Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Drambuie

Pagina's: [1] 2 3
2
https://www.youtube.com/watch?v=z3zLQfGnY1g

(Je kan bij youtube op het type en 'repair' zoeken: vaak met een zee aan visuele info tot gevolg)

Mogelijk is de voedingscondensator van het printje te veel in capaciteit gedaald of blijft er een van de clixons onder het verwarmingselement 'hangen'. (sluit niet meer (elektrisch) bij afkoelen)
Als het 'open' clixons zijn kan je de contactjes met een stukje doek bevochtigd met contactspray schoonmaken.
Een warmtegevoelige onderbreking in het verwarmingselement kan ook nog, maar meestal brandt die na een paar keer 'schakelen' weg en verwarmt het apparaat dan helemaal niet meer.

Succes en een 2019 dat niet meer stuk kan: (en anders naar het Repair Café ermee! ;))

3
Reparatievragen / Re: Onderdeel Krups XN3005 PIXIE gezocht
« Gepost op: 07 december, 2018, 11:10:10 »
Inmiddels via MP een geschikte jonge donor gevonden met vaatproblemen (lekkende demper) en een hart dat er mee ophield (pomp doorgebrand) door ritme stoornissen (electronica/printplaat defect door vocht?).
Operaties(s) geslaagd door een nog goede cuphouder over te zetten; scheelt weer 50% afval! :)

4
Reparatievragen / Re: Saeco Intuita HD8750
« Gepost op: 09 november, 2018, 04:23:57 »
Ok Jan, duidelijk, no hard feelings. Ik probeer het (virtuele) repareren buiten het Repair Café zoveel mogelijk in eigen hand te houden. ;) 

Bij een ouder (en eenvoudiger!) model, de Seaco incanto, heb ik vroeger wel eens de powertransistor, die de zetgroepmotor van stroom voorziet, vervangen (inclusief zenerdiode). Eigenlijk toen hetzelfde verhaal: zodra de zetgroep wat moest gaan doen stopte het apparaat en knipperden de ledjes.  Bij het in de juiste positie zetten van de zetgroep bij het inschakelen van het apparaat draait de motor in de andere richting en wordt hij mogelijk via een andere weg van stroom voorzien. Maar zoals ik al zei heb ik geen ervaring met jouw model.

Van zowel Philips als E-care  hoef je niet veel te verwachten die repareren slechts op module niveau (printplaat, motor, thermoblok, etc.)
Er zijn een aantal Duitse Fora die wel de diepte in gaan (component niveau) bijv. saeco-support-forum.de, mogelijk dat je daar wat vindt.

5
Reparatievragen / Saeco Intuita HD8750
« Gepost op: 08 november, 2018, 21:11:23 »
Via een PB  >:( kreeg ik van Jan van Schaik onderstaande vraag:

Beste Collega, Heb een via Rep Caf. een Saeco HD8750 aangeboden gekregen. Over het algemeen krijg ik deze apparaten wel gerepareerd. Hier heb ik even geen antwoord op. Hopelijk kun jij me helpen. Het volgende gebeurd. Startknop brandt rood knipperend. Na indrukken start hij op. Doet zijn voorloop en laat de keuze knoppen zien in groen. Na het indrukken van een expresso of gewoon kopje bromt hij even en dan springen alle lampjes knipperend op rood. Resp te weinig bonen, te weinig water enz. Heb de Zetunit helemaal schoongemaakt en ingevet, Filters gereinigd en de condensator vervangen. Ook heb ik de maalunit vervangen met een nog liggend ouder exemplaar. Geen resultaat. Weet jij mogelijk nog een vervolg . Jan

Mijn antwoord:
 
Hallo Jan,

De bedoeling van een forum is dat je daar je vragen stelt, zodat meerdere 'deskundigen' er op kunnen antwoorden en iedereen kan leren van de vraag en de mogelijke oplossingen (-suggesties).
Het feit dat ik regelmatig op dit forum op vragen reageer is geen vrijbrief om mij via een PB (persoonlijk bericht) als privé orakel te gebruiken.
Ik heb je vraag met mijn antwoord op het forum gezet bij 'Reparatie vragen'! Daar kan je eventueel andere reacties afwachten en de afloop melden.

