Auteur Topic: oorspronkelijke doelstelling R C  (gelezen 2511 keer)

Harry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
oorspronkelijke doelstelling R C
« Gepost op: maart 11, 2015, 10:26:36 pm »
Hallo
Ik ben sinds Jan. dit jaar reparateur bij R C in Lochem.
We hebben een kleine zelfstandige ruimte tot onze beschikking bij kringloop 2switch.
Met klein bedoel ik dat we een ruimte hebben met een koffietafel een naaitafel, 2 opbergkasten, pashokje en een werkbank waar je met 3 man kunt staan werken. Met zelfstandig bedoel ik dat we niet elke avond alles moeten opruimen.
Op deze manier kunnen we alle nog niet gereed gekomen apparaten gewoon laten staan om er de volgende keer/dag mee verder te gaan. Zo kan bv een seseo waar een printplaat van stuk is en daardoor geheel gedemonteerd moet worden, of een afgebroken  driewegventiel dat gerepareerd is en een nachtje moet drogen gewoon blijven staan tot de volgende gelegenheid. Door het grote aanbod van apparaten zijn we met 2 tot 3 vrijwilligers meerdere dagen per week aanwezig. Op deze manier kunnen we zeer veel spullen redden van de afvalberg.
Echter, en hier de reden van mijn topic. De opzet van Repair Café is om samen met de eigenaar of eigenaresse de aangeboden spullen te repareren, en om mensen bewust te maken dat veel nog te repareren is, zal ,denk ik, een boel mensen doen besluiten om hier niet op in te gaan. wij hebben de ervaring dat mensen liever lui zijn dan moe en dat ze geen zin hebben om te gaan sleutelen, veelal omdat ze bang zijn om voor dom te worden aangezien. In een enkel incidenteel geval lukt het wel om de mensen aan te zetten om zelf te helpen, maar voor 90 procent van de gevallen worden de apparaten gebracht en later als ze gemaakt zijn weer opgehaald.
Wij zijn op deze manier eigenlijk een reparatie werkplaats geworden.
Het is niet onze bedoeling om bestaande reparatiewerkplaatsen concurrentie aan te doen.
in mijn ogen doen we dat ook niet omdat het merendeel van de aangeboden apparaten een aankoopwaarde hebben van onder de 150 euro. De grootste concurrent van reparatie werkplaatsen zijn zij zelf door het hoge start tarief dat geheven (moet) worden.
Zouden we weer terug gaan naar het oorspronkelijke concept, om samen met de mensen deze apparaten te repareren, dan zou ongeveer 80% van wat we nu repareren alsnog op de afvalberg terecht komen.
Moeten wij nu het concept handhaven of op deze manier doorgaan. Ik persoonlijk vind dat we zoveel als mogelijk moeten redden van de afvalberg op welke manier dan ook.

« Laatst bewerkt op: maart 12, 2015, 06:11:47 am door Harry »

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: oorspronkelijke doelstelling R C
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2015, 09:43:55 am »
Zoals jullie nu werken zijn jullie een "milieubewuste low budget reparatiedienst".

Hoe leuk voor de reparateurs en handig voor de "klanten" dit ook is, een aantal van de (mogelijke) doelstellingen van een Repair Café komt m.i. zo niet aan bod:

- Mensen er bewust maken van dat veel zaken (zelf of met wat hulp) te repareren zijn als alternatief voor direct weggooien en vervangen.
- In de gemeenschap aanwezige kennis van het repareren behouden en met elkaar delen.
- Mensen die (weinig of veel kennis) hebben van repareren activeren deze kennis te gebruiken en te delen (voor een maatschappelijk doel)
- Sociale/verbindende functie door een gezellige en leerzame (inloop-)ontmoetingsplaats te zijn voor klanten, bezoekers (al dan niet met reparatie aspiraties), en de reparateurs en gastvrouwen en -heren.

Helaas vormen soms het aantal geslaagde reparaties en de opbrengst aan donaties de meest belangrijke kengetallen voor de "organisatie" van een Repair Café.

