Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Zo doe je dat / Airfloss Philips HX8140 klepje waterreservoir
« Laatste bericht door bzzl Gepost op oktober 16, 2017, 09:01:40 am »
Het klepje van mijn airfloss was kapot gevallen. Het gaat om de Philips HX8140. Het reserveonderdeel dat ik nodig had was een nieuw klepje. Zoeken op internet bracht me bij philips.encompass.com die helaas geen kleine betalingen accepteerde, achteraf maar goed ook, want de Airfloss reservoir door die ze daar hadden is denk ik voor een afwijkend type. De Nederlandse Philips-site www.philips.nl/shop heeft veel onderdelen, maar niet het klepje. Telefonisch lieten ze weten dat ze die leveren via Handyman. Onderdeelnummer 3402059321 airfloss watertank klepje. Kost 6,- euro. Geprobeerd en hij past. Hij past zelfs iets beter dan het originele onderdeel!
2
Repair Café-beeldbank / ANWB fietsencheck op basisschool
« Laatste bericht door Marjo Gepost op oktober 05, 2017, 05:25:34 pm »
Afgelopen dinsdagmiddag hebben 10 vrijwilligers van Repair Café Vlaardingen een fietsencheck gehouden op Integraal Kindcentrum Prins Willem Alexander in Vlaardingen.
In 2 uur tijd hebben wij (in groep acht) aan de hand van de ANWB fietsenchecklijst  54 fietsen nagekeken. Er kwamen helaas maar 14 met vlag en wimpel door de test  :-\ Er was nogal wat mis met de verlichting en er waren ook veel gladde banden.
Dit sterkt ons in het idee dat wij dit op alle basisscholen in onze wijk aan moeten bieden, zeker in deze donkere, natte maanden.
Wij hebben deze check in de week vóór ons reguliere Repair Café gehouden, zodat de kinderen dit weekend al bij ons langs kunnen komen om hun fiets te laten maken.
Wij hadden ook een afspraak gemaakt met de plaatselijke fietsenmaker, dat de kinderen 10% korting zouden krijgen als ze de benodigde accessoires bij hem kopen of de mankementen bij hem lieten verhelpen.
De fietsencheck lijsten zaten in de gratis toegestuurde doos met spullen voor de ANWB fietsverlichtingsactie  :)
Misschien een idee voor andere Repair Café's?
3
Vrijwilligers gezocht / Extra vrijwilliger in Rotterdam Oost
« Laatste bericht door Peter Rommens Gepost op september 23, 2017, 02:02:00 pm »
Het Repaircafe Rotterdam Alexander is het oudste Repaircafe van Rotterdam. We hebben op meerdere locaties gezeten en een aantal goeie en leuke collega's gehad. Sinds dit jaar zitten we vast om de week in het gebouw het Palet in het Lage Land. Gezien de grote toeloop zijn we op zoek naar extra collega's. Het maakt niet uit of je een specialisme hebt of niet; klantvriendelijkheid en handigheid zijn belangrijker.

Kom anders een keer langs of neem contact op.

Oja, wij repareren geen kleding, dus als je handig bent met een naaimachine kun je beter contact opnemen met onze collega's in de Prinsenhof.

4
Vragen aan Repair Cafés in Nederland en Vlaanderen / Re: Digitale gegevensinvoer
« Laatste bericht door TonB Gepost op september 13, 2017, 06:02:43 pm »
Dag Drambuie,
Bedankt voor je reactie. Mijn ervaring is ook dat er mensen zijn die alleen repareren en zij die wel wat aan administratie doen.
De praktijk bij ons is dat een apparaat wel eens blijft staan en later door iemand anders wordt gerepareerd dan degene die het heeft aangenomen, zonder dat de eigenaar daarbij aanwezig is. Niet helemaal volgens de doelstellingen van RC maar dat is een andere discussie. Het is dan wel handig dat er gegevens bekend zijn van apparaat en klacht.
De standaard bonnetjes worden bij ons redelijk goed ingevuld en dat is ook alles wat we aan data bijhouden.

Invullen in Excel geeft wat voordelen maar betekent nu dat iemand dubbel werk zit te doen. Dus wat ik zoek is een digitale copy van het standaard RC-formulier waarmee gegevens rechtstreeks in Excel gaan, niet meer, niet minder.

