Reparatie Handleiding Senseo's

Gestart door Mynameisbob, 16 januari, 2014, 14:53:29

Vorige topic - Volgende topic

Mynameisbob

Beste Reparateurs,

Ruim een jaar na de eerste versie van de Senseo Reparatie handleiding is er een volgende uitgebreidere versie verschenen.
Piet van der Zanden van RC Sliedrecht heeft het initiatief genomen en het resultaat mag er zijn.
Met hulp van een aantal ervaren reparateurs is de handleiding duidelijker en vollediger geworden.
Hierbij de link naar de nieuwe handleiding:
http://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=214.0

P.S. De handleiding van januari 2014 is vanaf nu niet meer  te downloaden.


Veel succes en plezier,

Simon Brattinga & Bob van Dongen
Ede, Apeldoorn, 6 januari 2015

Joshua

Goed werk zeg. Dat ziet er allemaal erg interessant uit! Mooi om elkaar zo te helpen en de kennis te delen. Ik ben benieuwd wat onze reparateurs ervan vinden.  :)

repaircafeobl

Beste Barend, Rob en Simon,

Dit was een pittige klus, om dit zo duidelijk mogelijk op papier te krijgen. Complimenten voor jullie geduld. Ik zie dat het in 2 dagen al 77 keer gedowlood is, dus de behoefte is heel groot, nu nog de praktijk.   In de Hoekse Waard hebben we inmiddels een Senseo Repair Team, meestal repareren we dan buiten het RC met het team, om zo ervaring op te doen.  Met elkaar hebben we al vele Senseo's kunnen reanimeren. Veel oorzaken zitten in de  condensator, de roestende magneetjes, maar ook defecte boilers agv van kapot gevroren boilers( caravan) komen voor. Het advies zou dan ook zijn. Organisereer in de regio een Repairdag voor Senseo reparateurs. Deze handleiding is een mooie leidraad, maar de praktijk is, dat het in het begin heel veel tijd kost en dat is  zonder praktijk ervaring op een Repairdag haast niet haalbaar. Succes allemaal. Ik ben inmiddels in de Nespresso machines gedoken,  met de klacht lekkage in de cuphouder. Ik denk dat ik het lek boven heb. Wie van jullie heeft hier ook al ervaring mee?????
Gaarne reageren op:  repaircafeoudbeijerland@gmail.com

wageningen

Hoi Simon en collega's,
Jullie hebben met elkaar fantastisch werk verricht. De handleiding ziet er zeer professioneel uit en zeer volledig. :o.
Complimenten! :-* Ik denk dan veel mensen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik heb genoten van je enthousiasme en verhalen toen je er mee bezig was. TOP!

Gijswater

Beste Simon en Bob,

Jullie hebben een mooi document gemaakt waar vele reparateurs wat aan hebben.
Wel een puntje van aandacht, het elektrisch schema figuur 1 is niet helemaal juist.
Wanneer je volgens dit schema spanning op het apparaat zet gaat de boiler direct verwarmen.
De boiler wordt door de maximaal thermostaat in en uitgeschakeld zonder dat het apparaat aan staat.
Tevens is de schakeling van de condensator in dit schema niet juist.
Bovengenoemde zijn puntjes van aandacht, voor de rest ziet het er goed uit.

Groet,

Gijs

Drambuie

Aanvullende tip t.a.v. de vlotter in het waterreservoir  (Bij een snel knipperende Senseo!)

De vlotter bestaat uit een plastic doosje gevuld met lucht en een magneetje.
De luchtbel, die zorgt voor het drijfvermogen, blijft in het doosje doordat dit rondom dicht gelijmd is.
Waarschijnlijk door het vullen van het reservoir met (te) heet water of door het hete water dat via het overloopventiel terug komt in het reservoir gaat dit doosje door de opgebouwde druk van de uitzettende warme lucht soms lekken en dan ontsnapt er elke keer dat de vlotter warm wordt iets lucht uit het doosje. Lucht, die bij het afkoelen vervangen wordt door water dat door de onderdruk aangezogen wordt. Na een aantal keer zal het doosje niet meer drijven en zal de intacte(!) Senseo blijven aangeven dat er te weinig water is (snel knipperen).

Er zijn dan 3 opties:
1) De vlotter uit het reservoir halen en vervangen door een goede vlotter.
2) Het hele reservoir vervangen.

en een derde optie als men geen reserve onderdelen voorhanden heeft:

3) De vlotter uit het reservoir halen en met de hand een aantal malen licht inknijpen totdat er geen druppeltjes water meer uitkomen en het water weer door lucht vervangen is. (De plek waar de druppeltjes water uit komen moet men het laagste punt laten zijn en het water kan men steeds met een tissue wegvegen.)
Men kan de vlotter dan weer dicht maken door het doosje in te knijpen en op de plek waar de druppels er uit kwamen hardplastic-lijm of 1-seconde lijm aan te zuigen door de knijpkracht langzaam af te bouwen. Wel de lijm voldoende laten harden.


