Auteur Topic: Kunststoffen PP en PPS lijmen (Philips GC3240)  (gelezen 1955 keer)

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
    • Facebook Repair cafés Breda
Kunststoffen PP en PPS lijmen (Philips GC3240)
« Gepost op: juni 29, 2016, 01:51:57 pm »
Hallo allemaal,

Ik heb een Philips stoomstrijkijzer GC3240 /02/BS ter reparatie aangeboden gekregen(uit ca. 2010): lekte vlak na aanschaf fors water, toen in de kast opgeborgen i.p.v. op de garantie aanspraak te maken en er nu (pas) mee naar het Repair Café gekomen.
De watertank bestaat uit twee delen; één van wit PP (= Polypropyleen) en één van roze PPS (= Polyphenylenesulfide), deze zijn bij de productie thermisch (ultrasoon?) aan elkaar gelast. Deze las is over een groot deel los, mogelijk door een val of door een al bij de productie in China slecht gemaakte las.

Deze twee kunststofsoorten laten zich met geen enkele lijm goed verlijmen en Philips kan de tank (Part: 4239 021-30650) niet meer leveren en verwijst fijntjes naar de onderdelenhandelaars, die mogelijk nog een restexemplaar op voorraad hebben. (Alsof je zo'n incourant onderdeel op voorraad wilt hebben!)

Een lijmpoging met warmtebestendige siliconenkit resulteerde slechts in "minder lekken" (Ook kit hecht slecht op deze materialen)

Omdat de rest van het strijkijzer nog in nagenoeg nieuwstaat is, de vraag of iemand een "lijmsuggestie" heeft of toevallig nog een zelfde waterdichte tank heeft liggen.
Er staat geen druk op de tank maar een en ander wordt wel warm. De las zit onder de gehele rand van de witte plaat op de foto en is door de overhangende roze rand slecht bereikbaar.

De tank is nummer 21 op de tekening.

Alex,
Breda
Van iets dat stuk is leer je het meest.

pavoordf

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
    • Repair Café Blixembosch
Re: Kunststoffen PP en PPS lijmen (Philips GC3240)
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2016, 02:10:45 pm »
Ik kreeg van één van de mensen hier de volgende reactie

Ik heb jaren gewerkt met diverse lijmen-leveranciers. Laat ze eens contact opnemen met:
- Bison  088-3235700                              bison.nl / griffon.nl     
- Frencken lijmen 0495-583500             frencken1901.nl.
Op beide sites staat een contactformulier waarop je je probleem (technisch ondersteund) kunt uitleggen om zo de beste lijm-oplossing te krijgen.

Bart

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
    • Facebook Repair cafés Breda
Re: Kunststoffen PP en PPS lijmen (Philips GC3240)
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2016, 04:35:32 pm »
Bart, bedankt voor je tip, echter mijn opmerking "Deze twee kunststofsoorten laten zich met geen enkele lijm goed verlijmen" was al gebaseerd op antwoorden van Bison en Henkel(Pattex).
(Voor de volledigheid heb ik de vraag toch ook nog bij Frencken uitgezet.) edit: bieden evenmin een oplossing.

Bij de Facebook groep van Repair Café NL had ik een link naar deze forumvraag uitgezet en daar kreeg ik de tip van Ergo lijmen (lijm 5400. primer 5150 en aktivator 5100), echter dat setje gaat erg kostbaar worden in verhouding tot een nieuw stoomstrijkijzer!

Alex
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2016, 11:43:44 am door Drambuie »
Van iets dat stuk is leer je het meest.