Ik ken de Saeco/Philips HD8750 niet, maar je verhaal wijst er m.i. op dat er iets mis is met de aandrijving van de zetgroep; de stuurelektronica van de motor, een defecte/geblokkeerde motor (hoor je de motor wel als hij de zetgroep in de juiste stand zet bij het inschakelen?) of aandrijving van de zetgroep of een geblokkeerde of te zwaar lopende zetgroep. Het brommen (van de motor?) zou op de laatste twee opties kunnen wijzen. Een motor die niet kan draaien trekt te veel stroom en de elektronica merkt dit of merkt dat de positie-microswitch niets doet (defect?) en schakelt veiligheidshalve alles uit, met het knipperen van de lampjes als waarschuwing.

Als je, alvorens van alles uit te wisselen, het service manual en de exploded views* erbij had gezocht, was je er achter gekomen dat dit apparaat een service menu heeft met allerlei functie- en component tests!

* eerste hits met Google: https://elektrotanya.com/philips_saeco_hd8750_hd8751_hd8752_espresso_maker.pdf/download.html & https://elektrotanya.com/philips_saeco_hd8750_19_tech_list_1.pdf/download.html
(Het woord  ...processing... verandert na 2 min. wachten in het aanklikbare 'download' (zonder account max 2 downloads per dag)

succes, Alex

6
Reparatievragen / Onderdeel Krups XN3005 PIXIE gezocht
« Gepost op: 29 oktober, 2018, 14:28:35 »
Gezocht: Voor een Krups XN3006 10 (Nespresso) Pixie (gelijk aan: Magimix M110. DeLonghi EN125, Nespresso EF 280 / C60 en EF 281 / D60) de kunststoffen cuphouder (nummer 3 in de tekening) die deel uitmaakt van de brouwunit en het thermoblok, die slecht als combinatie (3 en 4) te koop zijn (art MS-0067949) voor een prijs variërende tussen een halve en driekwart Pixie!
En ja..., het gaat om de Pixie waarvan Nespresso bij de introductie in 2011 trots(!) vermeldde dat het apparaat slechts 10 schroeven bevat (8 voor de verwisselbare sierplaten en 2 voor de beugel) en dat het apparaat voor het overige bij fabricage volledig elkaar geklikt wordt en dus voor ons (bijna) niet te openen is, laat staan repareerbaar. >:(
De huidige cuphouder vertoont bij de wel erg dunne rand haarscheuren (pijlen) waardoor het hete water naar buiten spuit (in plaats van door de cup geperst te worden) en direct in de lekbak terecht komt.
Te dun/zwak kunststof (PA6/G5) waaruit met de jaren ook nog de weekmakers verdwijnen. (ja..., die apparaten moeten niet te lang meegaan!)
De cuphouder zelf is niet te repareren; lijm houdt niet bij 15-19 bar en er is geen ruimte voor een cerclagedraad.
Heeft iemand dit onderdeel of een donor?
Alex, Breda

7
Reparatievragen / Re: (canon) printers (mg2150)
« Gepost op: 15 oktober, 2018, 13:44:43 »
Error code B200: systeembord, printkop, defecte cartridge of slecht contact ertussen.
Pixma MG2150: Printkop vormt een geheel met cartridges > contacten schoonmaken, nieuwe of oude terugplaatsen?, resetprocedure zonder software (zie Google/ Youtube)
Systeembord: Vervanging duurden dan nieuwe printer.
Praten met Canon??? Zinloos; Dit is hun verdienmodel!

