Auteur Topic: Digitale gegevensinvoer  (gelezen 73 keer)

TonB

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Digitale gegevensinvoer
« Gepost op: september 11, 2017, 11:25:19 pm »
Wij hebben sinds we met ons RC begonnen zijn, nu 1,5 jaar geleden, alle gegevens via de standaard briefjes verzameld en deze ook ingevoerd in een Excel sheet. Eigenlijk is dit dubbel werk; eerst opschrijven en daarna overtikken. Liefst zou ik de briefjes laten vervallen en alles rechtstreeks invoeren in Excel.

Mijn vraag is of daar bezwaren tegen zijn en of dit ergens in den lande al gebeurt.

Tevens zou het handig zijn om gegevens in te voeren via een digitaal formulier i.p.v. direct in te tikken in de kolommen van Excel. Ik weet dat zoiets gemaakt kan worden maar ons ontbreekt de kennis om dit te ontwikkelen.
Graag zou ik horen of iets dergelijks al in gebruik is.

Namens Repair Café Rotterdam-de Esch,
Ton Broekaart

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Digitale gegevensinvoer
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2017, 05:38:22 pm »
Hallo Ton,

Wil je naast de eenvoudige gegevens zoals die op het papieren formuliertje worden vastgelegd meer gegevens over het te repareren object vastleggen zo als, merk, type, productiejaar, hoe en waarmee het wel of niet geprepareerd kon worden, wat de oorzaak van het defect was, gebruikte onderdelen/materialen, etc. dan ben je erg afhankelijk van de reparateurs die die gegevens moeten invullen. Vaak zijn die handig met hun handen, maar ze zitten meestal niet te wachten op schrijf- op typewerk.

In het verleden heeft de Stichting Repair Café Nederland (inmiddels "Internationaal") een poging gedaan een landelijke datebase met de gegevens van de intakeformulieren op te zetten. Die database is nooit helemaal van de grond gekomen en slechts door een aantal RC,s gebruikt.

Op dit moment draaien ze proef met de "Reparatiemonitor" waarmee ze meer inzicht proberen te krijgen in de repareerbaarheid van spullen.
Hierin kan je On-line (met een app) je reparaties met wat meer kwalitatieve gegevens kwijt. Op hun website vind je er meer over, wellicht is dat iets voor jullie.
Je moet dan wel een informatie-freak vinden, die het leuk vindt al deze data in jullie RC te verzamelen bij de reparateurs en bezoekers, of je moet al je reparateurs enthousiast maken voor een digitaal invulformulier bij elke reparatie (bijvoorbeeld de Reparatiemonitor).

Mijn ervaring is dat reparateurs daar doorgaans niet op zitten te wachten en je dus slecht of niet volledig ingevulde velden krijgt.
De RC's in Breda beperken zich dan doorgaans ook tot het op basis van de formuliertjes aggregeren van algemene gegevens voor een jaaroverzicht: Bijvoorbeeld, aantal reparaties verdeeld per afdeling (elektro/textiel/fietsen/etc.), wijken, geslaagd/deels/niet geslaagd.
Ik ken enkele RC's die helemaal zonder formulieren werken en verder niets vastleggen.

Zelf houd ik wel bij wat voor SOORTEN objecten ik als algemeen-/technisch-/elektroreparateur zoal aangeboden krijg en die teller staat inmiddels op ruim 400 soorten (dus niet de aantallen!) 

Om op je vraag terug te komen: om enig draagvlak te krijgen voor het (uitgebreid) gaan registreren van (veel) gegevens zou ik eerst eens bij je eigen RC-mensen te rade gaan of er behoefte/ noodzaak toe is en of men bereid is die extra inspanning te leveren. Als dat zo is zullen er zeker RC's zijn die met een digitaal invulformulier werken en dit met je willen delen.

Succes, Alex van Doorn
Van iets dat stuk is leer je het meest.

TonB

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Digitale gegevensinvoer
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2017, 06:02:43 pm »
Dag Drambuie,
Bedankt voor je reactie. Mijn ervaring is ook dat er mensen zijn die alleen repareren en zij die wel wat aan administratie doen.
De praktijk bij ons is dat een apparaat wel eens blijft staan en later door iemand anders wordt gerepareerd dan degene die het heeft aangenomen, zonder dat de eigenaar daarbij aanwezig is. Niet helemaal volgens de doelstellingen van RC maar dat is een andere discussie. Het is dan wel handig dat er gegevens bekend zijn van apparaat en klacht.
De standaard bonnetjes worden bij ons redelijk goed ingevuld en dat is ook alles wat we aan data bijhouden.

Invullen in Excel geeft wat voordelen maar betekent nu dat iemand dubbel werk zit te doen. Dus wat ik zoek is een digitale copy van het standaard RC-formulier waarmee gegevens rechtstreeks in Excel gaan, niet meer, niet minder.

Wellicht is dat al ergens in gebruik.

Met groet,
Ton Broekaart