Handleiding: Veilig werken in het Repair Café

Gestart door Nina, 22 juni, 2016, 09:20:25

Vorige topic - Volgende topic

Nina

Hier download je altijd de meest recente versie van de handleiding: Veilig werken in het Repair Café.

"Het gaat goed tot het fout gaat", zei Barend Bierman van Repair Café Piershil op de Landelijke Repair Café-dag 2016. Samen met Alex van Doorn (Breda) en Gerald Niekrake (Culemborg) probeerde hij in een uur tijd het belang van veilig werken duidelijk te maken.

Een goede reparateur is niet per definitie een veilig werkende reparateur, constateerden Barend, Alex en Gerald. Iedereen kan fouten maken en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Daarom is het volgens de drie experts altijd nodig om aandacht te blijven geven aan veiligheid.

Dat begint al bij binnenkomst van de bezoekers. Zorg dat de bezoekers de huisregels kennen en tekenen.

Controleer de aardlekschakelaars en het gereedschap.

Durf om hulp te vragen als je twijfelt en wijs elkaar op onhandigheden.

De drie begeleiders wezen op het belang van de handleiding 'Veilig werken in het Repair Café', van Stichting Repair Café. Download nu de handleiding.

Bert

Ik denk dat heel weinig mensen weten en/of ook doen om maandelijks je aardlekschakelaar te testen.

Dit is eigenlijk een routine die bij aanvang van het Repaircafé altijd gedaan moet worden
Groetjes,


Bert

m10

Goed dat deze draad bestaat!

Ik repareer al 40 jaar electronica en elektrische apparaten, maar had daar zelden of nooit last van kapotte zekeringen.

Ik heb nu 5 reparaties achter de rug als RC vrijwilliger en 3 hadden met een kapotte zekering te maken.
Na me een weekje ingelezen te hebben in zaken rondom zekeringen en fusible resistors heb ik de volgende vraag:

Onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen via AliExpress (ja, het saaie spul is vaak goed genoeg), maar juist voor de veiligheid zou ik graag een westerse leverancier gebruiken.

Wellicht is er een mogelijkheid om een assortiment op te stellen speciaal voor repaircafes die 80% van de reparaties kan dekken. En die dan van betrouwbare bron komt.
Elke keer 1 zekering regelen is geen goede strategie naar mijn mening.
Ik verwacht thermische- en stroomzekeringen en fusible resistors.

Wat denken jullie hierover? Bestaat dit al? Of kan het georganiseerd worden?

Bert

Ja was dat maar waar.
Want je weet nooit wat de omzet zal zijn.

Want dat zeg je zelf ook al 40 jaar niet nodig en nu een aantal keren.

Toen ik een jaar of 8 geleden met het Repaircafé begon, heb ik ook de standaard dingen ingekocht voor de reparatie van de Senseo's. Dus de beruchte elco in de voeding en de beide triacs. Nou ik heb ze nog nooit nodig gehad en liggen ze maar te verstoffen.
En ook nog eens in de weg.

Ik heb 36 jaar als technicus bij de Marine gewerkt.
Werd je geplaatst op de werf om het voorbereidend werk te doen om met een nieuw schip te kunnen gaan varen. Wat voor reservedelen moesten er gekocht worden, om de totale levensduur van het schip onderdelen te hebben?
Want dat is gemiddeld zo'n 40 jaar.
Het advies van de fabrikanten was vaak zo, dat je er minstens 1 van elk onderdeel mee moest nemen en liefst een veelvoud daarvan. Maar dat zou het schip doen zinken.
Want hun belangen waren alleen zo veel mogelijk verkopen.
En jij had de ervaring nog niet, welk onderdeel regelmatig stuk ging.

Het andere aspect is, als de schepen na 40 jaar naar de sloop gingen, lagen de magazijnen vaak nog vol met allerlei dure onderdelen, die nooit nodig geweest waren.
En er voor zeer grote kapitalen, gewoon voor de schrootprijs, naar de hoogovens gingen. Een kapitaalvernietiging van jewelste.  Dus daar begin ik in het Repaircafé zeker niet meer aan.
Laat de klant maar voor de onderdelen zorgen, dan zetten wij ze er wel in.
We zoeken het wel uit, wat ze moeten kopen en waar, maar voor de rest is het voor de klant.

Want welk Repaircafé heeft een mooie afgesloten bergruimte om deze onderdelen op te bergen? 
Wij in ieder geval niet.
We lopen al elke keer ons een breuk te sjouwen om het gereedschap mee te nemen.
En waar het dan ook vaak blijkt, dat juist, dat ene stuk gereedschap, wat je nodig hebt, net nog thuis ligt.

