vallen maar helaas, er komt een deel aan de voorzijde van de lekbak naar beneden. Ook na het bestuderen van de uitgebreide service manual kom ik er niet uit.
https://www.manualslib.com/manual/964879/Nespresso-Maestria-Ef-285.html?page=73
Het lijkt wel alsof er een onderdeeltje ontbreekt of er staat nog zoveel druk op de toevoerslang dat het water gewoon naar voren spuit over de rand van de lekbak heen.

Wie kan hulp bieden?
Piet van Dorssen

Drambuie

Piet,

De enige manieren waarop er 'druk' in de capsuleruimte achter kan blijven zijn dat de cup niet of (onvoldoende) aan de bovenzijde geperforeerd wordt.
Oorzaak: te veel koffiedrab tussen de piramides van de aandrukplaat of onvoldoende druk opbouw door de pomp.
Of dat de koffie na(!) de cup te moeilijk wegstroomt; gaatjes in de piramideplaat of de ruimte er achter verstopt. Ook de uitlooptuit kan (deels) verstopt zijn waardoor er koffie terugloopt.

Het restwater uit de capsuleruimte is doorgaans helder, de andere oorzaken geven bruine lekkage.

Succes, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Hallo Alex,
Dank voor je reactie. De aandrukplaat met de piramides zit in de nieuwe brouwunit. Dat kan het dus niet zijn. Zou er druk in de leidingen achter kunnen blijven, bijvoorbeeld doordat er een knik inzit, ontstaan bij het in elkaar zetten?
Ik heb gezien dat het water uit de brouwunit "spuit" en zo over de rand van de lekbak komt.
Bij het openen van de klep beweegt de slang mee.
Morgen nog eens goed kijken of daar een probleem zit.
Groet,
Piet

Drambuie

In de (nieuwe) zetgroep zit een terugslagventiel dat pas open gaat bij voldoende druk opbouwen door de pomp. (Dit ventiel voorkomt dat er na het zetten koffie terugloopt naar het thermoblok en de pomp.) Dit ventiel gaat pas bij hoge druk open, het is dus niet zo waarschijnlijk dat er vanuit de leidingen nog water spuit.

Ik meen dat bij dit model dit terugslag ventiel ook open gaat als je de cup handel helemaal omhoog en dan nog een klein stukje naar achteren drukt. Dit is om de pomp zonder tegendruk van water te voorzien als hij het zelf niet aanzuigt ('Primen'). Mogelijk is de handel niet geheel juist gemonteerd of drukt de drukleiding door onvoldoende bewegingsruimte het ventiel open in geopende stand van de handel. (Doe de handel na het koffie zetten eens heel langzaam open en let op wanneer het spuit.)



   
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Dank, ik ga morgen kijken en laat weten wat er gebeurt.

Piet van Dorssen

Het raadsel is nog niet opgelost. Bij langzaam openen van de klep komt er nog steeds , wel iets minder, water over de rand van de lekbak. Ook komt er nu redelijk wat water uit de koffieuitloop. Ik heb al vaker brouwunits vervangen maar dit nog nooit meegemaakt.

Piet van Dorssen

Vandaag de machine opnieuw opengemaakt om te zien of er iets fout gemonteerd was. Dat was niet het geval. In eerdere berichten gaf ik aan dat het water naar voren spuit. Dat is niet zo. Bij het voorzichtig openen van de handle komt er wat water in de lekbak maar bij het verder openen komt er nog restwater en stroomt langs de voorkant van de lekbak naar beneden.
Het is mij een kompleet raadsel hoe dit komt. Heeft er nog iemand een suggestie? Die zou zeer welkom zijn.
Piet

Drambuie

1) Om de cup zit na het koffiezetten altijd nog een kleine hoeveelheid schoon(!) water die bij het openen samen met de gebruikte cup naar beneden valt.
2) In de uitloopkap (zie afbeelding) blijft soms ook wat slappe koffie staan, zeker als de uitloop kanaaltjes verstopt zijn.
(pijpenrager vanaf verticale pijl in elk gaatje naar boven steken)

Mijn onbeantwoorde vraag of het lekken alleen helder water betreft, of iets bruinig (water + slappe koffie) of bijna koffie is blijft relevant.

 
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Het water dat aan de voorkant van de lekbak naar beneden stroomt is schoon water. De uitloopkanaaltjes van de uitloopkap zijn schoon en open. De brouwunit is nieuw.
Rara.

