-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - ddenhamer

#41
Reparatievragen / Re: Krups Nespresso XN7305
20 juni, 2022, 12:43:27
Ben,

Heel waarschijnlijk ten overvloede: Heb je originele Nespresso-cups gebruikt?
De fabrikanten hebben het apparaat zodanig (geniepig) ontworpen, dat niet-originele cups storingen opleveren.
(Maar dat wist je vast al).

Dirk
#42
Paul,

Voor het geval je deze nog niet gezien had:

https://www.youtube.com/watch?v=GtQ965A0tEA

Groeten van

Dirk
#43
Reparatievragen / Re: Krups Nespresso XN7305
18 juni, 2022, 10:21:01
prismaster,

Uit je bericht leid ik af dat je het over twee verschillende dingen hebt die volgens mij niet per se met elkaar te maken hebben:
* niet pompen bij 230V AC
* lekken op de ring

Over het tweede: Ik denk dat lekkage bij de ring van de cup eerder zou wijzen op te veel druk, niet op te weinig.
Ik las ergens op deze site dat iemand relatief succes had met het ophogen/verdikken van de ring met (ik geloof Teflon-)tape.

Dirk
#44
Voorstellen nieuwe leden / Re: Nieuw hier
14 juni, 2022, 08:55:39
Dag erik martijn,

'schone' sites voor Service Manuals (die geen misbruik maken van je emailadres) zijn:
Elektrotanya.com (in het Hongaars, maar merken en typenummers maken dan niet uit)
en
Manualslib.com
(vooral voor stereo-apparatuur)
Hifiengine.com

Je kunt dit soort sites toetsen met https://www.islegitsite.com/check/manualslib.com/

Dirk
#45
Collega's,

Enige tijd geleden kreeg ik een tip om te voorkomen dat (metalen) veertjes en/of ringetjes wegspringen (wie heeft het nog niet meegemaakt ;-) ) tijdens de demontage:

"Plak een flinke magneet aan je gereedschap voordat je begint. Op die manier is de kans dat het onderdeeltje wegspringt/valt aanzienlijk kleiner, omdat ie magnetisch aan je gereedschap blijft plakken."

Mogelijk ten overvloede de uitzondering op de regel: Deze tip is niet geschikt voor werk in de buurt van koppen van cassette- of bandrecorders, zelfs als je ze niet raakt.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.

Dirk
#46
Voorstellen nieuwe leden / Re: Nieuw hier
13 juni, 2022, 11:41:55
Dag erik martijn,

Welkom bij de club! Misschien is het handig om aan te geven in welke regio je actief bent?

Nespresso's bestaan in veel varianten, al is soms een DeLonghi dezelfde als een Krups.
Ik heb bijvoorbeeld een werkplaatshandleiding/Service Manual gevonden die geldt voor (dus dezelfde)
* Nespresso_essenza
* DeLonghi_en97w_ef347-c99_ef348-d99
* Krups_xn214010
* Turmix_tx150
* Megamix_m100_auto
* Koenig_capri

De verschillende modellen gaan allemaal anders open; zelfs de speciale ovale Nespresso-sleutels passen niet op elk model, zo weet ik uit recente ervaring.

Veel succes!

Dirk
#47
Geer,

"prijzig" is een relatief begrip; een nieuwe unit kost Eu 31,99:
https://www.europart.nl/winkels/utrecht/?z=eyJ0IjoiYSIsInIiOiJhIiwiYSI6eyJxIjoieG43MDAxIiwibCI6NiwibSI6MCwicmF3IjoieG43MDAxIiwibyI6MCwidCI6ImEiLCJmIjp7ImYiOnsiY2FsX2xldmVsMyI6WzEwMTkzNl19fX190
Dit is de link naar de winkel in Utrecht, maar er is ook een vestiging in Oisterwijk.
(Ik heb geen commercieel belang)

De klant kan zelf bepalen of deze het ervoor over heeft, natuurlijk.

Dirk

#48
Ik ben het voor een deel met Bert eens.

Soms -zoals al eens elders op dit forum genoemd- hebben mensen al een nieuw apparaat gekocht omdat ze geen maand willen/kunnen wachten (koffiezetter, stofzuiger) en komen ze de kapotte ter reparatie aanbieden en als dat geslaagd is, staan ze hem af aan het RC. Het RC kan een afspraak maken met de plaatselijke kringloopwinkel dat die het daarna kosteloos komen halen, dus geen verdienmodel.
Het kan zelfs andersom: hier in Utrecht wordt gepraat over een samenwerkingsverband tussen de Milieustraat van de gemeente, de kringloopwinkel(s) zoals Emmaus en RC om kansrijke materialen en apparaten 'af te vangen', te repareren en terug in de kringloop te brengen.
Dat is naar mijn mening in de geest van het RC: afvalstromen beperken.

Is een apparaat niet te repareren, dan hebben wij als regel dat de bezoeker zelf voor de afvoer zorgt:
"U bent verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van uw spullen, als ze niet gerepareerd kunnen worden."

Ik stel Berts weerzin tegen bureaucratie vast. Ik heb dat ook, maar zie dat iets genuanceerder: zinloze bureaucratie is inderdaad overbodig, maar om buitenstaanders en de media betrokken te krijgen, helpen argumenten die in cijfers zijn uit te drukken, zoals de RepairMonitor bijvoorbeeld.

Dirk
#49
Kweetnietwii,

Mogelijk ten overvloede: het hoeft misschien niet per se precies een KXF-W4010 te zijn; Kenwood gebruikte waarschijnlijk hetzelfde onderdeel in verwante modellen.
Ik vind in de gauwigheid de 4030, de 4070 en 4080. Als het onderdeelnummer in dat Service Manual hetzelfde is, weet je zeker dat je ook die kunt gebruiken.