Deze (nood)reparatie is hier al met succes uitgevoerd en door als eerste(!) het drijf vermogen van de vlotter te controleren bespaart men zich bij dit probleem het uit elkaar halen van de Senseo. :)

Kenmerkend bij dit probleem is het verhaal dat men soms door tegen het waterreservoir te tikken het definitief niet meer functioneren van de Senseo heeft kunnen uitstellen. (De vlotter heeft dan nog net voldoende drijfvermogen om met wat trillen de wrijving  te overwinnen en op te stijgen in het water!)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Koffieleut

In de handleiding (blz. 8) staat dat het energieverbruik in uitgeschakelde stand 8 Watt is. Dit is onjuist. Ik heb een HD7810. Een verbruik van 8 W is dermate hoog dat het apparaat enigzins warm zou moeten aanvoelen op het punt waar deze energie vrijkomt. Dat is niet het geval, het gehele apparaat blijft koud. Er kan dus nooit z'n hoog nul verbruik zijn. Een verbruiksmeting bevestigde deze redenering. De meting leverde geen meetbaar verbruik op. Het nul verbruik in uitgeschakelde toestand zal eerder een honderste zijn van wat in de handleiding staat. Een extra schakelaar is onhandig en ook overbodig.

In stand-by toestand (als de ring om de aan-uit knop brandt)is er wel een verbruik, omdat het water in de boiler op de juiste temperatuur wordt gehouden. Het gemiddeld verbruik zal dan in de orde van grootte van 20 Watt zijn.

Mynameisbob

Hallo,

IK plaats hierbij een vraag, die ik per mail ontvangen heb van Paula de Best..

Het water van mijn senseo stroomt onder de deksel vandaan zodra ik de knop voor een kopje koffie indruk. Wat zou er kunnen zijn? Type 7800, groet en dank Paula.

Antwoord van Bob:
Dit duidt natuurlijk op een lekkage. Dat kan zitten in de rubber ring in  het deksel of de slang, die daar naar toe gaat. IK zou starten met het losmaken van de rubber ring en deze schoonmaken. Als dat niet helpt kun je de achterwand verwijdden en kijken naar de slangen . Ook het driewegventiel kan lek zijn , maar dan verwacht ik geen water bij het deksel. Succes en laat even weten of het gelukt is.


Mynameisbob

Betreft hoofdstuk 6.5.1,Blz 25

Temperatuurbeveiliging van conrad

Een gebruiker had zo`n temperatuurbeveiliging  van de boiler 105 graden besteld bij conrad
Deze kon niet bevestigd worden door een andere mechanische constructie, en is niet te gebruiken voor de Senseo
Bij Philips is deze niet  als los onderdeel te bestellen,in dit geval zal er nieuwe boiler vervangen  moeten worden.
De boiler wordt standaard geleverd met een gemonteerde temperatuurbeveiliging.

Een tip,indien de boiler defect is en de temperatuurbeveiliging is nog in orde,
bewaar dan deze je kan ze er gemakkelijk eruit wippen met een kleine schroevendraaier.

Onze excuses
Simon & Bob

westland

Een prima hulpmiddel deze handleiding!. Heeft me al regelmatig geholpen. Recent kreeg ik een Senseo type 7850 ter reparatie, maar daarvan is in de handleiding niets te vinden. Toch is het een complexer apparaat dan de klassieke uitvoeringen. Heeft iemand ervaring?

rogierth

prima werkplaatshandboek, complimenten
Een kleine tip; als de pomp het niet doet kan dit twee oorzaken hebben, de electronicaprint is stuk ( dur er komt geen stroom uit ) of de pomp is zelf stuk.
Om dit laatste te checken kun je de pomp doormeten, maar pas op; in de pomp zit een diode gemonteerd ( dit staat ook op de behuizing ); bij onjuist aansluiten van de multimeter kan dit een onjuiste meting opleveren dus altijd twee keer meten.
Hier nog een site met een handig PDF
http://www.philips.nl/philips1/shared/assets/nl/company/jet-net/PHNHR_002-01_Jet-Net_A1_Poster_Senseo_v8.pdf
Ook hall sensoren kunnen stuk gaan; dit kun je checken door er een magneetje bij te houden.
Groeten Rogier.


rc-assen

Fantastische handleiding, hartelijk dank.
Het enige dat ik tot nu toe met een kapotte 7810 kon doen was slopen omdat de kapotte driewegklep niet meer leverbaar is.
Toch kun je van een "niet te redden" apparaat nog een leuk schilderijtje maken ...
(zie bijlage)

veel plezier
-- wim --

RC Wageningen

Beste Wim

Driewegventiel orgineel is niet meer leverbaar,maar er is een vervangende drieweg voor leverbaar, er dient dan een kleine aanpassing aangebracht worden.