9
Reparatievragen / Re: Thermische zekering voor Magimix M100
« Gepost op: 27 september, 2018, 23:25:52 »
Hallo Raymond,

Deze thermische zekeringen (thermofuses) zijn éénmalig en onderbreken bij een bepaalde temperatuur.
Ze doen hun beveiligend werk doordat er een waspropje in zit met een samenstelling waarvan smeltpunt (eigenlijk smelttraject) ligt rond de waarde die er op staat. In vaste vorm houdt het waspropje een veer tegen die het contact onderbreekt zodra de was vloeibaar wordt en de veer niet meer tegen gehouden wordt. Ze zitten gemonteerd tegen of vlak in de buurt van het thermoblok, de boiler of het verwarmingselement van een apparaat om in te grijpen als deze te heet worden als de temperatuurregeling (elektronisch of met een clixon) niet goed (meer) werkt of omdat iets droog staat te koken.
Soms gaan ze spontaan stuk zonder dat er iets defect is, maar meestal worden ze dan 'iets geholpen' door de volgende situaties: (1) je M100 staat dagen aaneen aan zonder dat hij gebruikt wordt: het water in het thermoblok verdampt deels waardoor er minder water is om de warmte te bufferen en te verdelen als de verwarming aan staat waardoor de temperatuur dan te ver doorschiet. (2) Dit doet zich ook voor als je thermoblok erg vol zit met kalk waardoor er ook minder water in zit.

Dat je de zekering niet kan vinden komt doordat 167 graden een minder gangbare waarde is en je ten onrechte aanneemt dat het een 5A thermozekering moet zijn (die combinatie komt bijna niet voor). De M100 is, naar ik meen, 1260 Watt dus zou 5A wel erg krap zijn. 10A ligt meer voor de hand. De Ampere aanduiding op de zekeringen is de maximale stroom die ze kunnen uitschakelen zonder dat ze zelf in brand vliegen op uit elkaar klappen. (Dus de enige eis is dat die waarde ruim boven de maximale stroom door de zekering ligt.)

In plaats van 167 kan je de waarde 172 graden en 10A prima gebruiken en die is zeker verkrijgbaar en heeft ook dezelfde afmetingen (ca 8 cm.) (zie de scan!)
De lagere waarde van 157 graden zou ik niet nemen, want dan vliegt hij er waarschijnlijk zo weer uit.
De kleuren zijn niet gestandaardiseerd en wisselen per de fabrikant. Je kan dus alleen op de waarde in tekst op de zekering zelf af gaan!

Je zal je er wel van moeten overtuigen dat de temperatuurregeling in orde is. (Apparaat proberen met een nieuwe zekering of tijdelijk overbruggen terwijl je er bij blijft, de temperatuur kan meten en kan ingrijpen!!) Het blijvend 'repareren' door de zekering te overbruggen is uit den boze omdat je het apparaat onveilig en brandgevaarlijk maakt!

Montage: kijk goed waar en hoe de zekering gemonteerd zat en waar het geïsoleerde (korte) pootje zat en waar het lange pootje dat aan het zekeringhuis vast zit. (hier staat dus spanning op dus de zekering en de draden moeten weer geïsoleerd gemonteerd worden) De zekering wordt weer met isolatie erom op de zelfde plek tegen het thermoblok geklemd.
De draden verbind je met klembusjes, die je vaak nieuw mee kan bestellen, of je gebruikt de oude die je voorzichtig open gewrikt hebt.
Solderen is een slechte optie omdat de veel hogere warmte/temperatuur van gesmolten soldeer door de draden naar het zekeringhuis geleid wordt en de wasprop al doet smelten :(. Sommige mensen voeren deze soldeerwarmte af door de draad tussen het te solderen einde en het zekeringhuis met een flinke tang vast te pakken, maar klembusjes, mits goed aangeknepen, blijft de enige goede en veilige optie.   

Succes.

Alex
Repair Cafés Breda


   

10
Zo doe je dat / Re: Campingmodificatie Nespresso
« Gepost op: 09 augustus, 2018, 22:34:40 »
Een illustratieve handleiding van Al Jongen, die ons helpt onze Nespresso ook op de camping te kunnen gebruiken. Ik heb er wel enige kanttekeningen bij:

Het ongeveer halveren van het door de boiler opgenomen vermogen door middel van een diode wordt ook in Senseo's toegepast (onder meer door een commercieel bedrijf).
Dit maakt ze inderdaad geschikt voor gebruik op de camping met een elektrische aansluiting die beperkt is tot 4-6 ampere.

Wettelijk ben je bij het modificeren van een apparaat 'fabrikant' van een nieuw apparaat en zou je opnieuw CE goedkeuring moeten aanvragen. Ik zou het dus beperken tot mijn eigen apparaat.