Wellicht is dat al ergens in gebruik.

Met groet,
Ton Broekaart
5
Vragen aan Repair Cafés in Nederland en Vlaanderen / Re: Digitale gegevensinvoer
« Laatste bericht door Drambuie Gepost op september 12, 2017, 05:38:22 pm »
Hallo Ton,

Wil je naast de eenvoudige gegevens zoals die op het papieren formuliertje worden vastgelegd meer gegevens over het te repareren object vastleggen zo als, merk, type, productiejaar, hoe en waarmee het wel of niet geprepareerd kon worden, wat de oorzaak van het defect was, gebruikte onderdelen/materialen, etc. dan ben je erg afhankelijk van de reparateurs die die gegevens moeten invullen. Vaak zijn die handig met hun handen, maar ze zitten meestal niet te wachten op schrijf- op typewerk.
 
In het verleden heeft de Stichting Repair Café Nederland (inmiddels "Internationaal") een poging gedaan een landelijke datebase met de gegevens van de intakeformulieren op te zetten. Die database is nooit helemaal van de grond gekomen en slechts door een aantal RC,s gebruikt.

Op dit moment draaien ze proef met de "Reparatiemonitor" waarmee ze meer inzicht proberen te krijgen in de repareerbaarheid van spullen.
Hierin kan je On-line (met een app) je reparaties met wat meer kwalitatieve gegevens kwijt. Op hun website vind je er meer over, wellicht is dat iets voor jullie.
Je moet dan wel een informatie-freak vinden, die het leuk vindt al deze data in jullie RC te verzamelen bij de reparateurs en bezoekers, of je moet al je reparateurs enthousiast maken voor een digitaal invulformulier bij elke reparatie (bijvoorbeeld de Reparatiemonitor).

Mijn ervaring is dat reparateurs daar doorgaans niet op zitten te wachten en je dus slecht of niet volledig ingevulde velden krijgt.
De RC's in Breda beperken zich dan doorgaans ook tot het op basis van de formuliertjes aggregeren van algemene gegevens voor een jaaroverzicht: Bijvoorbeeld, aantal reparaties verdeeld per afdeling (elektro/textiel/fietsen/etc.), wijken, geslaagd/deels/niet geslaagd.
Ik ken enkele RC's die helemaal zonder formulieren werken en verder niets vastleggen.

Zelf houd ik wel bij wat voor SOORTEN objecten ik als algemeen-/technisch-/elektroreparateur zoal aangeboden krijg en die teller staat inmiddels op ruim 400 soorten (dus niet de aantallen!) 

Om op je vraag terug te komen: om enig draagvlak te krijgen voor het (uitgebreid) gaan registreren van (veel) gegevens zou ik eerst eens bij je eigen RC-mensen te rade gaan of er behoefte/ noodzaak toe is en of men bereid is die extra inspanning te leveren. Als dat zo is zullen er zeker RC's zijn die met een digitaal invulformulier werken en dit met je willen delen.

Succes, Alex van Doorn
6
Vragen aan Repair Cafés in Nederland en Vlaanderen / Digitale gegevensinvoer
« Laatste bericht door TonB Gepost op september 11, 2017, 11:25:19 pm »
Wij hebben sinds we met ons RC begonnen zijn, nu 1,5 jaar geleden, alle gegevens via de standaard briefjes verzameld en deze ook ingevoerd in een Excel sheet. Eigenlijk is dit dubbel werk; eerst opschrijven en daarna overtikken. Liefst zou ik de briefjes laten vervallen en alles rechtstreeks invoeren in Excel.

Mijn vraag is of daar bezwaren tegen zijn en of dit ergens in den lande al gebeurt.

Tevens zou het handig zijn om gegevens in te voeren via een digitaal formulier i.p.v. direct in te tikken in de kolommen van Excel. Ik weet dat zoiets gemaakt kan worden maar ons ontbreekt de kennis om dit te ontwikkelen.
Graag zou ik horen of iets dergelijks al in gebruik is.