Daar zijn ook diverse filmpjes van te zien op internet, staat in reparatiehandleiding en ook waar ze verkrijgbaar zijn, het bestelnummer van Philips is 422225950851 of dit even googlen .

Groeten Simon

Atie

Prima handleiding. De Senseo geeft nu weer de goede hoeveelheid koffie.

hans nahon

Hallo,

Ik heb deze prachtige reparatiehandleiding gevonden bij het zoeken naar een oplossing voor mijn "Senseo-probleem". Omdat de drieweg-/overloopklep van mijn Senseo HD 7840 vervangen moest worden heb ik een nieuwe aangeschaft. De oude had een bajonetaansluiting, deze wordt niet meer gemaakt. Nu moet er een stukje "buis" in de aansluiting van de boiler, en daarin wordt de nieuwe klep geklemd.
Mijn probleem is nu: hoe kom ik aan dat stukje "buis". Ik kocht een nieuwe klep bij Europart in Amersfoort, maar daar kent men dat vervangende buisje niet. Wie heeft er een tip voor mij?

Alvast bedankt voor de hulp,

- hans nahon -

Gijswater

Beste Hans,

Het bajonet aansluiten in de boiler met een vijltje uitvijlen.
Dan kun je een stukje slang tot net boven de boiler in dit gaatje drukken.
Hierin het nieuwe overstort ventiel drukken.
Zelfde slang gebruiken als die in de Seneo zijn verwerkt.

Veel succes,

Gijswater


hans nahon

Bedankt Gijswater! Kijken of Europart die slangetjes wèl heeft...;-) Ik ga in het weekend aan de slag.

Hartelijke groeten,

- hans -

RC Wageningen

 Beste  Gijswater....

In aansluiting op de vraag over slang in de boiler wel belangrijk is dat het hittebestendig moet zijn, want de watertemperatuur is 95 graden.
Aanschaf per meter is vrij prijzig,advies bewaar de siliconenslangen van een afgedankte senseo.

Groeten Simon

Ano

Mooie handleiding!

Paar kleine opmerkingen

Pagina 28 bovenaan (7.1.3):
- Triac BT139 600E heeft maximale stroom van 16 A, niet 60 A
- testsituatie 3: ik heb hier een gloednieuwe BT139 voor me. Tussen pootjes 1 en 3, dus T1 and G, meet ik 350 Ohm of in de diode meetstand een spanningsval van 350 mV. Pootje 2 en 3 (T2 en G) met elkaar verbinden heeft geen effect, weerstand wordt geen 0 of daar in de buurt, zoals de handleiding zegt.
Zou er mee kunnen te maken kunnen hebben welk merk en type multimeter je gebruikt, hoeveel spanning deze op de testprobes zet.

Pagina 31 (7.6.2):
Hier is onder "Controle pomwerking" vergeten te melden dat het apparaat moet worden aangezet tussen "stekker in het stopcontact" en "druk de een-kops en twee-kops toets gelijktijdig in".
Op pagina 27 (7.1.1.3) wordt deze volgorde wel correct vermeld.

Groet, tot de volgende reparatie maar ;-)


hans nahon

Het "probleem" met het slangetje is opgelost. Bij de onderdelenwinkel zijn de slangetjes die Senseo gebruikt los te koop. Wel duur (duurder het nieuwe klepje!). Bovendien had ik eigenlijk niet zo veel zin om nog eens de rit naar de winkel te maken. Dus....:
Onder het keteltje in de Senseo zit ook een slangetje en dat leek me vrij lang. Dat heb ik van het keteltje losgemaakt, iets ingekort en weer met een tie ripje vastgezet. Het afgeknipte stukje op lengte gemaakt en geplaatst. Qua bevestiging van het klepje was hiermee de reparatie voltooid.
Intussen was er met al het gerommel wat water in de Senseo terechtgekomen. Daardoor ging opeens het blauwe lampje uit. En, heel vreemd (althans voor mij, misschien dat een "geleerde" het wel begrijpt) na omdraaien van de stekker ging het lampje weer aan! Toch maar stekker uitgenomen, zo goed mogelijk drooggemaakt en een uurtje laten staan. Maar ook nu dezelfde storing, inclusief stekker-omdraai-oplossing...
De volgende dag had het probleem zich opgelost en werkte alles weer. De moraal: bij vocht in de Senseo goed laten drogen vóór je tot "oplossen" over gaat   :)

Bij deze nogmaals dank aan degenen die hulp geboden hebben. Scheelt mij in elk geval de aankoop van een nieuwe alu-kleurige Senseo (als die er überhaupt nog zijn). Ik zou dan trouwens wel voor  mijn verdere leven voldoende reserveslang gehad hebben ;D

- hans -