De toegepaste diode moet wel het volle vermogen van de boiler of het thermoblock aankunnen; dit gaat er namelijk tijdens de doorgelaten fase doorheen vandaar de in de tekening genoteerde 8A (de P600M in dezelfde tekening is overigens 6A(!) en te zwak voor een Senseo), tijdens de andere fase spert hij. Het gemiddeld doorgelaten vermogen is wel ongeveer de helft.

In de diode treedt bij het doorlaten een kleine spanningsval op, dus ook in de diode zelf wordt elektrische energie in warmte omgezet (ca. P=0,7 V x 4(6,4 Senseo)A x 0,5 (helft van de tijd)=1,4 (2,2)  watt). Dus de diode moet kunnen afkoelen. Dit kan bij de getoonde oplossing wel eens een probleem zijn.

Daarnaast is de isolatie niet overal meer dubbel en plaats ik ook vraagtekens bij het plaatsen van een spanningdragende schakelaar in de bodem van een apparaat dat kan gaan lekken.

Ik hoop dat degene die dit wil gaan toepassen weet wat hij doet.  ;)

Alex, Repair Café's Breda   

11
Wij vragen geen handtekening, maar hebben de tekst op het formulier aangepast naar : Met het aanbieden van een reparatie gaat u akkoord met de huisregels van het Repair Café !     (in te zien bij de ontvangst en/of op de achterzijde)
Na statistische verwerking worden de formulieren vernietigd. Alleen als er een vervolgactie bij de reparatie is (of verwacht wordt) vraagt en bewaart de reparateur de contactgegevens van de bezoeker.

Aansprakelijkheid sluit je niet volledig uit door de huisregels.
Aansprakelijkheid van de vrijwilliger is verzekerd via de collectieve verzekering van Repair Café Nederland/Internationaal (Bij de RC's die lid zijn!) en/of de Vrijwilligersverzekering die de meeste Gemeenten voor hun vrijwilligers hebben afgesloten.
Het blijft echter belangrijk je deskundigheidsgrenzen te kennen en de veiligheid steeds in het oog te houden.

Of een verzekeraar uitkeert bij een woningbrand ten gevolge van een 'gerepareerd' koffieapparaat met deze sticker is de vraag!
:(
Alex, Repair Cafés Breda

12
Senseo / Re: Torx maat en soort metaal
« Gepost op: 14 februari, 2018, 20:41:34 »
Ja.
RVS. (enkele modellen hebben een kunststof pad-aandrukplaat, die tevens het hete water over de pad verdeelt.)

Ik ben benieuwd naar de achtergrond van de vraag ???

13
Senseo / Re: Senseo 7870 e.v.
« Gepost op: 03 februari, 2018, 20:16:44 »
Hier kan je het service manual vinden. In het Engels, maar de 'exploded view' tekeningen aan het einde ervan laten de diverse klikverbindingen en schroeven zien, die we uit de oudere Senseo's al kennen:
http://onderdelensenseo.nl/gebruiksaanwijzingen/philips-service-manual/955/hd-pdf.html

Met wat eigen zoekwerk had je op Youtube ook dit filmpje kunnen vinden: https://www.youtube.com/watch?v=bDnQP5jZgSM

Met beleid en deze hulpjes zal het openmaken vast wel lukken. :)

Groet, Alex



14
Repair Café-beeldbank / Re: Organiseer eens een extern Repair Café!
« Gepost op: 31 mei, 2017, 00:05:29 »
Veel RC's in Breda houden het het liefst bij hun eigen stekje, met daar soms een extra RC in het kader van bijvoorbeeld "De dag van de ontmoeting" of een wijkfestival.
Tweemaal is het me gelukt om extra RC's op een externe locatie samen te stellen met vrijwilligers van de afzonderlijke RC's: 1x in de openlucht met kramen op een Lente-fair en 1x binnen in het kader van de "No waste taste"-maand.
Daarnaast heb ik een informatie/demo-stand op een buurtdag opgetuigd en bemand en diverse voordrachten over het RC gehouden.
Inderdaad goede PR en op zich leuke dingen om te doen of aan mee te werken, echter omdat bijna de hele organisatie in praktijk steeds op één persoon neer kwam en de reguliere RC's zelf vaak niet te porren blijken om iets buiten hun stekje te doen, doe ik het nu wat rustiger aan.   ;)