Drambuie,
reparateur RC's Breda
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2015, 10:01:32 am door Drambuie »
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Harry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2015, 10:14:27 pm »
Drambuie
allereerst hartelijk dank voor uw reactie.
Ik kan niet anders dan het eens zijn met uw opvatting over de doelstellingen van een Repair Café.
Ik onderschrijf deze doelstellingen ook maar.....
Zouden wij, strikt volgens deze doelstellingen handelen, om samen met de mensen de ingebrachte apparaten te gaan repareren, en ik spreek namens mijn mede reparateurs, dan zullen veel mensen afhaken en zal het apparaat alsnog op de afvalberg terecht komen. En ik dacht toch dat dat niet de bedoeling is achter de R.C.s
En zeker niet onze bedoeling. Onze insteek en ik hoop van harte dat meer reparateurs dit hebben is zoveel mogelijk apparaten weghouden van de afvalberg. Mensen met veel kennis komen niet met hun apparaten naar een R. C. Tenminste niet hier in deze streek. De mensen die hier komen met hun defecte spullen, komen terecht bij onze gastvrouw(en) en maken een praatje met al dan niet een kopje koffie of thee. Komt het gesprek over hun apparaat ter sprake dan komt er een reparateur bij zitten, en word het probleem besproken. Dus de sociale functie, gezelligheid etc is zeker aanwezig. Maar zoals in mijn start topic al aangaf, zodra er gerepareerd moet worden zie je de mensen betrekken en denken "moet ik dat nou gaan doen". Al heel snel komt de opmerking "maar het hoeft vandaag niet hoor, zie maar wanneer je het doet".
en ja mogelijk zijn wij, en ik formuleer het toch even iets anders dan dat u het doet, een "milieubewuste NO budget reparatiedienst" ons hoofddoel is de afvalberg verkleinen, daarom ben ik deze topic gestart. Want door op deze, ik zeg niet zaligmakende, manier kunnen veel meer apparaten een tweede leven gegeven worden. Begrijp mij/ons a.u.b. goed, wij hebben ook graag dat mensen, samen met ons, een reparatie gaan doen. En ja mogelijk zijn wij er zelf schuldig aan dat het gaat zoals het nu gaat.
teslotte nog één opmerking over uw laatste zin, waarin u stelt dat "helaas" het aantal geslaagde reparaties de meest belangrijkste kengetallen zijn. Hierin verschillen wij duidelijk van mening zoals u al begrepen zult hebben. Ik hoop hier meer reacties te krijgen van reparateurs die ook van mening zijn dat het aantal geslaagde reparaties WEL het belangrijkste is. en dan speelt de opbrengst aan donaties geen enkele rol. Eigenlijk vind ik die opmerking misplaatst. een donatie is nl. niet verplicht dus kan nooit een "belangrijk" kengetal zijn.

Harry reparateur R.C. Lochem
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2015, 10:27:52 pm door Harry »

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2015, 08:00:16 am »
Hallo Harry,

Mijn laatste verzuchting met "helaas" sloeg niet specifiek op uw situatie, maar meer op mijn ervaringen bij de diverse Repair Café in en rond Breda;
Het aantal geslaagde reparaties kan wel degelijk een belangrijk doel zijn mits men de andere door mij genoemde doelstellingen ook nastreeft.
Dat de opbrengst aan donaties geen doelstelling is ben ik met uw eens, echter ik heb helaas anders meegemaakt.

Ik onderschrijf het belang van het doorbreken van het consumeergedrag van de mensen en het redden van apparaten van de afvalberg, maar acht dat juist in combinatie met de andere genoemde doelstellingen essentieel voor een Repair Café.

Door er een gezellig inloop CAFE van te maken is het voor onze bezoekers doorgaans geen probleem (betrokken) te blijven gedurende de reparatie al kunnen (willen?) ze daar zelf in praktijk weinig aan bijdragen.
Vaak voorkomt uitleg over de oorzaak van het defect het opnieuw stuk raken en alsnog op de afvalberg terecht komen van het apparaat.

Het is niet aan mij voor te schrijven waar een Repair Café zijn prioriteiten moet leggen; de beschikbare locatie en/of de ideeën van de reparateurs
spelen daarin een rol, maar u vroeg mijn visie en die gaat van een evenwichtige combinatie van alle doelstellingen uit.

Drambuie
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2015, 08:33:48 am door Drambuie »

Harry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2015, 10:14:05 pm »
hoy Drambuie

Ik vind het ontzettend jammer dat de conversatie alleen tussen ons gaat, ik had gehoopt op meer reactie's.
Inderdaad ik vroeg om de mening van anderen, en nogmaals ik ben blij dat u uw mening hier ventileert.

