Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Zo doe je dat / Re: Waterkoker Princess
« Laatste bericht door Drambuie Gepost op 24 december, 2016, 22:22:25 »
Egbert, welkom op dit forum.

Het is altijd nuttig je reparatieperikelen hier te delen, het is echter wel handig, daarbij te vermelden om welke waterkoker van Princess het gaat (type ?) en wat het probleem is dat je wil verhelpen.

Wat je beschrijft zijn in wezen twee clixons, die bij een bepaalde temperatuur uitschakelen (Bij een bepaalde temperatuur verbuigt het bimetaal zover dat via het stiftje het contact in de schakelaar eronder verbroken wordt.)

De schakelaar die met de aan-uit-knop verbonden is blijft in de uit stand staan, totdat je de waterkoker handmatig weer inschakelt. Dit uitschakelen zal ongeveer bij een temperatuur iets boven het kookpunt gebeuren. De andere vormt de beveiliging bij droogkoken als de eerste defect is en deze zal pas bij een hogere temperatuur uitschakelen en bij afkoelen weer inschakelen. (de waterkoker blijft dan, nadat al het water verdampt is, zichzelf uit en, na afkoeling, weer inschakelen.

Als de warmtegeleiding met het verwarmingselement (de inwendige bodem) van deze waterkoker onvoldoende is, door uitgedroogde of verdwenen warmtegeleidende pasta, zal dit uitschakelen pas bij een hogere temperatuur gebeuren. (de waterkoker slaat veel later of helemaal niet af) Ook ze iets verbuigen of het onjuist monteren ervan kan dus tot gevaarlijke situaties leiden.

Ik weet niet wat het probleem is, maar realiseer je, dat als een en ander niet meer bij de juiste temperatuur uitschakelt, je een potentieel brandgevaarlijke waterkoker van nieuw maximaal zo'n 20 euro overhoudt.

Zowel met water als zonder water testen is na reparatie dus essentieel!

We maken waterkokers wel open voor de diagnostiek, maar meestal beginnen wij er bij dit soort problemen niet aan, omdat vaak ook de contactpunten van de onderliggende schakelaars door het defect een eind weggebrand zijn en een onveilige/onbetrouwbare waterkoker mee teruggeven doen we niet.

Succes, Alex



92
Zo doe je dat / Beamer InFocus IN36
« Laatste bericht door Egbert Gepost op 24 december, 2016, 13:12:22 »
Beamer InFocus IN36

- Er was een raar beeld en ook dat de interne 5A type snel (F) glaszekering er uit was gegaan (ja werkelijk, je moet de beamer ontmantelen om erbij te komen).

Maar sterker nog, er zit een groep spiegeltjes in, in de vorm van een vierkant kokertje, en die was stuk omdat de lijm het niet langer had gehouden.

Ik heb de spiegeltjes met HEMA-lijm (groene tube, gel, contactlijm 100ml) weer aan elkaar gemaakt en een uur op 200graden in de oven gehad om de lijm te laten uitharden in temperatuur zoals in bedrijfsomstandigheden...

Dat heeft prima gewerkt en de beamer heeft al weer meerdere sessies gedraaid in het buurthuis.

Hoe je de beamer openmaakt is eenvoudig uitgelegd in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=dAlUsoe-3GI
93
Zo doe je dat / Waterkoker Princess
« Laatste bericht door Egbert Gepost op 24 december, 2016, 12:53:43 »
Ik haalde het ding uit elkaar, en zag dat de pal, waarmee de schakelaar "aan" blijft, tot het water kookt, effect had.
En zocht wat dieper en zag twee elementjes op de contactplek met de bodemplaat, die met een soort warmtegeleidende pasta contact maken, maar dat die was uitgedroogd.

Nu ga ik een poging doen met pasta, dat weer te herstellen. Wordt vervolgd.
94
Reparatievragen / Re: plaatsen van de hall sensoren
« Laatste bericht door wooley Gepost op 17 december, 2016, 15:18:49 »
Nog wel bedankt voor de info. De plaats is gevonden!!
Ik denk dat behoudens de hall sensor  ook nog een ander probleem voordoet.
Het lampje blijf snel knipperen. De vlotter beweegt goed, de tank is goed opgezet.
Heeft deze Senseo 3 hall sensoren? 1voor de watertank, 1 voor de melkcontainer? en 1 voor de deksel open?
er bevinden zich maar 2 sensoren in deze sens, dus een of ander zorgt er denk ik voor dat het lampje snel blijft knipperen.
kan er nog een andere oorzaak zijn? Verkeerde condensator gemonteerd ?
Een kennis heeft geprobeerd deze sens te repareren, wat mislukt is.
Graag hoor ik van je.

Vr groeten Jan
95
Reparatievragen / Re: plaatsen van de hall sensoren
« Laatste bericht door Drambuie Gepost op 15 december, 2016, 13:07:17 »
Jan,
Op bladzijde 9 van het service manual staan de 3(!) hall-sensoren aangeduid met de blauwe letters S, T en V met ook een stippellijntje naar de  plek waar ze vastgeklikt moeten worden.
Blijkbaar heb je de sensor "S" voor het waterniveau al op zijn plek.
"T" is de sensor voor de ontkalking en deze zit bij de uitloop. De (de-)montage ervan staat op bladzijde 3 midden in de rechter kolom beschreven.
De hall-sensor "V" voor het melkniveau zit op het uitsteeksel op de bodemplaat achter de plek waar het het melkreservoir komt. Door naar het melkreservoir te kijken zie je zo waar hij precies moet zitten.
Als je niet weet welke sensor welke is kan je nog de draden vanaf aansluitingen printje (nr. 45) aan de zijkant volgen; de plek van elk stekkertje op dit printje staat op bladzijde 10.

