-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - ddenhamer

#1
Bert,

Nogmaals dank; ik heb mijn (nieuwe) energieklasse-D bovenlader-bestelling vervangen door een voor een andere (nieuw) energieklasse-C voorlader met een rapportcijfer 7,0 van de Consumentenbond.

Over en sluiten ;-)

Dirk
#2
Paul, Bert,

Ik begrijp jullie hints. Ik ben me bewust van het milieubezwaar, ja. Hij gebruikte betrekkelijk veel water en dus ook meer stroom omdat hij dat meerdere water ook moet verwarmen. Voor mijn verdediging kan ik zeggen dat ik een zeer-langjarig gemiddeld verbruik heb van 107 liter water en 4,72 kWh per dag; in andere opzichten ben ik dus wel zuinig.
Voorts nog: Verstoring van de regelmaat is voor niemand prettig en voor mij al helemaal niet ;-)
Ik heb pas mijn motor verkocht, ook al het einde van een tijdperk ...

Ook de professional wil ik nog verdedigen: In de veronderstelling dat de motor het had begeven, heb ik hem gevraagd om die te verwijderen. Hij heeft dus gedaan wat ik vroeg; misschien had hij eerst kunnen vragen of ik wel zeker wist dat het de motor was, maar dat neem ik hem niet kwalijk.

Het is even wennen, maar jullie hebben me om. Aan de wasmachinespecialisten hier vraag ik: Ik denk dat een bovenlader beter is omdat die aan twee kanten gelagerd is. Klopt dat?

Even gezocht en tot de ontdekking gekomen dat de (nog weinige leverbare) bovenladers smaller zijn dan voorladers. Ik heb er een besteld. Dat wordt een extra grote overgang van deze extra brede 90 cm naar 40 cm ...

Ben ook benieuwd naar mijn nieuwe verbruikscijfers binnenkort!

Nogmaals dank voor het mij op het rechte pad helpen.

Dirk
#3
Collega's,

Dank voor jullie reacties.
Inmiddels heeft ie alsnog de geest gegeven onder uitschakeling van de groep in de meterkast. Let wel: niet de aardlekschakelaar, dat lijkt me een indicatie voor de aard van de storing.
De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ie al geruime tijd lekte, maar omdat ie in de badkamer staat en het lekwater zo naar het doucheputje liep, leek me dat geen bezwaar.
Voorts is het zo dat de geur meer dan 24 uur waarneembaar blijft, ondanks de actieve ventilatie in de badkamer.

Paul: nee, muffe was vind ik echt onprettig ruiken, dat is het niet. Nog niet zo heel lang geleden heb ik een keer laten draaien op 60 graden met twee afwasmiddelblokjes (zonder wasgoed) om de leidingen te reinigen. Die tip heb ik ergens eens gelezen en dat klonk aannemelijk.
Ik zal m vanmiddag eens op zijn kant leggen.

Bert, voorzover relevant: ik gebruik het waspoederbakje niet, maar een wasbolletje met waspoeder in een washandje, dat ik tussen de was leg. Zoals ik al tegen Paul zei, heb ik recent een toer gedraaid met afwasmiddelblokjes.
Ik heb even naar het begin van het filmpje gekeken en een aantal verschillen gezien tov mijn bovenlader. Ik heb ca een jaar geleden een van de slangen losgehad en schoongemaakt; die had inderdaad last van aderverkalking, al was het niet heel dramatisch. Tot slot heb ik hier betrekkelijk zacht water.

Als ik er niet uit kom en jullie hebben na deze aanvullende info geen verdere suggesties, dan zal ik een beroeps inschakelen, die hier al eens eerder geweest is om mijn centrifugemotor eruit te slijpen. De vervangingsmotor deed het ook niet, waarna bleek dat de bijbehorende startelco ad Eu 7,00 defect was. Nadat ik een nieuwe elco had geplaatst, deed ie het weer ... (rood hoofd)

Dirk
#4
Beste mensen.

Mijn eigen zo goed als onverwoestbare AEG Turnamat S model 605364155_043e3672a03fa3cb4523371444ab86ac.jpg[/attach] AEG Turnamat S, typenummer 605364155 (bouwjaar ca 1972!) (bijlage) ruikt de laatste tijd tijdens het wassen en/of centrifugeren een beetje. Het is geen ozongeur en stinkt ook niet echt, maar ik denk dat het niet hoort, omdat ie dat eerder niet deed. De start-elco van de centrifuge heb ik kortgeleden vervangen. Hij werkt verder naar behoren.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen veroorzaken?
[attach id=648]

Dirk
#5
Dag Paul,

Wel gefeliciteerd met je benoeming!
Ik zag gisteren op het Jeugdjournaal twee elfjarige meisjes die een duo-klimaatbugemeesters-benoeming kregen; weet niet meer waar.

Dirk
#6
Het praathuis / Re: scheidingstrafo
23 oktober, 2022, 11:12:42
Alex en Bert,

Als de  @moderator mij toestaat om even op zijn stoel te gaan zitten (en met gepaste terughoudendheid na veel nadenken "zal ik dat nou wel doen"):

Omdat ik jullie beider vele enthousiaste en deskundige bijdragen hier zeer op prijs stel, hoop ik vurig dat deze discussie er niet toe leidt dat een of beide van jullie dit forum verlaten. Dat zou ik jammer vinden.