Het was juist mijn vraag waar leg je de prioriteit. Wij ontvangen mensen op een vriendelijke manier, de Dames doen er alles aan om de mensen vriendelijk te bejegenen tijdens  het wachten op een reparateur.
Maar, daar komt het weer, het merendeel ( ca. 90%) wil gewoon de spullen afgeven en weer vertrekken.
Natuurlijk komt in het gesprek met de reparateur over het probleem met het apparaat, ook aan de orde hoe je zulke problemen veelal kunt voorkomen.
Ben het ook met u eens dat de lokatie medebepalend is. Hoe onze situatie is staat in de begin topic beschreven. Ook de instelling van de reparateur kan een rol spelen. Mijn ideeen zijn dacht ik wel duidelijk naar voren gekomen. En daar voel ik mij gelukkig bij. Het klinkt mogelijk naief maar mocht het mogelijk zijn om dwingend op te leggen dat er strikt volgens de regels moet worden gehandeld, en er daardoor "minder"apparaten kunnen worden gered. Ik mij daar niet gelukkig bij zou voelen en mogelijk zou stoppen met dit o zo mooie werk.

Nogmaals mijn dank voor uw reactie's, en hoop dat er nog meerdere zullen volgen.

vriendelijke groeten van reparateur Harry uut Lochem.

Drambuie

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2015, 12:22:53 am »
Harry,

Nog enkele laatste opmerkingen:

De locatie in een kringloopwinkel doet mij vermoeden dat de bezoekers van het Repair Café Lochem voor een deel uit bezoekers van deze winkel bestaan. Niets ten nadele van de bezoekers van een kringloopwinkel, maar mijn ervaring is dat deze zeker niet allemaal affiniteit hebben met (alle) doelstellingen van een Repair Café.
Ook de zeer frequente(!) openstelling van uw RC werkt het brengen en (een paar dagen later) afhalen in de hand.
Het door u genoemde hoge percentage van bezoekers, die eigenlijk het liefst de te repareren spullen afgeven om ze later weer, gratis gerepareerd, op te halen, zien we hier in Breda in geen van de Rc's terug: meer dan 30% is al uitzonderlijk en dat is dan alleen in een RC waar de dienstverlening naar de (arme) wijk en het actief houden van niet in het arbeidsproces re-integreerbare mensen de belangrijkste, zo niet enige, doelstellingen zijn.

Als u op de homepage van repaircafe.nl onderaan de bladzijde op "voorwaarden" klikt, ziet u welke verwachtingen Repair Café Nederland heeft als u de naam "Repair Café" aan uw activiteiten koppelt.
Door de werkwijze en websites/Facebookpagina’s van vele Repair cafés te onderzoeken, weet ik dat Lochem zeer zeker niet het enige RC is dat van deze "voorwaarden" afwijkt.
Mocht dit toch gaan “wringen” dan kunnen u en uw collega's altijd nog overwegen de, overigens zeer lovenswaardige, activiteiten onder een andere vlag voort te zetten.
(De combinatie kringloopwinkel/no of low budget reparatiedienst komt vaker voor.)

Ten slotte, de medewerkers van Repair Cafés zijn voor het grootste deel “doeners”, die ook op dit forum doorgaans met praktische onderwerpen actief zijn; verwacht dus geen al te hoge respons op uw meer algemene vraag, hoe spijtig ook ik dat vind. 

Drambuie

Harry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2015, 07:55:08 am »

Drambuie

Zoals ik al in mijn eerste topic aangaf, zit ik nog maar kort bij een R C.
Ik ben afgegaan op de kreet, die in het oog springend, ook op de home page staat. "weggooien mooi niet".
Nu voor het eerst de voorwaarden gelezen.
Op dit moment voer ik een innerlijke strijd, of gewoon doorgaan op de manier zoals we/ik nu bezig zijn, of dat ik zal stoppen met dit mooie werk.
Want, en u heeft volkomen gelijk, er staat duidelijk dat het niet de bedoeling is dat mensen hun spullen brengen en later weer ophalen.

Over de andere aspecten maak ik mij geen zorgen, wij zijn bezig met en andere, vooral grotere locatie, mocht dit lukken kunnen ook de sociale contacten een rol gaan spelen.
Maar als door die ene zin dat het niet de bedoeling is om spullen te brengen en later weer op te halen. ik moet zien dat alleen daardoor alsnog spullen worden weggegooid, ik persoonlijk niet meer achter de doelstelling kan staan. 