En vergeet even niet, het bedrijfsleven heeft, verstand van geld maken, en die hebben het uitgevonden.
Een ander de opslagkosten en het dode kapitaal en zelf zo weinig mogelijk in huis te hebben. Net zoveel dat je een kleine vertraging in de leverantie op kunt vangen.
Mijn apotheker vertelde me gisteren nog, dat mijn 3 maandelijkse vestrekking zelfs bij de groothandel geëtiketteerd werd. Zo zie je dat een apotheker eigenlijk een overbodige schakel is. Want die groothandel kan het dan ook rechtstreeks naar mij sturen. Dan kan alles nog goedkoper.

Kijk maar eens hoe DAF dit doet, daar worden de onderdelen direct aan de assemblagelijn geleverd.

https://www.daf.com/nl-nl/werken-bij-daf/vakgebieden/logistics-en-supply-chain
Groetjes,


Bert

hvm

Bert,

De waarheid ligt in het midden, denk ik. Zekeringen, aandrijfsnaren, X2-condensatoren die in serie met de 230V staan, thermische zekeringen: het zijn wel erg vaak dezelfde onderdelen die stukgaan. Het is zinloos om alles op voorraad te nemen, helemaal eens, maar géén voorraad is ook erg duur voor de bezoeker.

Just-In-Time-bezorging zoals bij de moderne productielijn werkt alleen als je geen 10 euro verzendkosten betaalt voor een onderdeel van 30 eurocent.

Wij knippen de (goede) snoeren van defecte apparaten en knappen daar vervolgens weer een lamp mee op. Uiteraard is het ondoenlijk om een kast vol stofzuigermotoren aan te houden, maar een snoer, fitting of een schakelaar is vrij universeel en die raak je wel weer kwijt. Een assortiment zekeringen neemt niet veel ruimte in, bijvoorbeeld.

Als er onderdelen besteld worden voor een reparatie, bestellen we vaak een paar extra voor de voorraad. Dat zijn onderdelen waarvan we zeker weten dat de klant er om komt, en dat scheelt al iets. Het blijft een lastige balans. Volgens mij heeft vrijwel elk RC last van ruimtegebrek.

Groet,
Hans

Bert

Ik heb in al die jaren dat ik in het repaircafe zit nog nooit een aandrijfsnaar of zekering vervangen.

Wel de triacs en X2 condensatoren van de Senseo.
Die dus ingekocht en in al die jaren nooit meer nodig gehad.

Ik heb meegedaan aan de opnames van het Repaircafe voor het KRO NCRV programma Factcheckers, daar waren zeer veel walkmans, platenspelers en band- en cassetterecorders.
Maar daar zijn echter zoveel maten en soorten in dat het onmogelijk is om de juiste in huis te hebben, als je geen vrachtwagen met spullen voor de deur hebt staan.

En ja een snoertje komt nog wel eens van pas, maar de onderdelen van de gedemonteerde overleden senseo's liggen ook maar niets te doen.
Want het Senseotijdperk lijkt over, want ik heb al zeker 2 jaar geen Senseo meer gezien.

En het is kapitaalvernietiging, dus de verzorging van onderdelen is de verantwoording van de klant, hij/zij bestelt en wij zetten het erin de volgende zittingsdag.
En het is aan de klant om deze investering voor zijn spullen te doen.

Groetjes,


Bert

m10

Nu, krap een jaar na mijn reactie heb ik inderdaad maar 1x een zekering nodig gehad.
Ik heb de mazzel dat ik thuis heel wat ruimte over heb, dus ik verzamel nu oude printen van TVs enzo, zodat ik toch regelmatig een gezocht onderdeel daarop kan vinden.
Ik heb wat zekeringen en fusibel resistors ingekocht en daarmee kom ik een end.

Mijn originele vraag ging over de betrouwbaarheid van AliExpress componenten.
Inhoeverre dat terecht is weet ik nog steeds niet, dus ik hoop dat het meevalt.

Als ik iets inkoop dan gaat dat uit de fooienpot. Het is meestal toch klein geld.

Bert

Citaat van: m10 op 13 februari, 2024, 22:39:03Mijn originele vraag ging over de betrouwbaarheid van AliExpress componenten.
Inhoeverre dat terecht is weet ik nog steeds niet, dus ik hoop dat het meevalt.

Helaas kom je daar niet achter, want ook de onderdelen van de grote fabrikanten komen uit China. Maar zij weten wel hun adresjes, die je waarschijnlijk ook via Ali kunt bestellen, maar dat gaat dan vaak niet per stuk, maar per heel veel. En er zullen ook wederverkopers van deze fabrikanten zijn, maar daar kom je niet achter.
Dus wil je op zeker spelen dan zal je toch in Europa moeten bestellen.
Groetjes,


Bert