We doen het tenslotte allemaal voor hetzelfde grote goede doel, ook al zien we soms aspecten daarvan verschillend.

Dirk
#7
Toch wel, al is het waarschijnlijk niet (helemaal) wat je zoekt: in dit soort gevallen (als alle andere pogingen hebben gefaald) pas ik steeds meer geweld toe NAdat ik daarvoor onder opgaaf van redenen "hij gaat er zeker niet op vooruit, maar ik wil graag weten waar het mis gaat en dat kan ik alleen als ik hem openbreek" toestemming heb gevraagd aan en gekregen van de 'klant'. Vaak is dan de reactie "hij is kapot, dus slechter kan het niet worden".

Het is weliswaar geen oplossing voor deze klant, maar wel voor andere klanten bij andere RCs als je daarna kunt herleiden wat er mis was en daarover hier verslag uitbrengt.

"Destruction is our delight" [Purcell, (Opera) Dido and Aeneas, Akte III] *wink*

Dirk
#8
Paul,

Een bank is verplicht alle nieuwe klanten te toetsen op 'witwassen' en aanverwante zaken, dus ook heel kleine klanten.
Als je subsidie wilt ontvangen, is vaak een van de voorwaarden een (stichtings- of verenigings-)registratie registratie bij de KvK en een zelfstandige bankrekening. Daarvoor moet je naar de notaris.

Dirk
#9
Ik ben het eens met Bert.

Mijn stokpaard geldt bijvoorbeeld inkjet-printers: een hele nieuwe printer inclusief inktpatroon lijkt (voor een leek) nauwelijks duurder dan een losse inktpatroon. Ik zeg; lijkt, want in het bij de nieuwe printer meegeleverde inktpatroon zit minder inkt dan in een losse. Dan is het een kleine stap naar "weggooien en een nieuwe kopen".
Ik heb aan MilieuCentraal en aan de Consumentenbond voorgesteld om een proefproces aan te spannen tegen fabrikanten wegens 'aanleiding geven tot een milieudelict' (wat zinloos weggooien volgens mij is), maar ze voelden er weinig voor. Toevallig had ik het er pas met iemand over en die vertelde me dat ik bij "Kassa" (of een vergelijkbaar programma) meer kans maakte.

Een andere manier is om apparaten met naam en toenaam een 'reparabel'-rapportcijfer te geven.
Ik geloof dat in de VS iets dergelijks bestaat, waar Apple regelmatig een 'repairability-index' krijgt van 0 (nul) op een schaal van 0 tot 10. Inmiddels heeft Apple zijn leven 'gebeterd', want ze krijgen nu een 1 (!). https://www.newsy-today.com/what-is-the-repairability-index-now-mandatory-for-certain-products-2/
Enig zoeken leerde me dat zo'n rapportcijfer in Frankrijk zelfs wettelijk ingevoerd is:
https://www.rfi.fr/en/france/20210211-france-launches-worlds-first-repair-index-for-smartphones-laptops-consumer-products-environment-waste-durability-europe

Google ook even op "planned obsolescence", het bedrijfsmodel van veel fabrikanten. Bij dat model worden de kosten van milieubelasting tijdens fabricage aan het begin en afvalverwerking aan het einde van de levensduur vaak buiten beschouwing gelaten.

Ik hoef niet per se op TV, maar als het nodig is voor het nut van het algemeen, wil ik er wel over nadenken.

Dirk
#10
Pjotr,

Als ik het goed begrepen heb (anderen kunnen me corrigeren als ik het mis heb), zijn condensatoren aan slijtage onderhevig, net als fietsbanden. Na verloop van tijd/gebruik zijn ze aan vervanging toe. Niets is voor de eeuwigheid en dus ook/zeker condensatoren niet; niet alleen in Senseo's, maar in alle apparaten waar ze in zitten.
Je geeft in je betoog zelf aan dat het bij de Senseo's min of meer als veiligheidsvoorziening dient, dat is dus eigenlijk goed.

Een heel ander aspect van het ontwerp van de fabrikant is 'planned obsolescence', wat wij als RC's bestrijden door met een kleine goedkope ingreep "weggooien-en-een-nieuwe-kopen" te voorkomen.

Onze strijd gaat voort! *wink*

Dirk
#11
Het praathuis / Re: scheidingstrafo
15 augustus, 2022, 16:31:35
rpd,

Over veiligheid heeft forumlid claude (met een kleine c) veel geschreven.
Ik raad je aan om even te zoeken op zijn bijdragen.

