Auteur Topic: van Repaircafe naar Dagbesteding?  (gelezen 2327 keer)

Jotanjan

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
van Repaircafe naar Dagbesteding?
« Gepost op: mei 29, 2015, 12:47:26 pm »
Uit oogpunt van privacy zijn de namen in onderstaande ware story onherkenbaar gemaakt!

In ons lieflijk dorpje N. is een stichting Q. gevestigd die zich bezighoudt met het begeleiden van geestelijk en of lichamelijk gehandicapten. Met de officiele omschrijving van hun werk zal ik U niet lastigvallen.
De stichting Q. wil deze mensen ("clienten") een bezigheid bieden om op die manier een verbinding met en zo mogelijk terugkeer in de maatschappij bewerkstelligen. Dagbesteding noemen ze dat.

Tijdens een "denktank-vergadering" hoe het gestelde doel bereikt zou kunnen worden werd, onder andere, voorgesteld een Repaircafé op te richten.
Dit Repaircafé zou dan, in de toekomst, kunnen dienen als dagbesteding voor de cliënten.

Het Repaircafé werd metterdaad opgericht en in gang gezet met facilitaire  ondersteuning vanuit de stichting Q en ontwikkelde zich uitstekend.
Uit de omgeving werden vrijwilligers aangetrokken om hun technisch kunnen en vrije tijd ter beschikking te stellen en zo onder andere een bijdrage te leveren aan het verkleinen van de afvalberg.
Alles en helemaal onder het motto en in de lijn van het Nationale Repaircafe
Over de onderliggende bedoeling van de stichting Q. werd met geen woord gerept.
De aangetrokken vrijwilligers hadden geen idee dat er plannen waren om "clienten" te laten instromen.

Inmiddels zijn er enkele jaren voorbij gegaan en de stichting Q. heeft inmiddels een coordinator aangesteld om leiding te geven aan het Repaircafé en de contacten tussen de stichting Q. en het Repaircafé te regelen.

Bij vragen van en door de vrijwilligers over de verbinding tussen de stichting Q. en het Repaircafé, werd die verbinding nadrukkelijk ontkent, afgewezen of geminimaliseerd. De stichting Q. zou een normale sponsor zijn dus alleen geld doneren en zich verder niet bemoeien met de gang van zaken binnen het Repaircafé..
Langzamerhand komt, door allerlei oorzaken, de "ware" geschiedenis toch boven water en kan het Repaircafé er al bijna op gaan rekenen dat clienten ingestroomd zullen gaan worden.

Persoonlijk heb ik daar best heel veel moeite mee.
Ik, een van de vrijwillige monteurs, heb voor mezelf het gevoel en de verantwoording dat een gerepareerd apparaat, als ik dat afgeef, veilig en nuttig gebruikt kan gaan worden.
De verantwoording op me nemen voor een door een client gerepareerd apparaat is voor mij onmogelijk en niet verteerbaar.

Omdat ik met dat probleem worstel wil ik dat graag aan het forum voorleggen met een aantal vragen.

1. Zijn er andere Repaircafés die een dergelijke instroming van clienten kennen en of hanteren?
2. Als vraag 1 positief wordt beantwoord, hoe verantwoorden de aanwezige vrijwilligers (dus niet de clienten) de niet door hen gerepareerde apparatuur?
3. Als vraag 1 positief wordt beantwoord, wie is er dan eindverantwoordelijk en aanspreekpunt bij problemen veroorzaakt door een verkeerd of foutief gerepareerd apparaat?
4. Als vraag 1 negatief wordt beantwoord en er dus geen Repaircafés zijn die op deze manier werken mag ik dan vragen of het verstandig is het Repaircafé in N. zo te gaan laten werken?
5. Heeft iemand een oplossing hoe wij de wens van de stichting Q., het instromen van clienten, kunnen tegenhouden en of zodanig ombuigen dat het geen uitwerking zal hebben op het functioneren van de vrijwillers van Repaircafé? 

Ik ben benieuwd naar uw gewaardeerde reacties.
Groeten,
Jotanjan@gmail.com

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
    • Facebook Repair cafés Breda
Re: van Repaircafe naar Dagbesteding?
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2015, 01:47:20 pm »
Hallo Jotanjan,

Ik heb als "ongebonden" reparateur iets dergelijks meegemaakt.

