Hall sensor testen? SENSEO 7854/60 2011

Gestart door wooley, 26 februari, 2015, 17:42:12

Vorige topic - Volgende topic

wooley

Hallo heren en dames techneuten.
Onlangs kreeg ik een Senseo  aangeboden die niet meer werkte.
Eerst het apparaat goed bekeken en het bleek dat het terugzetten naar fabrieks instellingen niet mogelijk was, Het controlelampje knipperde langzaam, en dat was alles.
Nu zit er op deze Senseo een hall sensor voor de watertank niveau, en een voor de deksel (open, dicht)
Is er iemand die weet of deze hall sensoren doorgemeten kunnen worden, en hoe?  Of eventueel buiten bedrijf kunnen worden gezet?
Als dit niet mogelijk is, kan ik dan deze vervangen door nieuwe? En waar zijn deze te koop?
Ik ben blij met iedere suggestie, dus laat maar komen die antwoorden!
Alvast bedankt voor de moeite,
:(Met vr groeten Jan alards     RC Beilen

Nonsens

Hallo Jan,

De hall-sensors gaan zelden stuk.
Wat is de klacht? Water word niet meer warm ?

Bij de Quadrante (HD7860) heb ik de dekselsensor wel eens overruled:
Sensor met snoer eraf halen. Dan op de print 2 van de 3 aansluitingen van de connector met elkaar verbinden, en wel de sensorleiding met de voeding. Dus eerst even puzzelen wat wat is.

De huidige Quadrantes (HD7863) hebben overigens geen dekselsensor meer.
Dus bij het overzetten van de printplaat kan deze ingreep nodig zijn.

wooley

Hallo nonsens'
het enige wat funcioneerd is het lampje wat langzaam knippert.
Verder is hij helemaal dood, met andere woorden niets doet het. Geen boiler geen pomp niets!!
Ik heb het idee dat de dekselsensor stuk is.
Ik wacht eventuele nieuwe reactie nog even af.
Groeten Jan

Repiet

Hall sensor kan je doormeten. Onder spanning (denk erom dat je geen contact maakt met aarde) staat op de buitenste aansluitingen meet je 5 V . Meet dan tussen min en middelste draad  .dat is 0 V. Breng nu een magneet in de buurt en er zal 5 V op de middelste staan.Zo ja dan is de sensor heel. Google wat een Hall sensor is     Succes

Harry

Even een vraag.
Je zegt dat de lamp langzaam knippert, zoals bij het verwarmen van de boiler.
Probeer eens of je wel water kunt pompen door de boiler, door de knoppen voor 1 en 2 kopjes gelijktijdig in te drukken. Hierdoor omzeil je nl. deze contacten. De mogelijk is dat de boiler leeg is en dan knippert het lampje gewoon langzaam maar kan geen water verwarmen omdat dat er niet is. ( 10 tegen 1 dat nu wel de boiler is doorgebrand)
Als de pomp het wel doet laat hem dan pompen tot er water uit de uitstroommond komt en stop het apparaat.
Probeer nu nogmaals om hem aan te zetten. Nu zal hij moeten gaan verwarmen. Dit "verwarmen" heeft m.i. niets te maken met de deksel schakelaar. En inderdaad voordat het water op temperatuur is doet het apparaat verder niets. Verwarmd het niet, dan moet je denken aan een defecte boiler.
Hiervoor de achterkant openen en op de contacten van de boiler meten of er spanning op staat.
Betreft het een kapotte boiler laat het dan even weten, mogelijk kunnen wij hierin helpen.