Dirk
#50
Voorstellen nieuwe leden / Re: Nieuw hier
26 mei, 2022, 10:59:11
Dag Rinus,

Leuk, zeg, een TX400! Ik heb hem even opgezocht. Een bijzondere combi met een dvd-speler.
Bij "Philips K7" krijg ik veel verschillende resultaten, maar ik denk dat je een chassis bedoelt.

Ik neem aan dat je doelt op het MFB-forum?

Groeten uit Utrecht!

Dirk
#51
Dag Paul,

Ter overweging: Ook al vind ik het persoonlijk jammer dat het nodig is, maar in een aantal van de Utrechtse RC's waar ik 'werk', leggen we de 'klanten' het volgende voor:

[ik citeer]
Als u besluit gebruik te maken van onze hulp, gaat u akkoord met de volgende huisregels:

1 ) U biedt uw spullen op eigen risico ter reparatie aan.
2 ) Noch de organisatoren, noch onze vrijwilligers zijn aansprakelijk voor schade als gevolg van verstrekte reparatieadviezen of -instructies, voor schade aan de ter reparatie aangeboden voorwerpen, voor gevolgschade of voor andere schade die het gevolg is van onze activiteiten.
3 ) Wij geven geen garantie. Veel reparaties slagen, maar het komt ook voor dat een poging mislukt. Of een reparatie lijkt aanvankelijk geslaagd, maar het betreffende voorwerp blijkt na thuiskomst toch niet in orde te zijn.
4 ) U bent verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van uw spullen, als ze niet gerepareerd kunnen worden.
5 ) De door ons verrichte reparaties worden gratis verricht door deskundige vrijwilligers, maar schroom niet om zelf de handen uit de mouwen te steken. Schroeven losdraaien of een zoom lostornen bijvoorbeeld kan vrijwel iedereen. U kunt ook de reparatie zelf uitvoeren onder begeleiding van de repairder.
6 ) Om onze kosten te dekken stellen wij een vrijwillige bijdrage zeer op prijs.
7 ) U blijft tijdens de reparatie bij de repairder.
8 ) Voor nieuwe onderdelen, zoals stekkers, zekeringen, lampjes en batterijen betaalt u de kostprijs.
9 ) Repairders hebben het recht reparatie van bepaalde spullen te weigeren, bijvoorbeeld omdat ze inschatten dat de reparatie te ingewikkeld gaat worden.
10) Wij kennen twee soorten reparaties:
A) Met aanmelding via het internet vooraf. U krijgt van ons als antwoord een tijdvak waarin u iets ter reparatie kunt aanbieden.
B) Zonder aanmelding vooraf. In dit geval is het mogelijk dat u lang moet wachten. Het is zelfs mogelijk dat u niet geholpen wordt, bijvoorbeeld als u tien minuten voor sluitingstijd binnenkomt.
Internet-aanmeldingen hebben voorrang, dus het kan zijn dat iemand die een reservering heeft voorgaat, ook al is die later binnengekomen.
11) Wij werken met inschrijfformulieren. Bij binnenkomst ontvangt u een exemplaar van onze gastvrouw of -heer, met het verzoek slechts één reparatieverzoek erop in te vullen.
12) Wilt u meerdere spullen ter reparatie aanbieden, dan sluit u na de eerste reparatie weer achter aan in de rij om een nieuw formulier in te vullen voor de volgende reparatie. Zo houden we de wachttijd voor alle bezoekers acceptabel.
[einde citaat]

Ere wie ere toekomt: ik heb dit gebruikt met toestemming van RC Nieuwegein; een scan van hun aanmeldformulier voeg ik bij dit bericht. [bijlage]

Dirk
#52
In Utrecht is Unipart een van de vestigingen van Europart:
https://www.europart.nl/winkels/utrecht.
Er zijn (dus) kennelijk ook elders vestigingen.

Dirk
#53
Nog een aanvulling: probeer ook een ingang te vinden bij de provincie (die is vaak rijker dan de gemeente).

Dirk
#54
De onderdelen zijn inmiddels niet meer beschikbaar, deze thread kan op slot.

Dirk

#55
Dag Henk,

Ik hoop dat ze ze van Miele betrekken; navraag leerde me dat het gaat om een
IKEA Smaklig, afgelezen typenummer (hou je vast): 58 GAD DC AU Verder 21552 en 1529 ook 202.228.30.

Dirk
#56
Allen,

Eén van onze trouwe bezoekers (Utrecht) vraagt of er bij ons misschien iemand interesse heeft voor (de onderdelen van) haar inductiekookplaat.
Die is kapot en volgens een monteur niet te repareren, maar de spoelen zijn in elk geval nog goed. Wie heeft interesse?

Dirk
#57
Dag Bert,

Goed intitiatief! (zie het nu pas  :-[)

In Utrecht 'werkt' bij RC "de Bieb" en RC "Votulast" Danny, die ervaring heeft met SMD-solderen.

Groeten van

Dirk
#58
Senseo heeft een eigen draad op dit forum:

https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?board=15.0

Ik raad je aan om daar even te kijken.

Dirk
#59
Gaat deze boodschap ook naar alle aangesloten RC's?

Ik stuur hem in ieder geval door naar het mijne.

Dirk
#60
Let wel op bij het zoeken en vinden van Manuals; sommige sites zijn 'passieve phishers': ze vragen je emailadres voor je kunt downloaden of ze slaan je URL op.
Of een site betrouwbaar is, kun je checken op

https://www.islegitsite.com/check/manualslib.com/

In dit geval is manualslib een (goed) voorbeeld.
Voor geluidsapparatuur zijn ook hifiengine.com en elektrotanya OK.

Dirk