Namens Repair Café Rotterdam-de Esch,
Ton Broekaart
7
Tips & tricks voor en door lokale Repair Cafés / Onderdelen delen
« Laatste bericht door Br@ndy Gepost op augustus 18, 2017, 08:01:51 pm »
Is het een idee om iets op te zetten waar alle RC's hun evt. extra onderdelen opzetten? Wij kopen met regelmaat onderdelen in 4 of meervoud, omdat dan de porto verdeeld wordt over alle onderdelen. Ook interessanter voor de klant. We krijgen ook af en toe wat geschonken. Ik denk dat ook andere RC's wel 'voorraden' hebben. Wellicht is het mogelijk het e.e.a. samen te brengen? Zodat we kunnen putten uit elkaars voorraad, met kleine prijsjes+porto?
8
Tips & tricks voor en door lokale Repair Cafés / Repair Café populair maken
« Laatste bericht door Br@ndy Gepost op augustus 18, 2017, 07:53:35 pm »
Een topic dat een poosje 'buiten westen' ligt en waarbij de waarschuwing opdook dat het al meer dan 120 dagen oud was. Aanbeveling was: start een nieuw topic. Vandaar.
Wij bestaan als RC inmiddels ruim 2 jaar. Op onze openingsdag hadden we -ondanks temperaturen van 34 graden- ruim 150 bezoekers! Dat alles dankzij een stuk in de plaatselijke krant. Later een radio-interview. En 2 weken vóór ons RC verschijnt er een annonce in de 2 regionale gratis huis-aan-huis-kranten. 1 Week voor het RC nogmaals in 2 andere regionale kranten. Elke keer hebben we tussen 15 en 40 bezoekers, in een gemeente met 7600 inwoners! Men komt van kilometers ver.
Ook een tip: in de zomer -komkommertijd- zit elke krant te springen om bladvulling. Nodig een journalist uit met een defect apparaat langs te komen en een stuk te schrijven. Werkt!
9
Tips & tricks voor en door lokale Repair Cafés / Inkomsten genereren
« Laatste bericht door Br@ndy Gepost op augustus 18, 2017, 07:44:51 pm »
Het blijkt dat enkele Repair Café's wat moeite hebben met het genereren van inkomsten. Wij, in het Duitse Bunde, hebben dat opgelost door de mensen te 'prikkelen'. Op onze flyers (ruim aanwezig) staat de tekst: 'Tevreden? Geef wat het u waard is: de vriendelijke mensen, de hulp, het heerlijke gebak en de koffie.' Onze taarten worden door de 'onze' dames vrijwillig gebakken en afgestaan. We bieden de koffie met gebak aan tegen een 'Spende, waarbij een 'aanbeveling' staat van € 3,50. Onze inkomsten zijn elke keer van dien aard, dat we ook vervangend/aanvullend gereedschap kunnen kopen! Onze klandizie betaalt natuurlijk voor vervangende onderdelen, maar geven altijd een bonus! Aan te bevelen werkwijze, omdat de mensen hierbij hun vrijgevigheid willen laten blijken :-)
10
Zo doe je dat / Reparatie Krups Espresseria Automatic type EA81*
« Laatste bericht door Wido Gepost op juni 23, 2017, 08:02:21 pm »
In deze nog relatief jonge machine was -1) de maalunit vastgelopen Reden onbekend, geen sporen van metalen delen o.i.d. in de grinder. -2) ook defect: de verdeeleenheid + doseereenheid.  Deze wordt aangedreven door een 24V?- motortje met een tandwielvertraging. Hierin was het laatste (zwarte) tandwiel stukgedraaid. Ook na vervanging van deze defecte delen door nieuwe deed de machine nog helemaal niets, alleen alle 5 leds brandden en het display gaf een 8.  Na enige tijd gingen de leds uit. De X2 condensator bleek nog goed, en spanningen klopten ook -zover na te gaan want geen schema-!  De microcontroller wilde kennelijk niet meer opstarten. Oplossing bleek dan ook het vervangen van de elektronica module MS-5949160. Daarna draaide alles weer naar wens.
Punt van kritiek: van deze machine is behalve de gebruikershandleiding helemaal niets te vinden; de krups service organisatie geeft hierin niet thuis. De onderdelen zijn ook nog eens behoorlijk duur, het weer in orde maken van deze machine kostte meer dan 150 euro. Mijn advies:  koop geen krups!
Pagina's: [1] 2 3 ... 10