Een vergelijkbare organisatie heeft een Repair Café opgericht en dit, conform de “inloop gedachte” van het Repair Café, open gesteld voor externe vrijwillige reparateurs.  Veel van hun eigen reparateurs worden normaal ingezet bij de (betaalde) hulpdiensten (verstelwerk, fietsreparatie, tuinonderhoud, computerhulp en klussendienst) van deze organisatie.

Dat wij, de externe vrijwilligers, bij dit RC één keer per maand de “vrijwilligers van de organisatie zelf” wat op sleeptouw moesten nemen en bij het repareren moesten bijstaan en coachen, namen wij als een maatschappelijke sociale uitbreiding van onze rol voor lief. Het idee was immers kennis delen en samen de bezoekers proberen te helpen.
In de praktijk was het zeker geen ongezellig RC waarbij de opstelling van de (elektro/technische) reparateurs rond een grote tafel voor voldoende “meekijken” zorgde en zo een waarborg vormde dat de reparaties verantwoord gedaan werden en de apparaten veilig de deur uit gingen.

Dat deze organisatie, naar later bleek, haar eigen mensen verplichtte ("participatie") aan dit RC mee te werken en helaas niet in gesprek wenste te gaan met hele groep vrijwilligers over het reilen en zeilen van het RC en over welke ideeën de vrijwilligers daar zelf over hadden waren, vormde, met nog een ander akkefietje over de rug van de vrijwilligers, voor ons uiteindelijk de reden om onze medewerking op te zeggen. (Let wel; dit lag dus aan de organisatie en niet aan hun “cliënten”!)

Op zich hoeft, als je enige affiniteit met coachen of kennis delen hebt, het samenwerken met “cliënten” geen probleem te zijn of te conflicteren met de doelstellingen van het Repair Café.
Mijn ervaring is dat er zeer leergierige en dankbare mensen tussen zitten met wie prima samen te werken is.

Mijn ervaring in andere RC’s is daarnaast dat sommige “niet-cliënten” zeker ook begeleiding en wat “meekijken” nodig hebben bij hun werk als reparateur bij het RC. Belangrijk is dat men eigen en elkaars grenzen kent en respecteert en open staat voor gevraagd en ongevraagd advies krijgen en geven.

Wel zullen jullie een dergelijke stap onderling (en later met de stichting Q) in alle openheid moeten bespreken en moeten de vrijwilligers van het RC zelf hun standpunt daarin bepalen.
Teveel wordt er al door organisaties gedacht in termen van “hun Repair Café” en “hun vrijwilligers”

Om in te gaan op je specifieke vragen:

Het huisreglement van het RC vrijwaart je al van aansprakelijkheid ten aanzien van je reparaties en sommige Gemeentes hebben ook een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers afgesloten (Zo niet, dan is dat iets voor de stichting Q!) Ieder doet zijn best naar beste kunnen.
(Repair Café Nederland blijkt voor haar leden ook een dergelijke collectieve verzekering afgesloten te hebben.)

Als reparateur/deskundige ben je eigenlijk alleen verantwoordelijk voor de eigen reparaties of die waar je bij betrokken bent. Natuurlijk is het wel aan het RC om een bepaalde kwaliteit, met name op het gebied van veiligheid, na te streven en hiertoe ook voorzieningen te treffen (bijvoorbeeld de afspraak dat sommige vrijwilligers altijd samen met of pas na overleg met een ervaren reparateur reparaties doen).
In een ander RC heb ik meegemaakt dat iemand “niet te coachen was” en brokken (slechte reparaties of onherstelbaar sloopwerk bij een “reparatie”) bleef maken. Zoiets doet dan pijn in je reparateurshart en het moet dan wel in het team aan de orde gesteld worden, want het tast ook de naam van het hele RC aan en daar ben je wel met z’n allen voor verantwoordelijk.

Of het voor jullie RC verstandig is genoemde rol voor de stichting Q in te gaan vullen kan ik niet beoordelen; dat is van te veel zaken (reparateurs, cliënten, omstandigheden etc.) afhankelijk. En daar kunnen jullie alleen maar zelf over beslissen. De stichting Q heeft immers geen overeenkomst met jullie gesloten en zal, om geen leegloop van externe vrijwilligers te riskeren, zeker met jullie in gesprek moeten gaan.
Mogelijk kunnen jullie het gewoon eens proberen en per “cliënt” bekijken hoe het gaat.

Kom je er helemaal niet uit, dan is het een kleine stap om met de groep vrijwilligers van het Repair Café naar een andere faciliterende locatie/organisatie over te stappen.

Succes.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2015, 04:49:43 pm door Drambuie »
Van iets dat stuk is leer je het meest.