Drambuie

Citaat van: Piet van Dorssen op 10 mei, 2022, 10:21:38
Het water dat aan de voorkant van de lekbak naar beneden stroomt is schoon water. De uitloopkanaaltjes van de uitloopkap zijn schoon en open. De brouwunit is nieuw.
Rara.
Stromend schoon water??? Zit de juiste(?) nieuwe zetgroep goed gemonteerd boven (in?) het gat waardoor de gebruikte cup naar beneden valt?
Het moet toch te zien zijn waar het water vandaan komt (zie afbeelding)!
Laat de opvangbak voor de gebruikte cups eens weg en kijk met een spiegeltje waar het water precies vandaan komt.
(Smeer het randje bij de pijl eens in met wat siliconenvet; mogelijk 'krult' het water door adhesie naar voren over de rand van het bakje.)

Zonder de machine in handen te hebben geef ik het 'zo op afstand' op.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Henk 2 leerdam

Citaat van: Drambuie op 06 mei, 2022, 15:20:09


Mijn onbeantwoorde vraag of het lekken alleen helder water betreft, of iets bruinig (water + slappe koffie) of bijna koffie is blijft relevant.



Beste Drambuie
Nu was ik nog erg nieuwsgierig naar je diagnostiek als de kleur slappe koffie, of bijna koffie was geweest.
Henk 2 leerdam

Drambuie

En ik was nog nieuwsgierig of en hoe je het nu opgelost hebt! :-\

Helder water: haarscheur in of beschadigde rand cuphouder, overdrukventiel in zetgroep defect, lekkage in aanvoer druklijn (haarscheurtjes in plastic van zet-unit), versleten 0-ringen. (Verkeerde zetgroep of verkeerde montage ervan)
Deels koffie, deels helder water: combinaties van lekkages, verstopte uitloop
Voornamelijk koffie: uit/overloop mechanisme defect (niet alle types), uitloop verstopt

Ik heb het over lekken in of bij opvangbakje.
Citaat van: Drambuie op 13 april, 2022, 12:13:55
Piet,

De enige manieren waarop er 'druk' in de capsuleruimte achter kan blijven zijn dat de cup niet of (onvoldoende) aan de bovenzijde geperforeerd wordt.
Oorzaak: te veel koffiedrab tussen de piramides van de aandrukplaat of onvoldoende druk opbouw door de pomp.
Of dat de koffie na(!) de cup te moeilijk wegstroomt; gaatjes in de piramideplaat of de ruimte er achter verstopt. Ook de uitlooptuit kan (deels) verstopt zijn waardoor er koffie terugloopt.

Het restwater uit de capsuleruimte is doorgaans helder, de andere oorzaken geven bruine lekkage.

Succes, Alex

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

De Gran Maestra staat even terzijde. De eigenaar heeft er geen haast mee en andere koffiemachines hebben voorrang. Ik kom er echter binnenkort op terug. Zelf begin ik er ook aan te twijfelen of de brouwunit wel de juiste is.
Wordt vervolgd.

Piet van Dorssen

Een laatste update op bovenstaande problematiek.
Er kwam recent een identieke machine binnen met een lekkage probleem in de brouwunit.
Opnieuw een nieuwe brouwunit besteld en gemonteerd en zie, een soortgelijk probleem, weliswaar veel minder. Beide machines naast elkaar gezet en vergeleken en geen verschillen kunnen ontdekken.
Ergens op internet vond ik later een Youtube filmpje waar het water ook aan de voorkant van de lekbak langs stroomde.
Oorzaak volgens de plaatser: achtergebleven druk, opgebouwd in de leidingen.
Opgelost door de klep van de brouwunit 8-10 keer open en dicht te doen om zo de druk te laten ontsnappen.
Bij de tweede machine hielp dit inderdaad, bij de eerste helaas niet.
De eerste machine heb ik nu gesloopt in de hoop dat een van de onderdelen nog te gebruiken is.
Een onbevredigende manier om van het probleem af te komen.

prismaster

Dag Piet,
Ik heb ook wel eens zo'n machine gehad. Probleem was dar de pomp onvoldoende druk leverde.
Misschien kun je daar wat mee.

Piet van Dorssen

Bij een volgende Maestria de moeite waard om te proberen.
Deze week kwam er een Maestria binnen waar de eigenaar moeite had met het ontkalken.
Hogere wiskunde volgens hem.
Het viel wel mee maar met goed lezen wel te doen.
Wiskunde heb ik niet gestudeerd.
Deze machine lekte ook iets aan de voorkant.
Dat zou inderdaad de pomp wel eens kunnen zijn.