15
Reparatievragen / Re: Nespresso, magimix M130U lekt
« Gepost op: 21 maart, 2017, 01:57:35 »
In het Service Manual adviseren ze bij deze klacht de gehele brouwunit te vervangen; helaas gaan hun demontage aanwijzingen niet verder.
https://www.howson.me/content/images/2016/06/service_manual_nes_u.pdf (zelfde model van verschillende merken)

Bij een vergelijkbaar probleem bij een iets ouder type, verwees ik al naar een artikel waarin men de brouwunit wel open kreeg en het probleem van de lekkende O- of U-ring provisorisch wist op te lossen. Wellicht heb je er iets aan.
http://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=290.msg542#msg542

Succes

16
Reparatievragen / DeLonghi Nespresso Citiz & Milk
« Gepost op: 12 februari, 2017, 20:59:14 »
Nespresso heeft er belang bij dat men haar, nog door een patent beschermde, aluminium capsules blijft gebruiken. Zij heeft de fabrikanten van de nieuwere nespresso-machines deze zo laten "verfijnen" dat ze moeite hebben met de plastic capsules van andere leveranciers.  >:(

Meestal komt het er op neer dat het stuggere plastic van de capsule niet of minder goed geperforeerd word door de mesjes (tapse kant) of pyramide-vormige uitsteeksels (aan de uitstroom kant). het hete water stroomt minder goed door de capsule waardoor er een te hoge druk wordt opgebouwd, die er voor zorgt dat er lekkage optreedt langs de rand van de capsule en/of langs de O-ring (soms met U-vormig profiel) rond de stempel in het brouwhuis.
Goed schoonmaken en evt. de O-ring ophogen of vervangen wil nog wel eens helpen.

Zie bijvoorbeeld dit verslag:
http://www.olino.org/articles/2014/09/14/reparatie-magimix-m190-nespresso

(Sommige fanaten hebben zelfs de mesjes en puntjes wat scherper gemaakt met een vijltje) 

Succes, Alex

17
Reparatiehandleidingen / Re: Reparatiehandleidingen vind je bij iFixit
« Gepost op: 03 februari, 2017, 15:25:28 »
Zoveel stofzuigers, zoveel trucjes om ze open te krijgen, dat laatste is vaak het grootste probleem!
(De techniek is allemaal niet zo moeilijk: vrij recht toe, recht aan.)

Google op "reparatietips stofzuiger" of "vacuum cleaner" met "repair"en/of "help"' dan kom je een aantal algemene handleidingen tegen.

Bijvoorbeeld deze: http://homevacuumzone.com/vacuum-repair-ultimate-diy-guide/

Vaak loont het ook met "MERK", "TYPE" en (evt. combinaties van) de woorden "reparatie", "repair", "service manual" met Google en Youtube naar informatie en videos over een specifieke stofzuiger te zoeken, al is het vaak alleen maar om er achter te komen hoe je hem open krijgt.

De meeste defecten die wij zien zijn overigens het gevolg van onjuist gebruik en (geen)onderhoud of regelrecht "abuse".
Bezoekers van het RC hierover informeren voorkomt veel nieuwe defecte stofzuigers! (Leestafelvoer!)

Alex, Breda

18
Zo doe je dat / Senseo Twist HD7870 afgebroken dekselsluiting
« Gepost op: 17 januari, 2017, 20:30:44 »
Bij dit type Senseo (Twist HD7870) breekt een van de nokjes waarachter het deksel bij het sluiten vergrendelt wel eens af (zie rode pijl)

Oorzaken: Deksel met nog een oude koffiepad, die (uit het zicht) aan het deksel is blijven hangen, op de nieuwe pad(s) met kracht proberen te sluiten of het deksel dicht klappen/drukken terwijl de grendel al gesloten is.

Gevolg: deksel springt open bij het koffiezetten als de pomp druk begint op te bouwen bij het door de koffiepad en padhouder persen van het hete water.

In dit geval hing het hoekje er nog losjes aan en kon volstaan worden met een op maat geknipt en gevouwen stripje roestvrij staal, geborgd met een schroefje.
Het hoekje en het stripje werden ook nog met 1-secondelijm vastgelijmd.