Dirk
#12
Ennannoork,

Dat zijn twee vragen. Ik heb een andere broodbakmachine onderhanden gehad en kan je het volgende vertellen:

1 Waarschijnlijk zijn de eerste tien minuten nodig om het deeg te laten gisten. Dat daarna de deeghaken gaan draaien, is misschien zoals het hoort. Daarna begint het verwarmen/bakken pas, als ik me niet vergis. Of dat zo is, kun je nalezen in de gebruiksaanwijzing. Als je die niet hebt, kun je er veel downloaden vanaf de betrouwbare site https://www.manualslib.com/s/silvercrest+sbb+850+eds+a1.html.
Soms kun je daar ook een werkplaatshandleiding/Service Manual (2: hoe krijg ik hem uit elkaar) vinden, maar niet hiervoor. Ook niet op de andere betrouwbare site https://elektrotanya.com/keres.

Tot slot nog: de machine die ik onderhanden had, had minstens twintig equivalenten onder verschillende merk- (waaronder "Sunbeam") en typenummers; misschien geldt voor die van jou hetzelfde.

Dirk
#13
Reparatievragen / Re: Krups Nespresso XN7305
20 juni, 2022, 12:43:27
Ben,

Heel waarschijnlijk ten overvloede: Heb je originele Nespresso-cups gebruikt?
De fabrikanten hebben het apparaat zodanig (geniepig) ontworpen, dat niet-originele cups storingen opleveren.
(Maar dat wist je vast al).

Dirk
#14
Paul,

Voor het geval je deze nog niet gezien had:

https://www.youtube.com/watch?v=GtQ965A0tEA

Groeten van

Dirk
#15
Reparatievragen / Re: Krups Nespresso XN7305
18 juni, 2022, 10:21:01
prismaster,

Uit je bericht leid ik af dat je het over twee verschillende dingen hebt die volgens mij niet per se met elkaar te maken hebben:
* niet pompen bij 230V AC
* lekken op de ring

Over het tweede: Ik denk dat lekkage bij de ring van de cup eerder zou wijzen op te veel druk, niet op te weinig.
Ik las ergens op deze site dat iemand relatief succes had met het ophogen/verdikken van de ring met (ik geloof Teflon-)tape.

Dirk
#16
Voorstellen nieuwe leden / Re: Nieuw hier
14 juni, 2022, 08:55:39
Dag erik martijn,

'schone' sites voor Service Manuals (die geen misbruik maken van je emailadres) zijn:
Elektrotanya.com (in het Hongaars, maar merken en typenummers maken dan niet uit)
en
Manualslib.com
(vooral voor stereo-apparatuur)
Hifiengine.com

Je kunt dit soort sites toetsen met https://www.islegitsite.com/check/manualslib.com/

Dirk
#17
Collega's,

Enige tijd geleden kreeg ik een tip om te voorkomen dat (metalen) veertjes en/of ringetjes wegspringen (wie heeft het nog niet meegemaakt ;-) ) tijdens de demontage:

"Plak een flinke magneet aan je gereedschap voordat je begint. Op die manier is de kans dat het onderdeeltje wegspringt/valt aanzienlijk kleiner, omdat ie magnetisch aan je gereedschap blijft plakken."

Mogelijk ten overvloede de uitzondering op de regel: Deze tip is niet geschikt voor werk in de buurt van koppen van cassette- of bandrecorders, zelfs als je ze niet raakt.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.

Dirk
#18
Voorstellen nieuwe leden / Re: Nieuw hier
13 juni, 2022, 11:41:55
Dag erik martijn,

Welkom bij de club! Misschien is het handig om aan te geven in welke regio je actief bent?

Nespresso's bestaan in veel varianten, al is soms een DeLonghi dezelfde als een Krups.
Ik heb bijvoorbeeld een werkplaatshandleiding/Service Manual gevonden die geldt voor (dus dezelfde)
* Nespresso_essenza
* DeLonghi_en97w_ef347-c99_ef348-d99
* Krups_xn214010
* Turmix_tx150
* Megamix_m100_auto
* Koenig_capri

De verschillende modellen gaan allemaal anders open; zelfs de speciale ovale Nespresso-sleutels passen niet op elk model, zo weet ik uit recente ervaring.

Veel succes!

Dirk
#19
Geer,

"prijzig" is een relatief begrip; een nieuwe unit kost Eu 31,99:
https://www.europart.nl/winkels/utrecht/?z=eyJ0IjoiYSIsInIiOiJhIiwiYSI6eyJxIjoieG43MDAxIiwibCI6NiwibSI6MCwicmF3IjoieG43MDAxIiwibyI6MCwidCI6ImEiLCJmIjp7ImYiOnsiY2FsX2xldmVsMyI6WzEwMTkzNl19fX190
Dit is de link naar de winkel in Utrecht, maar er is ook een vestiging in Oisterwijk.
(Ik heb geen commercieel belang)

De klant kan zelf bepalen of deze het ervoor over heeft, natuurlijk.

Dirk

#20
Kweetnietwii,

Mogelijk ten overvloede: het hoeft misschien niet per se precies een KXF-W4010 te zijn; Kenwood gebruikte waarschijnlijk hetzelfde onderdeel in verwante modellen.
Ik vind in de gauwigheid de 4030, de 4070 en 4080. Als het onderdeelnummer in dat Service Manual hetzelfde is, weet je zeker dat je ook die kunt gebruiken.

Dirk