Auteur Topic: Inzicht in kwaliteit en effectiviteit  (gelezen 3754 keer)

rc-assen

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Inzicht in kwaliteit en effectiviteit
« Gepost op: mei 15, 2014, 03:48:00 pm »
Beste mede-vrijwilligers,

Op de standaard RepaiCafé loopbriefjes die wij gebruiken, hebben wij inmiddels een schat aan informatie verzameld.
Zonde om ze op een stapel in de kast te laten liggen.
Losse briefjes zijn niet erg handig om inzicht te krijgen in waar we goed in zijn en waar we nog een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Om de informatie toegankelijk te maken willen wij graag de gegevens van de loopbriefjes op een computer opslaan zodat we gerichte rapporten kunnen maken die ons helpen onze starke en zwakke punten zichtbaar te maken.

Dit kan dan positief uitpakken voor de motivatie en de deskundigheid van de groep vrijwilligers en daarmee de kwaliteit en effectiviteit van ons Repai Café verhogen.

Is er in één of meer RC's al iets in die richting gedaan ?
Zo ja, mogen wij daar ook gebruik van maken ?
Zo nee, kunnen we samen iets maken dat ons verder kan helpen de informatiebrij de baas te worden ?
Een eenvoudige toepassing in MS Access kunnen we wel maken maar een universeel toepasbare applicatie is voor ons (nog) iets te hoog gegrepen.

Laat iets van je horen...

met vriendelijke groet,
Repair Café Assen
-- wim de morree --

Dieter Kwint

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Inzicht in kwaliteit en effectiviteit
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2015, 10:01:06 pm »
Ik loop ook al langere tijd met de vraag of er binnen het wereldje van Repair Cafés niet inderdaad een dergelijk gebruiksvriendelijk programma bestaat. Een programma waarmee alle data, die tijdens Repair Cafés verzameld worden middels de aanmeldformulieren, gebundeld worden.
Bij Repair Café Tiel hebben zelf een Excel-programma gemaakt waarmee inzicht verkregen wordt in het slagingspercentage van alle binnengekomen kapotte spullen.
Voor het jaar 2014 hebben we bijvoorbeeld een totaalslagingspercentage van rond de 50%. Maar we kunnen het ook per categorie aangeven. Zo zijn we erg goed in het repareren van sieraden, textiel, niet-elektrisch gereedschap, fietsen, meubels en overige niet-huishoudelijke apparaten. Maar zijn we minder goed in strijkijzers, magnetrons, koffiezetapparaten, audiovisuele apparatuur en computergerelateerde apparaten.
Maar het is geen gebruiksvriendelijk programma en daar zijn we eigenlijk wel naar op zoek.

Namens Repair Café Tiel,
Dieter Kwint

pavoordf

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
    • Repair Café Blixembosch
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2015, 01:32:36 pm »
Wij zijn net begonnen met ons Repair Café en gebruiken (net als waarschijnlijk veel anderen) een spreadsheet (Excel). Voordeel is de flexibiliteit. Allerlei statistische (en andere) functies zijn beschikbaar, zodat de meest wilde doorsnedes gemaakt kunnen worden. Bij ons is nog niet gesproken over andere applicaties voor opslag van data en maken van rapportages.

Ik wil overigens best meedoen in een project dat tot doel heeft zo'n applicatie te ontwikkelen. Ik was voor mijn pensionering (nog geen jaar terug) Embedded SW Ontwikkelaar (in C)/ Architect en was betrokken in verschillende multi site projecten. Mochten er meer vrijwilligers zijn die aan zoiets zouden willen werken, laat het dan hier even weten, dan kunnen we kijken of we zoiets op kunnen zetten.

januithoorn

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2015, 02:19:47 pm »
Wij verwerken de briefjes in excell :

geeft ook feedback aan reparateurs t.a.v. juist invullen en er is behoefte de briefjes verder aan te kunnen passen.

aantallen en type reparaties, slagingspercentage en inkomsten worden verwerkt, is per keer gemiddeld 13 reparaties(heel wat bijhouden dus)

of het zin heeft ??? , ik vind het wel leuk nog om te doen.
Groeten,
Jan

Bert Nieboer

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2015, 09:37:11 pm »
Ik zit me werkelijk af te vragen, waarom al die bureaucratie nu dan wel nodig is.

Een techneut wil repareren niet administreren, we hebben te lang in een keurslijf van boekhouders moeten werken, maar dat was alleen voor het maximaliseren van de winsten, niet voor het plezier van de vrijwilliger!!!! En om die boekhouder een boterham te geven. :(

Schei a.u.b. uit met al die bedrijfsmatige processen die afgekeken worden van de wereld waar geld verdiend moet worden, laat het plezier in je vak weer terug komen. Want alleen al het feit dat op deze manier van repareren uitdagend is, economisch is het zeker niet, dus weg met dat economisch geneuzel.