Na montage zijn de scherpe randjes van het stripje met een vijltje en fijn schuurpapier glad gemaakt. (In het deksel is voldoende ruimte voor het stripje en het schroefje.)

Als het afgebroken hoekje ontbreekt zal men de ruimte onder het stripje moeten opvullen met bijvoorbeeld 2-componentenlijm en/of een blokje kunststof.

19
Zo doe je dat / Re: Waterkoker Princess
« Gepost op: 24 december, 2016, 22:22:25 »
Egbert, welkom op dit forum.

Het is altijd nuttig je reparatieperikelen hier te delen, het is echter wel handig, daarbij te vermelden om welke waterkoker van Princess het gaat (type ?) en wat het probleem is dat je wil verhelpen.

Wat je beschrijft zijn in wezen twee clixons, die bij een bepaalde temperatuur uitschakelen (Bij een bepaalde temperatuur verbuigt het bimetaal zover dat via het stiftje het contact in de schakelaar eronder verbroken wordt.)

De schakelaar die met de aan-uit-knop verbonden is blijft in de uit stand staan, totdat je de waterkoker handmatig weer inschakelt. Dit uitschakelen zal ongeveer bij een temperatuur iets boven het kookpunt gebeuren. De andere vormt de beveiliging bij droogkoken als de eerste defect is en deze zal pas bij een hogere temperatuur uitschakelen en bij afkoelen weer inschakelen. (de waterkoker blijft dan, nadat al het water verdampt is, zichzelf uit en, na afkoeling, weer inschakelen.

Als de warmtegeleiding met het verwarmingselement (de inwendige bodem) van deze waterkoker onvoldoende is, door uitgedroogde of verdwenen warmtegeleidende pasta, zal dit uitschakelen pas bij een hogere temperatuur gebeuren. (de waterkoker slaat veel later of helemaal niet af) Ook ze iets verbuigen of het onjuist monteren ervan kan dus tot gevaarlijke situaties leiden.

Ik weet niet wat het probleem is, maar realiseer je, dat als een en ander niet meer bij de juiste temperatuur uitschakelt, je een potentieel brandgevaarlijke waterkoker van nieuw maximaal zo'n 20 euro overhoudt.

Zowel met water als zonder water testen is na reparatie dus essentieel!

We maken waterkokers wel open voor de diagnostiek, maar meestal beginnen wij er bij dit soort problemen niet aan, omdat vaak ook de contactpunten van de onderliggende schakelaars door het defect een eind weggebrand zijn en een onveilige/onbetrouwbare waterkoker mee teruggeven doen we niet.

Succes, Alex




20
Reparatievragen / Re: plaatsen van de hall sensoren
« Gepost op: 15 december, 2016, 13:07:17 »
Jan,
Op bladzijde 9 van het service manual staan de 3(!) hall-sensoren aangeduid met de blauwe letters S, T en V met ook een stippellijntje naar de  plek waar ze vastgeklikt moeten worden.
Blijkbaar heb je de sensor "S" voor het waterniveau al op zijn plek.
"T" is de sensor voor de ontkalking en deze zit bij de uitloop. De (de-)montage ervan staat op bladzijde 3 midden in de rechter kolom beschreven.
De hall-sensor "V" voor het melkniveau zit op het uitsteeksel op de bodemplaat achter de plek waar het het melkreservoir komt. Door naar het melkreservoir te kijken zie je zo waar hij precies moet zitten.
Als je niet weet welke sensor welke is kan je nog de draden vanaf aansluitingen printje (nr. 45) aan de zijkant volgen; de plek van elk stekkertje op dit printje staat op bladzijde 10.

Lukt het met deze informatie nog niet, dan heb ik maar twee adviezen: demonteer een zelfde HD7853 Senseo ernaast en kijk hoe het zit of haal er een deskundige bij, die ook een service manual kan duiden. :-[

Anders wordt het wachten op iemand die je foto's stuurt van een gedemonteerde HD7853 waarop de locatie van de sensors te zien is. (Ik heb het apparaat niet voorhanden)

Succes, Alex (Breda)

Pagina's: [1] 2 3