Lukt het met deze informatie nog niet, dan heb ik maar twee adviezen: demonteer een zelfde HD7853 Senseo ernaast en kijk hoe het zit of haal er een deskundige bij, die ook een service manual kan duiden. :-[

Anders wordt het wachten op iemand die je foto's stuurt van een gedemonteerde HD7853 waarop de locatie van de sensors te zien is. (Ik heb het apparaat niet voorhanden)

Succes, Alex (Breda)
96
Reparatievragen / Re: plaatsen van de hall sensoren
« Laatste bericht door wooley Gepost op 15 december, 2016, 12:07:48 »
Bedankt Alex;
Ik kom er helaas nog niet uit. misschien is er een ander die de oplossing weet.
groeten Jan
97
Reparatievragen / Re: plaatsen van de hall sensoren
« Laatste bericht door Drambuie Gepost op 14 december, 2016, 16:55:38 »
Wellicht kom je er met de exploded views in deze sevice manual uit:

http://onderdelensenseo.nl/gebruiksaanwijzingen/philips-service-manual/1008/hd-pdf.html

Succes, Alex
98
Reparatievragen / plaatsen van de hall sensoren
« Laatste bericht door wooley Gepost op 13 december, 2016, 16:41:55 »
Hallo techneuten .
Wie kan mij vertellen waar de hall sensor geplaatst moet worden van de Senseo 7853.
Er zit een aan de binnenkant van de achterwand voor het waterniveau, op de foto  is dit een langwerpige die aan de deksel gehaakt wordt en dan op de andere zijde vastgeklikt.
wist ik het wel, maar de andere sensor. die kan ik niet plaatsen omdat ik hem zelf niet heb losgehaald.!
misschien dat een van de foto;s een beeld geeft van de situatie. de kleinste sensor  bedoel ik.
Graag reactie!! :-\ :'(
99
Reparatievragen / Re: Bosch Verocafe TES50221RW koffiemachine
« Laatste bericht door Wido Gepost op 30 oktober, 2016, 22:57:13 »
Ik kan er weer koffie mee zetten. Het was niet de condensator. Door met de maalschijven-instelling te experimenteren is het me gelukt. Het is wel zo dat ie al de bonen bijvulmelding geeft als er nog genoeg bonen inzitten. Als je dan de bonen aandrukt, doet ie het weer even... M.a.w. ik heb het sterke vermoeden dat de elektronica meet welke stroom er loopt door de motor, dus als de motor geen of weinig weerstand heeft zal de stroom afnemen en als je hem blokkeert door een nietje o.i.d. zal de stroom toenemen. Het is dus aan te nemen dat de stroom binnen een bepaalde range moet vallen en dat daarbuiten de motor wordt gestopt en de bonen bijvulmelding komt.  Als je van deze machine het maalwerk uit elkaar haalt, is het dus zaak om goed op te letten hoe de maalinstelling van de schijven is. Er zit wel een nokje en een rode verfmarkering, maar de juiste instelling heb ik daarmee niet kunnen krijgen. Misschien dat ik het maalwerk nog 1 tandje strakker moet zetten, dat ga ik nog proberen.
Overigens: ik heb het probleem en  de vraag over de juiste maalschijveninstelling ook voorgelegd aan de Bosch servicedienst, via hun site. Dat was op 22-10. Nog steeds geen reactie, alleen dat op 24-10 dat de vraag doorgegeven is aan de collega's van de werkplaats.... Update 24-11: nooit meer iets van gehoord, van bosch-contactcenter@bshg.com dus.
Ik interpreteer dat als service-onvriendelijk. Er is nog een lange weg te gaan voordat dit soort bedrijven begrijpen dat ze op die manier uiteindelijk hun eigen glazen ingooien....   
100
Reparatievragen / Re: Bosch Verocafe TES50221RW koffiemachine
« Laatste bericht door Drambuie Gepost op 23 oktober, 2016, 18:43:12 »
Ha Wido, met "voelpalletje" bedoelde ik het vlakje/schuifje in het gemalen koffie-laatje, dat de door jou al gevonden microswitch bedient. Samen vormen die een "gemalenkoffie volume-sensor".

Het kan inderdaad de condensator zijn; mogelijk kan je de spanningen meten tijdens dat "even malen". Als ze inzakken weet je genoeg, maar uitsolderen en gewoon vervangen (evt. eerst nameten) van de condensator is waarschijnlijker eenvoudiger gezien de vele (veiligheids-) microswitches van open klep, zetgroep, watertank, ed. die je bij het meten aan een open apparaat moet overbruggen.

Het kan ook zijn dat de elektronica de maalmotor beschermt (uitschakelt) als deze teveel stroom trekt, bijvoorbeeld omdat er iets tussen de maalschijven en het maalhuis vastzit. (ik heb er een keer een nietje uitgepulkt)Je verwacht dan echter niet de foutmelding "Bonen bijvullen" Als je het maalwerk helemaal reinigt dan moet de motor in de meest grove maal stand makkelijk gangbaar zijn.

Nogmaals deze machine ken ik niet, maar genoemde oorzaken ben ik wel in andere volautomaten tegengekomen.

Succes, ik hoor graag de afloop.
Alex
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]