Dan nog even ingaan op uw laatste plaatsing.
inderdaad veel bezoekers, of eigenlijk brengers van "afgedankte" apparaten bij de kringloop, zien ons logo ( en de kreet weggooien mooi niet) en denken dan "oja dat kan ook nog"
Dat is, in mijn ogen ook de reden, dat de mensen hun spullen liefst gewoon afgeven ter reparatie, Mocht het ons lukken het te repareren hebben ze een reserve apparaat, want ze hadden al een nieuwe gekocht.

Voortzetten onder een andere vlag is voor mij voorlopig nog niet aan de orde. een dergelijke opsplitsing is in het verre verleden ook al eens gebeurt, en zitten wij nu met een tig aantal verschillende geloven op deze wereld.

uw opmerking over, ik citeer:  "RC waar de dienstverlening naar de (arme) wijk en het actief houden van niet in het arbeidsproces re-integreerbare mensen de belangrijkste, zo niet enige, doelstellingen zijn." Is bij ons niet van toepassing, ik ben 67 en mijn collega die ook. zoniet het meest, aanwezig is , is net 65 geworden. Maar, en dat is wederom persoonlijk, zie ook in deze regel een doelstelling voor het R C. Mensen bezig houden en de afvalberg verminderen. Eigenlijk vind ik dit veel belangrijker dan sociale contacten onderhouden daarvoor kan dan, mogelijk zijn die er al, een praat café gaan dienen.

Maar ik dwaal weer af van mijn dilemma. Als ik doorga bij het R C zal dat gaan voor de kreet "weggooien mooi niet" en zal alle apparaten proberen te redden, op welke manier dan ook.

Drambuie
bedankt voor jouw inbreng. e.e.a. is mij duidelijk geworden en heeft mij aan het denken gezet.

Freko

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2015, 07:18:50 pm »
Hallo Harry en Drambuie.
Ik wil even reageren op het geschrevene van jullie beide.
Ik open hier in mijn woonplaats ook een RC en net als Harry in een kringloopwinkel, om de mensen aan te trekken voor de RC is het mijns inzien handig om juist niet iedereen te vragen "blijft u erbij dan kunt u helpen en leren"
Je moet de mensen wel duidelijk maken wat de doelstelling is van een RC en van daaruit mensen betrokken te laten zijn.
Dat gene wat Drambuie schrijft daar kan ik inkomen want dat is de gedachten achter de RC en wat Harry schrijft klopt ook want je kunt niet in een kringloopwinkel zitten te wachten dat er eindelijk iemand komt.
Onze doelstelling is dan ook "weggooien , mooi niet" en repareer het dan maar zonder de eigenaar, de afval berg wordt minder en je leert er zelf ook van.
De kringloopwinkel in onze gemeente moet een ontmoetingsplaats worden voor iedereen en wordt ook gerund door mensen die het moeilijk hebben om op de arbeidsmarkt te komen en mensen vanuit de zorg zo slaan we een brug tussen de mensen.

Fred

Harry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2015, 08:26:39 pm »
Hallo Freko
Ik ben erg blij met je reactie, sta ik toch niet alleen met mijn gedachtengang over de RC's.
Op zich is het een goed streven om mensen te betrekken bij een reparatie maar de meeste mensen hebben alleen belang bij een reparatie niet hoe het word gerepareerd.
Komt bij dat je bij zeer veel reparatie's meerdere dagen bezig bent.
inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en het RC verlaten.
Ik kan niet achter de huidige doelstellingen staan en dan moet je je conclusie trekken.
Doe nu hetzelfde, maar niet onder de vlag van een RC.
Op deze manier kan ik toch zeer veel apparaten redden van de afvalberg, willen mensen helpen of er bij blijven dan zijn ze van harte welkom. Echter de ervaring heeft mij geleerd dat op zo,n manier de rep. langer duurt dan zonder hun hulp maar dat is bijzaak

Repiet

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2015, 10:06:24 pm »
Natuurlijk wordt er misbruik gemaakt van het Repaircafe. Maar er zijn ook bevredigende reparaties van bv bandrecorders en 8mm filmprojectoren. De doelstelling is dat de gasten zelf gaan repareren .Dat stimuleren wij in de Hoekse Waard ook ,maar in vele gevallen kan je het beter zelf doen .Ook kan je jonge reparateurs opleiden in het edele reparateurwerk. Ook de sociale contacten tussen reparateurs onderling en de inbrengers van reparatiewerk moet je niet uitvlakken.